Terveyskylän Omapolulle tallennetut aktiivisuustiedot näkyvät nyt myös Omakannassa

Nyt on mahdollista tallentaa sykemittarin, aktiivisuusrannekkeen tai vaa´an keräämiä tietoja Terveyskylän Omapolulle ja saada ne näkymään myös KELA:n Omakanta-palvelussa.

Uuden kytköksen ansiosta on mahdollista tallentaa älypuhelimen hyvinvointisovellusten tai aktiivisuusmittarin keräämiä tietoja Terveyskylän Omapolku-palvelukanavalla ja saada ne näkymään myös KELA:n Omakanta-palvelun hyvinvointiosiossa. Ensi vaiheessa tämä onnistuu Fitbitin, Polarin ja Withingsin (Nokia) laitteilla.

Osa ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa

Erityisen hyödyllistä henkilökohtaisten seurantatietojen saaminen laitteista näkymään Terveyskylän Omapolulla on silloin, kun potilaalla on hoitojakso käynnissä digihoitopolulla. Kerätty tieto jää talteen omaan mittaushistoriaan, joten seurantaa on helppo tehdä itse.

Kansalaisten oma terveydenseuranta on tärkeää tehdä näkyväksi myös ammattilaisille. Näin se tulee luontevaksi osaksi elämäntapaohjausta ja ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa.

”Tulevaisuudessa voit antaa luvan myös terveydenhuollon ammattilaisille nähdä mittauslaitteittesi tulokset Terveyskylän Omapolulla ja Omakanta-palvelusta. Tällä hetkellä tiedot ovat vain sinun itsesi nähtävissä”, kertoo projektipäällikkö Sami Laakkonen, HUS tietohallinnon sähköisistä asiointipalveluista.

Luvan antaminen on mahdollista kun eduskunta on hyväksynyt asiakastietolain. Sen jälkeen asiakas voi antaa terveydenhuollon ammattilaiselle luvan tarkastella Terveyskylän Omapolulla ja Omakanta-palvelun hyvinvointiosiossa näkyviä aktiivisuustietoja.

Lisätietoja

Terveyskyla.fi on yhdessä potilaiden kanssa kehitetty erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kansalaisille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. Omapolku on Terveyskylä.fi:ssä oleva sähköinen, henkilökohtainen palvelukanava.  Omapolku-palvelukanava mahdollistaa sähköisen asioinnin asiakkaan ja hoitopaikan välillä sekä tarjoaa omahoidon tukea. Omapolkuun voidaan liittää potilasryhmäkohtaisia digihoitopolkuja.

Tietoa Terveyskylän Omapolusta

Omakanta.fi on kansalaisille tarkoitettu henkilökohtainen internetpalvelu, josta voi katsella omia resepti- ja potilastietoja sekä tulostaa yhteenvedon resepteistä. Omakannassa on uusi Hyvinvointitiedot-osio. Hyvinvointitiedoissa näytetään Omatietovarantoon itse tallentamiasi tietoja.

Tietoa Omakannan Omatietovarannosta

Mielenterveystalo.fi-palvelulla jo yli 200 000 käyttäjää kuukausittain25.6.2019 09:40:05 EESTTiedote

Palvelun kuukausittaista kävijämäärää seurataan jatkuvasti ja 200 000:n kuukausittaisen kävijän raja on ylittynyt ensimmäisen kerran. Erityisesti omahoito-ohjelmat, joista saa apua ja työkaluja paitsi tavallisiin oireisiin ja eri elämäntilaisiin, ovat suosittuja. Myös luotettaviksi todetut ja itsearviointiinkin sopivat mittarit toimenpidesuosituksineen ovat käytetyimpien sisältöjen joukossa.

HUS förbereder sig för rusning i huvudstadsregionens samjourer – tar servicesedlar till hjälp19.6.2019 14:50:45 EESTTiedote

HUS samjourer i Helsingfors, Esbo och Vanda förbereder sig på växlingar i behovet av jourvård genom att ta servicesedlar i bruk, från och med den 20.6.2019. Patienter som söker sig till jourpolikliniker och där behöver allmänläkartjänster har i särskilda fall möjlighet att få en servicesedel. Med servicesedeln kan man söka vård på sådana privata läkarstationer som HUS har avtal med.

HUS varautuu pääkaupunkiseudun yhteispäivystysten ruuhkautumiseen – avuksi palveluseteli19.6.2019 14:49:03 EESTTiedote

HUSin yhteispäivystykset Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla varautuvat kesällä kysynnän vaihteluun ottamalla käyttöön palvelusetelin 20.6.2019 alkaen. Päivystyspoliklinikoille hakeutuvilla yleislääkäritason potilailla on mahdollisuus saada tietyissä tapauksissa palveluseteli, jolla he saavat hoitoa sopimuskumppaneina toimivilla yksityisillä lääkäriasemilla.