Terveydenhuollon sähköisten asiointipalvelujen seuraavana haasteena on asiakkaan tuottaman tiedon parempi hyödyntäminen
Arvioinnissa tarkasteltiin terveydenhuollon sähköisiä asiointipalveluita itsehoidon, omahoidon ja asiointipalvelujen näkökulmista käyttäen tapausesimerkkinä diabeetikkojen potilasryhmää. Sähköisten palvelujen olemassaolo on edesauttanut palvelujen tarjoamista oikea-aikaisesti. Kaikilla asiakasryhmillä ei ole mahdollisuutta hyödyntää sähköisiä palveluita, mutta heidän on mahdollista asioida perinteisten palvelukanavien kautta tai hyödyntää toisen puolesta asiointia. Palvelujen saavutettavuutta rajoittaa jonkin verran se, ettei kaikkia palveluita ole tarjolla yhtä kattavasti suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kaikissa palveluissa ei myöskään ole vielä huomioitu selkokielisyyttä.
Sähköiset asiointipalvelut toimivat osaltaan omahoidon tukena. Asiakkaan tuottaman tiedon hyödynnettävyyttä hankaloittaa esimerkiksi se, etteivät tiedot siirry aina automaattisesti järjestelmien välillä. Sähköisten asiointipalvelujen vaikutus työn tehokkuuteen ei ole aivan yksiselitteistä. Sähköiset palvelut ovat uusi kanava, joka ei välttämättä poista, korvaa tai vähennä alkuvaiheessa muuta tekemistä. Sähköisten palvelujen onnistunut ja vaikuttava käyttöönotto edellyttää terveydenhuollon toimintayksiköiden prosessien päivittämistä sekä henkilöstön digiosaamisen vahvistamista. Sähköisten palvelujen vakiinnuttua, niillä on mahdollista vaikuttaa työn tehokkuuteen ja resurssien uudelleen kohdentamiseen terveydenhuollossa.
Pääkaupunkiseudun kaupungit ja HUS antoivat yhteisiä suosituksia terveydenhuollon sähköisten asiointipalvelujen saavutettavuuden parantamiseksi. Lisäksi suositeltiin kiinnittämään jatkossa enemmän huomiota sähköisten asiointipalvelujen löydettävyyteen kaupunkien ja HUSin verkkosivuilta. Myös perinteisten palvelukanavien käyttö tulee mahdollistaa jatkossakin eri asiakasryhmien yhdenvertaisuuden toteutumisen varmistamiseksi.
Pääkaupunkiseudun kaupunkien tarkastustoimet ovat toteuttaneet yhteisarviointeja vuodesta 2008 lähtien. Tässä kymmenennessä yhteisarvioinnissa oli toista kertaa mukana HUSin tarkastustoimi.
Kaupungit ja HUS ovat antaneet suositukset aiheesta arviointikertomuksissaan 2019:
Espoo: Vuoden 2019 arviointikertomus
Helsinki: Vuoden 2019 arviointikertomus
Kauniainen: Vuoden 2019 arviointikertomus
Vantaa: Vuoden 2019 arviointikertomus
HUS: Vuoden 2019 arviointikertomus
Pääkaupunkiseudun tarkastustoimien yhteisarvioinnin ohjausryhmä
Paula Viljakainen,
yhteisarvioinnin ohjausryhmän puheenjohtaja,
Espoon tarkastuslautakunta, pj
p. 050 5727 497
Dan Koivulaakso, Olavi Filppula
Helsingin tarkastuslautakunta, pj Kauniaisten tarkastusvaliokunta, pj
dan.koivulaakso@gmail.com olavifilppula@gmail.com
p. 044 5066 613 p. 040 841 0568
Pietari Jääskeläinen Hannu Tuominen
Vantaan tarkastuslautakunta, pj HUSin tarkastuslautakunta, varapj
pietari.jaaskelainen@vantaa.fi tuomiset@kolumbus.fi
p. 050 5829 444 p. 050 356 4386
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Tee oma taidereitti: EMMA – Espoon modernin taiteen museon julkiset taideteokset löytyvät nyt Espoon kaupungin karttapalvelusta18.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
EMMAn taide ulottuu ympäri Espoon kaupunkia. Yhteensä 70 julkista taideteosta on kaikkien kaupunkilaisten saavutettavissa eri puolilla Espoota ja määrä tulee täydentymään. Kesäkuun alussa teokset on lisätty Espoon kaupungin avoimeen karttapalveluun yhteistyössä Espoon kaupunkitekniikan keskuksen kanssa. Taide kaupungilla -karttapalvelun tavoitteena on parantaa tiedon jakamista ja teosten löydettävyyttä.
Kaupunginhallitus: Espoontorin asemakaavan muutos mahdollistaa asemanseudun kehittämisen16.6.2025 19:55:34 EEST | Tiedote
Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa Espoontorin kauppakeskuksen laajentaminen hypermarketilla, lisätä asuntorakentamista sekä kehittää asemanseutua joukkoliikenteen solmukohtana.
Konserni- ja tilajaosto kokoontui ensimmäistä kertaa16.6.2025 14:06:20 EEST | Tiedote
Konserni- ja tilajaosto tukee kaupunginhallitusta kaupungin tytäryhteisöjen johtamisessa sekä muiden yhteisöjen ohjauksessa ja seurannassa.
Stadsträdgårdens trädbank hjälper Esbo att anpassa sig till klimatförändringen12.6.2025 11:19:59 EEST | Pressmeddelande
Den globala uppvärmningen kommer inom en snar framtid att leda till liknande väderförhållanden i Esbo som i Centraleuropa. Därför bereder sig staden på och anpassar sig till klimatförändringen genom ett nytt försök, där trädslag importeras från sydliga länder och odlas som framtida gatuträd.
Kaupunginpuutarhan puupankki auttaa Espoota sopeutumaan ilmastonmuutokseen12.6.2025 11:19:59 EEST | Tiedote
Ilmaston lämpeneminen tuo lähitulevaisuudessa Espooseen Keski-Euroopan olosuhteet. Siksi kaupunki varautuu ja sopeutuu ilmastonmuutokseen uudella kokeilulla, jossa etelästä tuotuja puulajeja kasvatetaan tulevaisuuden katupuiksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme