Tiedote: Vuosi 2020 Werner Söderström Osakeyhtiön paras yli vuosikymmeneen

Werner Söderström Osakeyhtiöön kuuluvien kustantamoiden kirjat myivät vuonna 2020 ennätysmäisen hyvin.

”Omituisista omituisin vuosi 2020 oli ennätyksellinen vuosi perinteikkäässä kustantamossamme”, toteaa kustantamon toimitusjohtaja Timo Julkunen. ”Keskellä koronan runnomaa maailmaa teimme 25 prosentin kasvun myynnissä ja tuloksemme kasvoi peräti 165 prosenttia edelliseen vuoteen nähden. Kirjallisuus osoitti todella voimansa ja kestävyytensä keskellä vaikeaa vuotta. Hienon ja tuloksellisen vuoden ansiosta voimme jakaa tekijöille lähes kolme miljoonaa euroa enemmän tekijänpalkkioina kuin 2019. Uskon tämän tekevän hyvää jatkossakin kirjallisuudelle”, jatkaa Julkunen.

Kasvua vauhdittivat uudet kirjaformaatit ja etenkin äänikirjojen kasvava markkina. Myös painettu kirja kävi kaupaksi hyvin ja saavuttikin parhaan kasvuvauhtinsa moneen vuoteen Werner Söderströmin osalta. Erityisesti lastenkirjallisuus oli kovassa kasvussa vuonna 2020 ja jatkoi jo parin edellisen vuoden trendiä. Myydyimpiä kirjailijoita olivat mm. Ilkka Remes, Tuomas Kyrö, Tommi Kinnunen, Maaret Kallio, Jo Nesbø, Jeff Kinney, Sinikka Nopola ja Tiina Nopola, Antti Heikkinen, Leena Lehtolainen, Timo Parvela, Paula Noronen, Max Seeck ja Lucinda Riley. Lastenkirjoista Disney-kirjat ja Muumi-kirjat myivät myös erittäin hyvin. Yksittäisistä teoksista Delia Owensin Suon Villi laulu ylsi käännösromaanille huimaan yli 60 000 kappaleen myyntiin.

”Mieltä lämmittää myös kovasti, että kaikki kuusi kustantamoamme saavuttivat liiketoiminnan tavoitteensa ja olivat reilusti kannattavia. Tämä on vankka näyttö kustantamon henkilöstön kyvyistä ja sitoutumisesta kustantamon strategiaan. Vuoden loppuun ajoittunut yrityskauppa kasvattaa kustantamoidemme määrän kahdeksaan ja tuo leveyttä lisää kirjakatalogiimme. Nyt digituotteiden katalogimme koko onkin 7000 kirjaa digiversiona. Se on jo melkoinen tarjonta suomalaisille kirjallisuuden ystäville”, toteaa Julkunen.

Werner Söderström Osakeyhtiön toimitusjohtaja Timo Julkunen

timo.julkunen@wsoy.fi, puh. 040 5490434

Tiedote: Kustantamot Docendo ja Minerva osaksi Werner Söderström Osakeyhtiötä23.12.2020 10:00:05 EETTiedote

Lankisen lukupiiri ja Werner Söderström Osakeyhtiö lahjoittavat 5000 euroa ja lahjakirjat kaikille Iceheartsin junnuille25.11.2020 13:02:21 EETTiedote