Tervetuloa mukaan median, taiteen  ja kulttuurin tapahtumaan LIFTiin

Ensimmäistä kertaa järjestettävä LIFT on kuratoitu festivaali median ammattilaisille, taiteilijoille, kulttuuritoimijoille, luovien alojen ja teknologioiden kehittäjille, kerronnan eksperteille ja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita median ja kulttuurialan uusimmista virtauksista ja tulevaisuuden mahdollisuuksista. Olemme yhdistäneet aiemmat tapahtumat Media Digital Summitin ja SULAn (Sustainability And Love For Arts).

LIFT on tapahtuma, joka on täynnä inspiraatiota ja elämyksiä. Kahden päivän aikana koet Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa lukuisia kansainvälisiä ja kotimaisia huippupuhujia, taidetta, demoja, pitchauksia, työpajoja ja uusia kiinnostavia ihmisiä. Tapahtuma tarjoaa uusia kokemuksia ja näkemyksiä median, taiteen ja kulttuurin alalta sekä kertoo, mihin suuntaan kannattaa mennä seuraavaksi.

LIFTin teemoja ovat median ja taiteen tulevaisuus, draama, kuratointi, eri taiteenlajien rajojen ylittäminen sekä miten nuoret uudistavat kerrontaa ja tekemisen tapoja.

Teknologia, median merkityksellisyys ja nuoret kertojat

Teknologia on viime vuosina hallinnut puhetta mediasta. Nyt huomio kiinnittyy enemmän siihen, mikä tekee mediasta merkityksellistä ja palveleeko teknologia ihmisten tarpeita. Median tulevasta suunnasta puhuu The Filter Bubble -kirjan kirjoittanut Eli Pariser.

Tärkeää on se, miten ihmiset huomioidaan ja otetaan mukaan sekä median että kulttuurin tekemiseen, miten yleisö voi osallistua ja olla osa vuorovaikutusta.

Westworld-sarja vie katsojat kuviteltuun tulevaisuuteen. Sarja on uudistanut draamakerrontaa ja tarjonnut vahvan monimediaisen kokemuksen. Miten tämä kokonaisuus rakennettiin ja toteutettiin? Siitä tulevat LIFTiin kertomaan interaktiivisen osuuden tuottaneet tekijät.

Ensimmäinen iltapäivä on omistettu nuorille kertojille ja nuorista kertomiselle. Ohjaaja Selma Vilhunen paljastaa, miten hän hyödyntää omaa nuoruuttaan elokuvissaan. Ääneen pääsevät myös nuoret kertojat itse. Anna Salmi puhuu GIF-animaatioista ja Anna Brotkin siitä, miten hän näkee yleisön roolin käsikirjoittamisessa. Veera Ojola avaa sitä, miten lyhyttä muotoa tehdään sosiaalisen median alustoille ja Seksikäs Suklaa ja Dosdela kertovat, mikä osuus faneilla ja seuraajilla on nettikomedian sisältöön.

Päivä huipentuu Shortland-palkintojuhlaan, jossa palkitaan parhaita kotimaisia lyhytvideoita.

Taiteen ja kulttuurin mahdollisuudet ja merkitykset

Toinen päivä haastaa ajatteluamme taiteen ja kulttuurin mahdollisuuksista ja merkityksistä. Päivän aluksi osallistavien hankkeiden pioneerit Dick Rijken Hollannista ja Pauliina Seppälä haastavat ajatteluamme luovaan kaupunkikehittämiseen ja taide- ja kulttuuri-instituutioiden muuttuvaan rooliin.

Päivä sisältää myös keskustelua ajankohtaisesta näyttelypolitiikasta, lavalla ovat keskustelemassa Amos Rexin johtaja Kai Kartio sekä Zabludowizc Collectionin ohjelmajohtaja Maitreyi Maheshwari. Päivän aikana pohditaan myös taiteilijan muuttuvaa roolia ja taidetta yhteiskunnallisena muutosvoimana. Aiheesta kuullaan kuvataiteilija Jani Leinosen ja valokuvataiteilija Nanna Hännisen puheenvuorot.

Iltapäivällä kuullaan myös teatterinjohtaja, näytelmäkirjailija, ohjaaja Akse Petterssonia sekä suunnittelija, elokuvaohjaaja Paola Suhosta. Päivän päätteeksi keksijä, futuristi, säveltäjä Perttu Pölönen etsii ratkaisuja tulevaisuuden ongelmiin.

LIFTin LIVE-lavalla kuullaan lukuisia puheenvuoroja uusista taide- ja kulttuurialan hankkeista ja innovaatioista, kun ääneen pääsevät Immersive-hanke, Helsinki Capital Partners, European Creative Hubs Network ja SMart-projekti. Lavalle nousee myös tutkija-taiteilija Maria Huhmarniemi puheenvuorollaan taiteen kestävyydestä.

LIFTissä on läsnä myös taidetta

Kansainvälinen taiteilijakollektiivi Videokaffen teosprosessi rakentuu analogisen ja digitaalisen välimaastoissa samaan aikaan New Yorkissa ja Kaapelitehtaalla. Vappu Rossin teos Swan antaa jokaiselle tapahtumavieraalle siivet, ja Pasi Rauhalan VR-teos tuo uutta elämää Kaapelitehtaan isoon tavarahissiin.

Heidi Kilpeläisen performansseissa nähdään räävitön Kilpeläisen alter ego HK119. Kansainvälistä mainetta niittävä Compañia Kaari & Roni Martin esittää palasen huikean suositusta Anna Karenina -nykyflamenco-esityksestä. Tanssija Hanna Brotherus laittaa yleisönkin tanssimaan, ja VJ Ssuvereeni pitää huolta siitä, että LIFTin lava ei koskaan kuole.

LIFT Open

Samanaikaisesti LIFTin kanssa järjestetään Kaapelitehtaan Puristamossa kaikille avoin ja maksuton LIFT Open, joka tarjoaa neuvoja ja näkemystä luovien alojen yrittäjille ja tekijöille. Mukana ovat mm. NewCo / Helsingin kaupunki, Ylen kotimaiset hankinnat, Creative Finland ja Luova Eurooppa. Tekijät voivat osallistua tietoiskuseminaariin, pikadeiteille neuvojien kanssa ja työpajoihin. Mukana on myös LIFT Pitch -pitchauskilpailu.

LIFT Kaapelitehtaalla 17.-18.10.2018
Tallberginkatu 1, 00180 Helsinki

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Yleisradio, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, Helsingin kaupunki, AVEK, TAKU ry, Taiteen edistämiskeskus, AGMA sekä Sun Effects.

Tutustu tarkempaan ohjelmaan: https://www.lifthelsinki.fi/
Ilmoittaudu mukaan täältä: https://www.eventbrite.com/e/lift-tickets-45856572242

Akse Pettersson

The design of Dance House Helsinki is starting to take shape10.4.2018 16:00Tiedote