Tiede menee kapakkaan -keskusteluillat elokuussa

Tiede menee kapakkaan osana Art goes Kapakka -tapahtumaa jälleen elokuussa Helsingissä. Suomen Akatemia, Sivista ry ja Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta järjestävät kaksi keskusteluiltaa, joissa pureudutaan tutkijoiden ja taiteilijoiden voimin tieteen ja taiteen merkitykseen yhteiskunnan muutos- ja murrosvaiheissa sekä pohditaan tunteiden merkitystä kokemusten ja käsitysten muodostumisessa. Keskusteluillat juontaa toimittaja Kalle Haatanen. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Tiede, taide, sivistys

Ajankohta: maanantai 22.8. klo 18-19
Paikka: Ravintola Kosmos, Kalevankatu 3, Helsinki

Tiede ja taide ovat keskeisiä yksilön ja yhteiskunnan selviytymisessä vaativissa muutos- jamurrostilanteissa. Tiede tarjoaa tutkittuun tietoon perustuvia ratkaisuja ja luo uutta tietoa maailmasta, luonnosta ja ihmisestä. Taide luo ymmärrystä ihmisestä ja yhteisöistä ja koskettaa meitä sekä järjen että tunteen tasolla. Mitä sitten ymmärretään sivistyksellä, miten sitä voi kartuttaa?

Tule mukaan pohtimaan näitä teemoja yhdessä eturivin tieteen ja taiteen tekijöiden kanssa. Illan aikana voit testata myös oman tiedepääomasi!

Keskustelijat:

Teija Koskela, tutkija, FinSci-hanke, Turun yliopisto
Timo Miettinen, akatemiatutkija, Helsingin yliopisto
Kaarlo Hildén, rehtori, Taideyliopisto
Linda Wallgren, ohjaaja, käsikirjoittaja

Juontaja Kalle Haatanen, toimittaja

Tunteet pelissä – media tunteiden tulkkina?

Ajankohta: tiistai 23.8. klo 18-19

Paikka: Bottan juhlasali, Museokatu 10

Mikä rooli tunteilla on kansalaisten kokemusten ja käsitysten muodostumisesta yhteiskunnallisista asioista? Entä miten tunteet näkyvätuutisjournalismissa ja mediassa yleisemmin? Keskustelemme median ja sosiaalisen median roolista aikamme ilmiöiden, poliittisten virtausten ja arvoasetelmien näkyväksi tekijänä. Lisäksi pohdimme sitä, miten media ja sosiaalinen media jakaa kansalaisia ja edesauttaa ajatusmallien jakautumista ja polarisoitumista.

Keskustelijat:

Anu Kantola, professori, Helsingin yliopisto
Jussi Pakkasvirta, professori, Helsingin yliopisto
Anu Koivunen, professori, Tampereen yliopisto
Anna-Stina Nykänen, toimittaja, Helsingin Sanomat

Juontaja Kalle Haatanen, toimittaja

• Suomen Akatemian viestintä, viestinta@aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2022 rahoitamme tutkimusta 468 miljoonalla eurolla. Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

Strategisen tutkimuksen neuvostolta merkittävä rahoitus turvallisuuden sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin tutkimukseen13.9.2022 09:23:01 EEST | Tiedote

Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) on myöntänyt rahoitusta kahteen uuteen ohjelmaan yhteensä 28 miljoonaa euroa. Tutkimusohjelmiin valittiin yhdeksän hankekokonaisuutta. Rahoitettavissa konsortioissa korostuu pitkäjänteinen tutkimus, jolla pyritään löytämään ratkaisuja keskeisiin yhteiskunnan haasteisiin.