Tesin Kasvuyrityspulssi: inflaatio ja toimitusketjuhäiriöt iskevät kannattavuuteen

Tesin (Suomen Teollisuussijoitus) Kasvuyrityspulssin mukaan alkuvuoden positiiviset näkymät ovat vaihtuneet heikentyvään kannattavuuteen. Inflaation vaikutukset näkyvät erityisesti teollisuudessa, jossa tuotantopanosten hinnat ovat nousseet erittäin nopeasti. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan tulee vaikuttamaan yritystoimintaan enemmän kuin mitä nykytilanne kertoo.

toimitusjohtaja Jan Sasse

”Kannattavuuden heikentyminen näkyy nyt kaikilla tutkituilla toimialoilla, vaikka liikevaihdon kasvuarviot vaihtelevat. Tuotantopanosten hinnat ovat jo alkuvuonna nousseet enemmän kuin arviot koko vuoden myyntihintojen korotuksista”, sanoo Tesin toimitusjohtaja Jan Sasse.

”Erityisen haastavalta tilanne näyttää teollisuudessa, jossa toimitusketjuhäiriöiden lisäksi inflaatio kiihtyy voimakkaasti ja investointien kasvu taittuu. Myös Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset näkyvät voimakkaimmin teollisuudessa, ja negatiivisten vaikutusten arvioidaan kasvavan pidemmällä aikavälillä”, jatkaa Tesin Chief Digital Officer Henri Hakamo.

Inflaatio, kasvu ja kannattavuus

Tuotantopanosten hinnat nousivat kyselyn mukaan alkuvuonna teollisuudessa 15 %, informaatio- ja viestintätoimialalla 5 % sekä majoitus- ja ravitsemusalalla 9 %. Vastaavasti arviot koko vuoden myyntihintojen korotuksista ovat teollisuudessa 11 %, informaatio- ja viestintätoimialalla 4 % sekä majoitus- ja ravitsemusalalla 8 %.

Liikevaihdon kasvuarvio vuodelle 2022 on teollisuudessa 5 % (10 %), informaatio- ja viestintätoimialalla 17 % (19 %) sekä majoitus- ja ravitsemusalalla 14 % (11 %). Arvio vuoden 2022 käyttökatteesta on teollisuudessa 10 % (16 %), informaatio- ja viestintätoimialalla 10 % (18 %) sekä majoitus- ja ravitsemusalalla 9 % (16 %) (suluissa tammikuussa julkaistun kyselyn tulokset).

Tutkimus on jatkoa Tesin tammikuussa julkaisemalle Kasvuyrityspulssille. Tutkimus päivittää vuodenvaihteen tilannetietoa vaikutuksista, joita Venäjän hyökkäyssodalla Ukrainaan ja koronapandemian jatkumisella on yritystoiminnalle. Kyselyn toteutti Taloustutkimus 23.3.-8.4.2022, ja siihen vastasi 630 yritystä. Tutkitut toimialat olivat teollisuus, informaatio ja viestintä sekä majoitus- ja ravitsemustoiminta. Alle viiden henkilön yritykset on rajattu kyselyn ulkopuolelle.

toimitusjohtaja Jan Sasse, Tesi, jan.sasse@tesi.fi, 040 861 9151
CDO Henri Hakamo, Tesi, henri.hakamo@tesi.fi, 040 503 4221
viestintäjohtaja Susanna Aaltonen, susanna.aaltonen@tesi.fi, 040 593 4221

toimitusjohtaja Jan Sasse