Tiehankkeita toteutettu hyvin haasteellisesta hintakehityksestä huolimatta – teiden päällystyksiä sen sijaan vähän (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)

Kantatie 63, Sievi.

Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa teiden parantamishankkeisiin on ollut vuonna 2022 käytettävissä poikkeuksellisen runsaasti rahoitusta. Oulun seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) -sopimukseen liittyvä rahoitus ja eduskunnan jakovararahoitus ovat tuoneet huomattavan lisän teiden parantamiseen. Myös väyläverkon investointiohjelma on saatu käyntiin. Perustienpidon rahoituksen lisäksi monessa hankkeessa on ollut mukana merkittävä kuntarahoitus. Yhteensä parantamishankkeisiin on käytetty yhdessä kuntien kanssa noin 14 milj. €.

Tänä vuonna siltaurakoihin käytettiin rahaa yhteensä 4,8 milj. €, jolla uusittiin tai korjattiin yhteensä seitsemän siltaa. Lisäksi pienempiä sillankorjaustöitä tehtiin 26 siltaan yhteensä 0,7 milj. € edestä. Tänä kesänä käynnistyi myös Jokikylän sillan uusiminen kaksivuotisena hankkeena, jonka kokonaiskustannusarvio on 5,4 milj. €.

Vuosi 2022 on ollut kuitenkin haastava hankkeiden toteutuksen kannalta. Maailmanpoliittinen tilanne on nostanut hankkeiden toteutuskustannuksia erityisesti teräksen, bitumin ja polttoaineen hinnan nousun vuoksi.

Kustannusten nousu on näkynyt erityisesti päällystysohjelmien laajuudessa – kuluvana vuonna teiden päällystysmäärä on ollut ennätyksellisen pieni. Teiden uudelleen päällystyksiä ja rakenteen parantamisia on tehty yhteensä noin 250 kilometriä, josta jalankulku- ja polkupyöräväylien päällystyksiä noin 20 kilometriä. Kestävä taso päällystyksien osalta tulisi olla luokkaa 500–600 kilometriä vuodessa. Kaikkiaan päällystyksiin, paikkauksiin ja tiemerkintöihin käytettiin tänä vuonna noin 26 milj. €.

Johtaja Timo Mäkikyrö, p. 0295 038 268
Yksikön päällikkö Risto Leppänen, p. 0295 038 262
sähköposti: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kantatie 63, Sievi.

Talent Boost Summit esittelee palveluita, jotka tukevat kansainvälisiä rekrytointeja ja vahvistavat Suomen vetovoimaa17.11.2022 07:30:00 EET | Tiedote

Talent Boost Summit on valtakunnallinen yrityksille ja sidosryhmille suunnattu tapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Kyseessä on kansainvälisen työvoiman rekrytointiin ja monimuotoisten työyhteisöjen kehittämiseen keskittyvä tapahtuma, jonka pääpaino on hyviksi todetuissa käytänteissä ja tarjolla olevissa palveluissa.

En ny guide har publicerats till stöd för dikningar och vattenrestaureringsprojekt11.11.2022 10:11:09 EET | Tiedote

Guiden ”Vesitalousisännöitsijän opas” (guide för vattenhushållningsdisponenter) har utarbetats i brett samarbete och riktas i synnerhet till disponenter, men också andra som ansvarar för dikningsprojekt eller vattenrestaureringsprojekt har nytta av den. Guiden innehåller konkreta anvisningar om bland annat dikningssammanslutningen och dess förvaltning, en översikt över dikning och juridiska synpunkter på torrläggning av mark samt grundläggande information om planering och genomföring av dikning och möjligheterna att få finansiering för ändamålet.

Uusi opas avuksi ojituksiin ja vesistökunnostushankkeisiin11.11.2022 10:11:07 EET | Tiedote

Laajana yhteistyönä valmistunut ”Vesitalousisännöitsijän opas” on suunnattu erityisesti isännöitsijöille, mutta myös muille ojitushankkeista tai vesistökunnostushankkeista vastaaville. Opas on konkreettinen ohjeisto, jossa kerrotaan muun muassa ojitusyhteisöstä ja sen hallinnosta, annetaan katsaus ojitukseen ja maankuivatuksen oikeudellisiin näkökohtiin sekä perustietoa ojituksen suunnittelusta, toteuttamisesta ja avustusmahdollisuuksista.