Terveysbarometri: Lääkäripalveluissa suomalaisille on tärkeintä nopea pääsy lääkäriin ja kuulluksi tuleminen – mutta kenen vastuulle kuuluisi sairauksien ennaltaehkäisy?
Suomalaisten mielestä tärkeintä lääkäripalveluissa on se, että lääkäriin pääsee nopeasti ja ihminen kokee tulleensa kuulluksi. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometrista. Tutkimuksen mukaan tyytymättömyyttä lääkärikäynnissä aiheuttavat tyypillisesti väärät diagnoosit, lääkärin empatian puute ja kiire. Sairauksien ennaltaehkäisyä pitäisi tehdä nykyistä enemmän, mutta kuka ottaisi sen vastuulleen?
Ifin tutkimuksen mukaan suomalaisille tärkeintä lääkäripalveluissa on nopea pääsy lääkäriin (59 % vastaajista). Toiseksi tärkeintä on tunne siitä, että tulee kuulluksi (49 %). Myös hoidon saannin helppous (38 %) sekä lääkärin luotettavuus (37 %) koetaan ratkaisevina tekijöinä lääkäripalveluita arvioidessa.
– Kolmannes piti tärkeänä hintaa ja fyysistä kohtaamista lääkärin kanssa. Henkilökohtaisen kohtaamisen merkitys korostuu vanhemmissa ikäluokissa ja hinta nuorimmassa ikäluokassa, Ifin tuotejohtaja Tiina Pajamo sanoo.
Ifin tutkimuksessa selvisi, että kaksi kolmesta (68 %) suomalaisesta menee lääkäriin vasta kun mikään muu ei auta. Puolet vastaajista kokee (49 %), että lääkäriin on vaikea päästä.
Tyypillisesti lääkäri- tai terveydenhoitopalveluja on käytetty kerran tai kahdesti viimeisen vuoden aikana.
Viimeisimpään lääkärikäyntiin ollaan tyytyväisiä
Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka tyytyväisiä vastaajat olivat edelliseen lääkärikäyntiinsä. Vastaukset olivat hyvin positiivisia: viimeisin lääkärikäynti sai erinomaiset arviot.
– Valtaosa (82 %) luotti lääkäriinsä ja ymmärsi, mitä lääkäri hänelle puhui (88 %). Enemmistö myös koki tulleensa kuulluksi (80 %) ja kohdelluksi kunnioitettavasti (84 %). Lääkärin koettiin ottaneen potilaan oireet vakavasti (78 %) ja tutkineen riittävästi (76 %). Hoitoonkin pääsi riittävän nopeasti selvä enemmistö (78 %). Lisäksi useimmat (65 %) kokivat, että lääkäri pyrki selvittämään oireiden syyn eikä vain hoitamaan oireita, Pajamo kertoo.
Tyytyväisimpiä lääkärin toimintaan olivat yli 60-vuotiaat sekä ne, jotka jo muutenkin kokevat terveytensä hyväksi. Terveytensä huonoksi kokevissa on selvästi vähiten lääkärin toimintaan tyytyväisiä. Tosin heistäkin selvä enemmistö oli tyytyväisiä.
Viimeisemmälle lääkärikäynnille annetaan keskiarvoksi 8,2. Viimeisin etälääkärikäynti puolestaan saa arvosanaksi 8.
Huomio ennaltaehkäisyyn – kuka ottaisi terveyden edistämisen personal trainerin roolin?
Ifin tutkimuksen mukaan 90 prosenttia suomalaisista kokee, että sairauksien ennaltaehkäisyyn tulisi kiinnittää enemmän huomiota terveydenhoidossa. Lääkäriltä tätä silti odottaa vain joka kymmenes (10 %) ja viimeisimmällä lääkärikäynnillä vinkkejä siitä on saanut vain puolet (51 %) suomalaisista.
Kolme neljästä (74 %) arvioi, että tietoa erilaisista terveyttä edistävistä keinoista on saatavilla riittävästi. Kolmannes suomalaisista (32 %) kuitenkin kokee oman terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen haastavana.
– Moni on varsin tietoinen terveyttä edistävistä asioista, mutta tutkimuksemme mukaan vain joka toinen suomalainen kokee olonsa terveeksi, pohtii Ifin tuotejohtaja Tiina Pajamo.
Ifin tutkimuksen mukaan suomalaiset panostavat terveellisiin elämäntapoihin ja sairauksien ennaltaehkäisyyn varsin monipuolisesti. Eniten huolehditaan rokoteturvasta (70 %), palautumisesta ja levosta (67 %), terveellisestä ruokavaliosta (64 %) ja nukkumisesta (64 %).Myös , stressin hallintaan (69 %), painonhallintaan (60 %) säännölliseen liikuntaan (59 %), vitamiini- ja ravintolisiin (58 %) ja työergonomiaan (51 %) suomalaiset panostavat .
Pajamon mukaan tutkimuksessa selvisi, että mitä paremmaksi henkilö terveytensä tuntee, sitä enemmän hän tekee toimenpiteitä sen eteen. Huonoksi terveytensä tuntevat panostavat puolestaan terveellisiin elämäntapoihin ja sairauksien ennaltaehkäisyyn kaikista vähiten.
– Tutkimuksemme perusteella selvää kuitenkin on, että ennaltaehkäisyyn ja terveyden edistämiseen kaivataan entistä enemmän huomiota. Tällä hetkellä ei ole oikein mistään saatavissa sellaista henkilökohtaista palvelua, jossa kerrottaisiin, mikä olisi juuri minun kannaltani merkityksellisin ja tehokkain terveyden edistämisen muoto. Kuka olisi valmis ottamaan haasteen vastaan terveyden personal trainerin roolista? Pajamo kysyy.
Väärät diagnoosit, kuuntelun ja kiinnostuksen puute sekä kiire syynä tyytymättömyyteen
Tutkimuksessa selvitettiin myös avoimin kysymyksin, onko vastaaja joskus ollut lääkärikäyntiinsä tyytymätön ja mikä siihen on ollut syynä.
– Monella tuntuu joskus olleen myös negatiivisia kokemuksia lääkäristä. Tyytymättömyyttä ovat aiheuttaneet kuuntelun ja kiinnostuksen puute, lääkärin huono asenne sekä kokemus siitä, ettei oteta todesta. Myöskoettu lääkärin epäpätevyys, väärät diagnoosit, huono kielitaito sekä lyhyet vastaanottoajat ja kiire ovat usein huonojen kokemusten taustalla, Pajamo luettelee.
Pajamon mukaan tutkimuksen vastaukset konkretisoivat lääkäreiden toiminnassa koettuja haasteita.
– Diagnosointi näyttää olevan iso haaste. Terveydenhoito toimii kyllä hyvin, kunhan tiedetään, mikä on vialla. Liian usein diagnosointi kestää kuitenkin liian kauan tai siinä tehdään virheitä. Toinen mielenkiintoinen havainto on lääkärikunnassa jossain määrin vallitseva empatian puute. Potilas kohdataan liian usein teknisenä objektina eikä ihmisenä. Kolmantena asiana esiin nousee kiire ja lyhyet vastaanottoajat, josta on tänä syksynä paljon puhuttu mediassakin, Pajamo sanoo.
Suomalainen luottaa lääkäriin – vaihtoehtoisia hoitomuotoja on käyttänyt joka neljäs
Terveysongelmissa suomalaiset näyttävät edelleen luottavan lääkäriin.
–Erilaisista vaihtoehtohoidoista puhutaan paljon, mutta tutkimuksemme mukaan vain joka neljäs on käyttänyt yhtä tai useampaa vaihtoehtohoitoa viimeisen parin vuoden aikana, sanoo Pajamo.
Ifin tutkimuksen mukaan vaihtoehtoisia hoitomuotoja käytetään eniten pääkaupunkiseudulla, jossa niitä onkin eniten tarjolla. Tyypillisesti vaihtoehtoisista hoitomuodoista kiinnostunut käyttää yhtä tai kahta erilaista hoitomuotoa. Käytetyimpiä vaihtoehtoisia hoitomuotoja ovat akupunktio (6 %), paastot (5 %), kalevalainen jäsenkorjaus (5 %) ja hermoratahieronta (4 %).
Kyselytutkimuksen toteutti Ifin puolesta YouGov Finland. Tutkimuksessa haastateltiin 1000 aikuisikäistä suomalaista terveydenhoitoon liittyen. Tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä lokakuussa 2019 YouGovin paneelissa. Tutkimus on edustava otos suomalaisista: kokonaistuloksissa keskimääräinen virhemarginaali on noin ± 2,8%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tiina Pajamotuotejohtaja
Puh:050 553 3497tiina.pajamo@if.fiMilla KauppilaLehdistökontakti
Viestintäpäällikkö
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Ennakoi nyt liukkaus – jos kuitenkin loukkaannut, näin vakuutuksista on apua21.1.2021 09:28:38 EET | Tiedote
Lämpötilavaihtelut ja sateet tuovat taas jalankulkijoille vaaralliset pääkallokelit. Vakuutusyhtiössä liukkaus näkyy jo tapaturmapiikkinä. Yleisin vamma on ranteen murtuma. Tiedätkö, kenen vastuulla ovat liukastelun vahingot eri tilanteissa ja mistä vakuutuksesta voit saada korvauksia?
If uudistaa konsernijohtoa ja vahvistaa korvauspalvelun organisaatiota20.1.2021 12:17:08 EET | Tiedote
Klas Svensson on nimitetty Ifin Yritysasiakkaat-liiketoimintayksiköstä vastaavaksi johtajaksi. If myös vahvistaa korvauspalvelun organisaatiotaan yhdistämällä henkilöasiakkaiden ja yritysasiakkaiden korvauspalvelut yhdeksi uudeksi pohjoismaiseksi yksiköksi, jota johtaa Odd Magnus Barstad. Svensson ja Barstad on nimitetty myös Ifin johtoryhmän jäseniksi.
Vältä putkirikot varmistamalla, että putket ovat suojassa jäätymiseltä13.1.2021 08:20:00 EET | Tiedote
Varaudu sään nopeisiin vaihteluihin tarkkailemalla, että lämpötila pysyy riittävän korkealla kaikissa tiloissa, joissa on vesiputkisto. Jos peruslämpö on esimerkiksi mökillä tai varastossa säädetty matalalle, sitä voi nyt olla syytä nostaa tai lisätä muuten tilan lämmitystä. Jos putket jäätyvät, pyydä sulattamiseen ammattilaisen apua.
Kysely: tällaisesta lomamatkasta suomalaiset haaveilevat koronatalven keskellä12.1.2021 07:50:00 EET | Tiedote
Vain kolmannes suomalaisista arvelee matkustavansa samaan tapaan kuin ennen koronaa sitten, kun pandemia hellittää. Koronapandemian jälkeen lomamatkat suuntautuvat usein kotimaahan tai lähellä oleviin ulkomaan kohteisiin, suomalaiset arvioivat Ifin kyselytutkimuksessa. Suosituin unelmamatkakohde olisi tällä hetkellä kaupunkiloma Etelä- tai Keski-Euroopassa.
Valmisteletko koronan vuoksi ensimmäistä kertaa joulua kotona? Vältä keittiöpalot Ifin vinkeillä21.12.2020 08:20:00 EET | Tiedote
Nyt alkaa kotikeittiöiden vuoden kiireisin viikko, mikä näkyy piikkinä myös palovahinkotilastoissa. Yleisimmin keittiöpalo saa alkunsa, kun ruoka unohtuu kiireessä liedelle tai lieden lähettyville jää jotakin helposti syttyvää. Valmistele joulua turvallisesti ja stressittömästi Ifin ohjeilla.
Myrkytyksestä johtuvat etäeläinlääkärikäynnit moninkertaistuvat jouluna – näin varmistat koiralle turvallisen joulun17.12.2020 07:50:00 EET | Tiedote
Muistathan, että moni jouluherkku on koiralle vaarallinen? If korvasi viime jouluna runsaasti etäeläinlääkärikäyntejä, joiden syynä oli koiran syömä suklaa, rusinat ja kinkun paistorasva. Ifin eläinlääkäri vinkkaa, mitä varoa ja kuinka toimia, jos lemmikki on päässyt käsiksi sille sopimattomiin herkkuihin.
Näistä syistä autot jäävät tien päälle: tekninen vika jo yleisin ajoneuvovahinko15.12.2020 07:45:00 EET | Tiedote
Henkilöautojen hinaukset yleistyvät jatkuvasti, paljastavat Ifin vahinkotilastot. Viime aikoina tien päälle jäämisen syinä ovat lisääntyneet esimerkiksi rengasrikot. Eri automerkkien todennäköisyys tarvita hinausta vaihtelee kuitenkin huomattavasti. Lue Ifin vinkit ennen kuin lähdet pidemmälle joulumatkalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme