Terrafame on ottanut käyttöön kipsisakka-altaan 3 (Kainuu, Pohjois-Savo)

Terrafame on eilen tehnyt Kainuun ELY-keskukselle ilmoituksen kipsisakka-allas 3:n käyttöönotosta. Ilmoituksen mukaan vanhat kipsisakka-altaat ovat täyttymässä.

Terrafamen teollisuusalue. Kuva: Terrafame Oy.

Kipsisakka-allas 3:n käyttöönotolla Terrafame varmistaa, että ympäristöturvallisuus alueella säilyy. Kipsisakka-altaalla 3 ei ole vielä ympäristölupaa.

Ympäristölupahakemus, joka sisältää myös esityksen kolmannen kipsisakka-altaan käyttöönotosta, on ollut vireillä Pohjois-Suomen aluehallintovirastossa syksystä 2017. Voimassa olevan ympäristöluvan mukaan Terrafamen on aina viipymättä ryhdyttävä tarpeellisiin toimenpiteisiin ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi.

Kainuun ELY-keskus toimii myös patoturvallisuusviranomaisena ja on luokitellut kipsisakka-altaan 3 patoturvallisuuslain mukaisesti. Patoturvallisuuslain mukainen luokittelupäätös tehdään asiakirjoissa esitetyn vahingonvaara-arvion perusteella, joten luokittelupäätös voidaan tehdä ennen padon rakentamista. Samalla padon turvallisuustarkkailuohjelma on hyväksytty. Patoturvallisuusviranomaisen näkemyksen mukaan altaan käyttöönotolle ei ole estettä.

Kainuun ELY-keskus on vastaanottanut Terrafamen jättämän ympäristönsuojelulain 123 § mukaisen ilmoituksen poikkeuksellisesta tilanteesta. Kainuun ELY-keskus tekee ilmoituksen johdosta päätöksen sekä antaa tarvittaessa määräyksiä toiminnan saattamiseksi lainmukaiseen tilaan sekä ympäristö- ja patoturvallisuuden varmistamiseksi. Kainuun ELY-keskus tekee alueelle maastotarkastuksen tämän viikon aikana.

Kainuun ELY-keskus:

Ympäristölupien valvojana
ympäristöasiantuntija Riina Päätalo, p. 0295 502 3668

Patoturvallisuusviranomaisena
johtava vesitalousasiantuntija Heli Nurmi, p. 0295 023 846

Terrafamen teollisuusalue. Kuva: Terrafame Oy.

Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Liikenteeseen ja infrastruktuuriin liittyvät palvelut Kainuun alueelle tarjoaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

Utvecklingsbehov och målbild för avsnittet Lusi–Kanavuori längs riksväg 4 utreds (Mellersta Finland och Nyland)10.5.2021 14:29:07 EEST | Tiedote

NTM-centralerna i Mellersta Finland och Nyland har tillsammans påbörjat utarbetandet av en åtgärdsutredning för riksväg 4 på avsnittet mellan Lusi i Heinola och Kanavuori i Jyväskylä. I den påbörjade utredningen fastställs målbilden för avsnittet Lusi–Kanavuori som utgångspunkt för den mer detaljerade planeringen. Åtgärdsutredningen baserar sig på en utredning om principerna för utveckling av riksvägskorridoren 4 och 29 på avsnittet Helsingfors–Torneå/Haparanda (fi. Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet Helsinki–Tornio/Haaparanta). Planeringsavsnittets längd är cirka 112 kilometer.

Valtatiellä 4 selvitetään Lusi–Kanavuori-välin kehittämistarpeita ja tavoitetilaa (Keski-Suomi ja Uusimaa)10.5.2021 14:29:06 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskukset ovat yhteistyössä käynnistäneet toimenpideselvityksen laatimisen valtatielle 4 Heinolan Lusin ja Jyväskylän Kanavuoren väliselle osuudelle. Käynnistyneessä selvityksessä määritetään Lusi–Kanavuori-välin tavoitetilanne yksityiskohtaisemman jatkosuunnittelun lähtökohdaksi. Toimenpideselvitys perustuu vuonna 2020 laadittuun Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta -selvitykseen. Suunnittelujakson pituus on noin 112 kilometriä.