Jyväskylän yliopisto

THE-ranking: Kahdeksan JYU:n tieteenalaa mukana arvostetussa listauksessa

Jaa
Jyväskylän yliopiston psykologia nousi sijoille 151–175 kaikkiaan 600 yliopiston joukossa tutkimuspainotteisia yliopistoja vertailevalla Times Higher Education – World University Rankings –tieteenalakohtaisella listalla.

Sijoitus oli edellisvuonna välillä 251-300. Suomesta psykologian alan listalle pääsi kuusi yliopistoa, joista JYU:n sijoitus oli paras.

JYU:n kasvatustieteellinen tutkimus arvioitiin sijalle 100 maailmassa. Sijoitus Suomen kakkosena säilyi edellisvuodesta. Listalle pääsi 655 yliopistoa.

Humanistiset tieteet arvioitiin sijoille 201-250 maailman parhaimpien yliopistojen joukossa. Sijoitus säilyi samana kuin vuonna 2021. Suomalaisyliopistoista sijoitus oli kolmas.

Kauppatieteet, luonnontieteet ja yhteiskuntatieteet sijoittuivat omilla listoillaan välille 301-400. Tietotekniikan sijoitus oli välillä 401-500 ja terveystieteiden 501-600.

- Tieteenala-arvioinneissa mitattiin opetusta, tutkimusta sekä viittauksia julkaisuihin. Lisäksi arvioitiin ulkoista rahoitusta ja kansainvälisyyttä. Arvioinneissa painavat eniten julkaisuaktiivisuus ja kansainvälistyminen, kehittämispäällikkö Anna Grönlund kertoo.

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Viivi Aumanen, puh. 040 805 4732, viivi.aumanen@jyu.fi

Listaukset:

World University Rankings by Subject | Times Higher Education

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Uusi väitöstutkimus selvitti sosiaalisen median sisältöjen sitouttavia tekijöitä19.11.2025 10:00:00 EET | Tiedote

KTM Risqo Wahid tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin väitöskirjassaan, mitkä tekijät sitouttavat sosiaalisen median sisältöihin. Tutkimus osoittaa, että pienet yksityiskohdat sisällön luomisessa, kuten viestin informatiivisuus, äänen käyttö, kieli ja siinä esiintyvä henkilö, voivat vaikuttaa voimakkaasti kuluttajien reaktioihin. Tutkimuksen mukaan tehokkaat taktiikat vaihtelevat eri alustojen ja toimialojen välillä. Väitöstutkimus tarjoaa myös käytännöllisiä ohjeita, joiden avulla yritykset voivat tehostaa sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye