Terrafame on ottanut käyttöön kipsisakka-altaan 3 (Kainuu, Pohjois-Savo)

Terrafame on eilen tehnyt Kainuun ELY-keskukselle ilmoituksen kipsisakka-allas 3:n käyttöönotosta. Ilmoituksen mukaan vanhat kipsisakka-altaat ovat täyttymässä.

Terrafamen teollisuusalue. Kuva: Terrafame Oy.

Kipsisakka-allas 3:n käyttöönotolla Terrafame varmistaa, että ympäristöturvallisuus alueella säilyy. Kipsisakka-altaalla 3 ei ole vielä ympäristölupaa.

Ympäristölupahakemus, joka sisältää myös esityksen kolmannen kipsisakka-altaan käyttöönotosta, on ollut vireillä Pohjois-Suomen aluehallintovirastossa syksystä 2017. Voimassa olevan ympäristöluvan mukaan Terrafamen on aina viipymättä ryhdyttävä tarpeellisiin toimenpiteisiin ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi.

Kainuun ELY-keskus toimii myös patoturvallisuusviranomaisena ja on luokitellut kipsisakka-altaan 3 patoturvallisuuslain mukaisesti. Patoturvallisuuslain mukainen luokittelupäätös tehdään asiakirjoissa esitetyn vahingonvaara-arvion perusteella, joten luokittelupäätös voidaan tehdä ennen padon rakentamista. Samalla padon turvallisuustarkkailuohjelma on hyväksytty. Patoturvallisuusviranomaisen näkemyksen mukaan altaan käyttöönotolle ei ole estettä.

Kainuun ELY-keskus on vastaanottanut Terrafamen jättämän ympäristönsuojelulain 123 § mukaisen ilmoituksen poikkeuksellisesta tilanteesta. Kainuun ELY-keskus tekee ilmoituksen johdosta päätöksen sekä antaa tarvittaessa määräyksiä toiminnan saattamiseksi lainmukaiseen tilaan sekä ympäristö- ja patoturvallisuuden varmistamiseksi. Kainuun ELY-keskus tekee alueelle maastotarkastuksen tämän viikon aikana.

Kainuun ELY-keskus:

Ympäristölupien valvojana
ympäristöasiantuntija Riina Päätalo, p. 0295 502 3668

Patoturvallisuusviranomaisena
johtava vesitalousasiantuntija Heli Nurmi, p. 0295 023 846

Terrafamen teollisuusalue. Kuva: Terrafame Oy.

Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Liikenteeseen ja infrastruktuuriin liittyvät palvelut Kainuun alueelle tarjoaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

Tulvatilanne lähenteli viikonloppuna Lounais-Suomen vesistöissä viimetalvisia ennätyksiä (Varsinais-Suomi, Satakunta)23.11.2020 12:17:05 EETTiedote

Viime viikolla (vko 47 /2020) Lounais-Suomessa satoi laajalti viidessä päivässä yhteensä noin 70 mm. Tämä on suunnilleen koko kuukauden keskimäärinen sademäärä, mikä sai vesistöt viikonloppuna tulvakorkeuksiin. Viime talven useita kuukausia lähes jatkuvana vallinnut tulvakausi alkoi näihin samoihin aikoihin, mutta ei niin rajuna kuin nyt. Monissa vesistöissä, kuten Perniönjoella, Eurajoella ja Karvianjoella oltiin sunnuntaina jo lähes samoissa lukemissa kuin viime talvena pahimmillaan helmikuussa 2020. Edellisen vuoden sademäärä oli lähes koko Lounais-Suomessa metrin luokkaa, mikä on vuodesta 1962 alkaneen mittaushistorian ennätystasoa keskimääräisen vuosisadannan ollessa noin 700 mm. Karvianjoella on satanut jopa 1150 mm viimeisen 12 kuukauden aikana, mikä on selvästi 58-vuotisen mittaushistorian ennätys. Perniönjoki on ollut viime vuosina Lounais-Suomen vesistöjen herkimmin tulviva joki Viime viikolla vedenpinta nousi viidessä päivässä yli kaksi metriä nostaen veden laajalti peltoalu