Tiedote: Kirjailija Timo Parvelalle Suomen UNICEFIN Lapsen oikeuksien vaikuttaja -tunnustus

Suomen UNICEFIN Lapsen oikeuksien vaikuttaja -tunnustuksen saanut kirjailija Timo Parvela: Lapsilla on oikeus tarinoihin. Tunnustettu kirjailija iloitsee, että Unicefin nimitys vahvistaa lapsille suunnatun kirjallisuuden elinvoimaa. Hän haluaa samalla nostaa esiin huolen lukutaidon heikentymisestä.

Suomen UNICEF myöntää Lapsen oikeuksien vaikuttaja -tunnustuksen vuosittain henkilölle tai taholle, joka on tehnyt ansiokasta työtä lapsen oikeuksien puolesta.

Tämän vuoden tunnustuksen saanut kirjailija Timo Parvela iloitsee siitä, että tunnustus tekee lastenkirjallisuutta näkyväksi ja lisää sen elinvoimaa. Oman taiteensa kautta Parvela on näin tehnyt: Hänen kirjojaan on julkaistu jo 36 maassa ja käännetty 28 eri kielelle.

Parvela korostaa, että lapsilla on oikeus tarinoihin.

-Toivon, että jokaisella lapsella olisi ympärillään linna, joka on muurattu tarinoista. Tarinat suojelevat lasta matkalla turvalliseen aikuisuuteen.

"Tarina auttaa meitä katsomaan menneisyyteen. Välillä se tarjoaa myös pilkahduksen tulevaisuudesta. Tarina on turvallinen pakopaikka silloin, kun todellisuus on liian pelottava tai käsittämätön. Joskus tarina tarjoaa mahdollisuuden yhteiseen nauruun. Kun lapsi ja vanhemmat nauravat yhdessä, on maailma sillä hetkellä hiukan turvallisempi paikka. Jokainen tarina on yhtä arvokas, jokainen elämä on tarina." (Ote Unicefin Pienet tarinat-kampanjasta.)

Parvela haluaa kirjailijana olla mukana vaikuttamassa kulttuurin sisäisiin arvostuksiin. Lapsille suunnattu kulttuuritarjonta jää hänen mielestään helposti marginaaliin niin mediassa kuin vaikkapa draamatarjonnassa.

Parvela haluaisi nähdä julkisessa kulttuurikeskustelussa enemmän lasten parissa työskenteleviä – esimerkiksi opettajia ja eri alojen taiteilijoita. Heillä on osaamista vedota niihin aikuisiin, jotka tekevät lasten oikeuksiin liittyviä päätöksiä.

Parvela nostaa esiin myös huolen lukutaidosta.

-Lukutaito ottaa takapakkia niin kotimaassa kuin globaalisti. Lukutaidon pitäisi kuitenkin olla itsestään selvä kansalaistaito.

UNICEFin hallitus toteaa perusteluissaan, että Parvela on luonut hahmoja, jotka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat. Hänen kirjasarjoistaan on tullut poikkeuksellisen suosittuja: Kepler62, EllatMaukat ja Väykät kuuluvat olennaisesti suomalaiseen lapsuuteen. Koulumaailmaan sijoittuvista Ella-kirjoista on tehty myös näytelmiä ja elokuvia.

Parvela käyttää asemaansa arvostettuna kirjailijana yhteiskunnallisten ilmiöiden kritisoimiseen. Hänen kirjojensa lapset osallistuvat ympäristönsä kehittämiseen: Lähikoulujen ja koulukirjastojen puolustamiseen.

- Kun luin Timo Parvelan Ella-kirjaa lapsenlapsilleni, ymmärsin tärkeän asian. Mikään ei ole turvallisempaa kuin se, että aikuiset ja lapset nauravat yhdessä, Suomen UNICEFin hallituksen jäsen Seppo Sauro toteaa.

Lapsen oikeuksien vaikuttaja -nimityksestä päättää Suomen UNICEFin hallitus nimityskomitean esityksen perusteella. Komitean jäseniä ovat lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila, Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja Hanna Heinonen ja Suomen UNICEF ry:n hallituksen jäsen Seppo Sauro sekä rouva Jenni Haukio, joka toimii myös nimityskomitean puheenjohtajana ja jakaa tunnustuksen.

Lapsen oikeuksien vaikuttaja -tunnustusta on myönnetty vuodesta 2004 lähtien, jolloin YK:n lapsen oikeuksien sopimus täytti 15 vuotta. Ensimmäinen tunnutuksen saaja oli Elisabeth Rehn. Viime vuonna tunnustus myönnettiin lapsiköyhyyden asiantuntijoille Esa Iivoselle Mannerheimin Lastensuojeluliitosta ja Minna Salmelle Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Lisätietoa tunnustuksesta:

Lehdistöasiat:
Viestintäpäällikkö Tuuli Leppänen, tuuli.leppanen@bonnierbooks.fi, puh. 040 5646 734

Timo Parvela, kuva (c) Ville Palonen