TIEDOTE: Emilia Lehtisen Unissa lentämisen opas rohkaisee voimaantumaan

Emilia Lehtisen Unissa lentämisen opas rohkaisee nuorta lukijaa uskallukseen ja omanarvontuntoon. Romaani kertoo Valosta, joka vanhempien poissa ollessa oppii lentämään. Avain julkaisee Unissa lentämisen opas -nuortenromaanin painettuna kirjana 20.9. 2022. Se on julkaistu aiemmin Storytel Original -äänikirjasarjana.

kansi: Emilia Lehtinen, Unissa lentämisen opas (Avain)

Romaanin päähenkilö Valo jää Maija-tätinsä luo, kun vanhemmat lentävät häämatkalle. Valoa kiukuttaa, sillä hänen suurin haaveensa on aina ollut päästä lentämään. Onneksi Maija paljastaa, että se on mahdollista, vieläpä ilman lentokonetta! Maijan opastuksella Valo oppii lentämään ja pääsee vatsanpohjaa kutittavaan seikkailuun mielikuvituksen maahan.

Unissa lentämisen opas -romaani sijoittuu herkkään ajanjaksoon lapsuuden ja nuoruuden välissä, jossa etsitään omannäköistä tapaa olla maailmassa.

Tarina rohkaisee lukijaa itseluottamukseen ja maailman haltuunottoon paitsi omassa unimaailmassa, myös valveilla.

”Lapsena rakastin unissa lentämistä. Tiesin silloin näkeväni unta ja voivani tehdä mitä vain. Unissa rohkaistuin kokeilemaan uusia avauksia esimerkiksi luokan ihmissuhteissa”, kertoo  romaanin kirjoittanut kirjailija Emilia Lehtinen.

Kirjan jokaisessa luvussa on neuvo, jonka avulla lukija pääsee itsekin harjoittelemaan unissa lentämistä.

Emilia Lehtinen on kirjailija ja palkittu elokuvantekijä, joka tutkii teoksissaan mielikuvituksen voimaa monissa muodoissaan. Lehtisen aiempaa kirjatuotantoa on lohikäärmeiden kasvatuksesta kertova Ohjeita lohikäärmeiden kasvattajille / Kulta, voisitko syöstä tulta? / Prinsessa Wilhelmiina ja kohtalon lantti -runotrilogia (WSOY).

teos: Unissa lentämisen opas
kirjailija: Emilia Lehtinen
kustantaja: Avain
ilmetymispäivä: 20.9.2022

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet:

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy, viestintäjohtaja Vilja Kujanpää, puh. 040 755 3319, vilja.kujanpaa@avain.net

kansi: Emilia Lehtinen, Unissa lentämisen opas (Avain)
Emilia Lehtinen, kuvaaja: Johanna Kinnari

Avain on suomalainen kirjakustantamo, joka kustantaa laadukasta kotimaista kirjallisuutta. Kustantamo on palkittu Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä.

Avain on osa Suomen kirjastopalvelu Oy:tä ja Booky Groupia.

Finlandia-ehdokas Ville-Juhani Sutinen: Pelastamisen arvoinen maailma18.11.2022 13:51:29 EET | Tiedote

"Teoksessani Vaivan arvoista. Esseitä poikkeuskirjallisuudesta (Avain 2022), joka valittiin tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaaksi, kirjoitan pitkistä ja vaikeina pidetyistä kirjoista. Tarkastelen romaaneja etenkin siitä näkökulmasta, että merkittävänä taiteena ne luovat oman maailmansa ja sitä kautta synnyttävät merkityksiä todelliseen maailmaan. Jos näitä kirjoja ei olisi, minun maailmani olisi tyhjempi. Voi olla, että olisin hengissä ilmankin niitä, mutta ilman niitä minulla ei olisi elämää sellaisena kuin minä sen käsitän. Ihmiset tarvitsevat taiteen ja kirjallisuuden peiliä nähdäkseen sen, mikä on aidosti tärkeää", pohtii kirjailija Ville-Juhani Sutinen taiteen arvoa Kustantamo kuulumisia -blogissa.

Avaimen kevät 20233.11.2022 09:54:50 EET | Tiedote

Avaimen kevään kustannusohjelmassa on laaja valikoima kotimaista tietokirjallisuutta: oppaat huonekasvien hoitoon, itsensätyöllistämisen erityistaitoihin ja parempiin kohtaamisiin työpaikoilla. Kakkuja ja kirjallisuutta, Italian keskiaikaisia kyliä tai pieniä ötököitä rakastavat lukijat saavat omat teoksensa. Kustantamo julkaisee myös Tittamari Marttisen ensimmäisen aikuiselle lukijalle kirjoitetun romaanin Avoimesti sinun. Lapsille ja nuorille on luvassa humoristisia seikkailuita sekä lasten maailmaan sopivaa tietoa sota-ajan lasten ja perheiden arjesta, Euroopan kaupungeista sekä Pohjolan petoeläimestä sudesta.