Terveyskylän Omapolulle tallennetut aktiivisuustiedot näkyvät nyt myös Omakannassa

Nyt on mahdollista tallentaa sykemittarin, aktiivisuusrannekkeen tai vaa´an keräämiä tietoja Terveyskylän Omapolulle ja saada ne näkymään myös KELA:n Omakanta-palvelussa.

Uuden kytköksen ansiosta on mahdollista tallentaa älypuhelimen hyvinvointisovellusten tai aktiivisuusmittarin keräämiä tietoja Terveyskylän Omapolku-palvelukanavalla ja saada ne näkymään myös KELA:n Omakanta-palvelun hyvinvointiosiossa. Ensi vaiheessa tämä onnistuu Fitbitin, Polarin ja Withingsin (Nokia) laitteilla.

Osa ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa

Erityisen hyödyllistä henkilökohtaisten seurantatietojen saaminen laitteista näkymään Terveyskylän Omapolulla on silloin, kun potilaalla on hoitojakso käynnissä digihoitopolulla. Kerätty tieto jää talteen omaan mittaushistoriaan, joten seurantaa on helppo tehdä itse.

Kansalaisten oma terveydenseuranta on tärkeää tehdä näkyväksi myös ammattilaisille. Näin se tulee luontevaksi osaksi elämäntapaohjausta ja ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa.

”Tulevaisuudessa voit antaa luvan myös terveydenhuollon ammattilaisille nähdä mittauslaitteittesi tulokset Terveyskylän Omapolulla ja Omakanta-palvelusta. Tällä hetkellä tiedot ovat vain sinun itsesi nähtävissä”, kertoo projektipäällikkö Sami Laakkonen, HUS tietohallinnon sähköisistä asiointipalveluista.

Luvan antaminen on mahdollista kun eduskunta on hyväksynyt asiakastietolain. Sen jälkeen asiakas voi antaa terveydenhuollon ammattilaiselle luvan tarkastella Terveyskylän Omapolulla ja Omakanta-palvelun hyvinvointiosiossa näkyviä aktiivisuustietoja.

Lisätietoja

Terveyskyla.fi on yhdessä potilaiden kanssa kehitetty erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kansalaisille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. Omapolku on Terveyskylä.fi:ssä oleva sähköinen, henkilökohtainen palvelukanava.  Omapolku-palvelukanava mahdollistaa sähköisen asioinnin asiakkaan ja hoitopaikan välillä sekä tarjoaa omahoidon tukea. Omapolkuun voidaan liittää potilasryhmäkohtaisia digihoitopolkuja.

Tietoa Terveyskylän Omapolusta

Omakanta.fi on kansalaisille tarkoitettu henkilökohtainen internetpalvelu, josta voi katsella omia resepti- ja potilastietoja sekä tulostaa yhteenvedon resepteistä. Omakannassa on uusi Hyvinvointitiedot-osio. Hyvinvointitiedoissa näytetään Omatietovarantoon itse tallentamiasi tietoja.

Tietoa Omakannan Omatietovarannosta

Meddelande angående samband mellan bröstimplantat och anaplastiskt storcellslymfom21.1.2019 15:34Tiedote

De senaste dagarna har nyheterna rapporterat om samband mellan texturerade (skrovliga) bröstimplantat och den sällsynta tumörformen anaplastiskt storcellslymfom (Breast Implant Associated Anaplastic Large Cell Lymphoma, BIA-ALCL). HUS beslutade hösten 2018 att tillsvidare inte operera in texturerade implantat, och även andra sjukvårdsdistrikt har gått in för liknande riktlinjer för vårdpraxis.