Tietoisuuden puute IPR-oikeuksista on suuri haaste pk-yrityksissä

Pääministeri Rinteen hallitusohjelma sisältää kirjauksen, jonka mukaan Suomessa luodaan kansallinen aineettomien oikeuksien strategia. Meri pitää tärkeänä, että strategiassa otetaan yhdeksi painopistealueeksi osaamisen kehittäminen ja koulutuksen lisääminen.
”EUIPO:n lokakuussa julkaisema selvitys osoittaa, että EU-alueella toimivat pk-yritykset eivät esimerkiksi tiedä, mistä pitäisi etsiä IPR-oikeuksiin liittyvää tietoa. Pahimmassa tapauksessa tietoisuuden puute estää yrityksiä rekisteröimästä tärkeitä aineettomia oikeuksia. Myös kansalliset selvitykset osoittavat, että IPR-asiat kyllä koetaan yrityksissä tärkeäksi, mutta niihin liittyvää osaamista saattaa olla todella vähän”, Meri arvioi.
Meren mukaan IPR-oikeuksien nykyistä tehokkaampi suojaaminen ja hyödyntäminen tarjoavat yrityksille tärkeää taloudellista hyötyä. Aineettomien oikeuksien merkitys on kasvanut ja nykyään IPR-kysymykset koskettavat lähes jokaista yritystä. IPR:t ovat merkittävä osa yritysten kilpailukykyä.
”Suomen tuleva kansallinen IPR-strategia näyttelee jatkossa isoa roolia. On tärkeää, että strategiaa laadittaessa tunnistetaan ne haasteet, joita pk-sektorin yrityksissä on. IPR-tietoisuuden lisääminen ja aineettomiin oikeuksiin liittyvän koulutuksen kehittäminen ovat avainasemassa.”
EU:n teollisoikeuksien viraston selvitykset antavat tärkeää informaatiota myös Suomen kansalliselle strategiatyölle. Tutkimusten mukaan yritykset, jotka hyödyntävät aineettomia oikeuksia säännöllisesti liiketoiminnassaan ja joilla on prosessien tukena organisaation oma IPR-strategia, ovat useammin myös nopean kasvun yrityksiä. Meren mukaan on tärkeää, että yritykset näkevät IPR-oikeudet kilpailuetuna, johon kannattaa panostaa.
”Varsinkin pk-sektorin yritykset tarvitsevat säännöllisesti ajantasaista informaatiota IPR-oikeuksista. Tietoisuuden tason nousu mahdollistaa pärjäämisen myös kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa. Tämä kokonaisuus vaikuttaa myös koko Suomen kilpailukykyyn. Toimiva kansallinen strategia muodostaa ihannetilanteessa luotettavan pitkän aikavälin toimintasuunnitelman, joka mahdollistaa tehokkaan puuttumisen ongelmakohtiin, kuten osaamiskysymyksiin”, Meri sanoo.
Meri pitää tärkeänä myös sitä, että eri sidosryhmät otetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mukaan IPR-strategian valmisteluun. Toimiva yhteistyö ja avoin tietojenvaihto valmisteluvaiheessa luovat edellytykset strategialle, joka huomioi mahdollisimman hyvin erilaisten yritysten tarpeet ja haasteet.
”Strategian valmistelussa tulee kuulla mahdollisimman laajasti elinkeinoelämän toimijoita. Yrityksillä ja niitä edustavilla tahoilla on useimmiten paras näkemys siihen, miksi IPR-asiat koetaan hankaliksi tai mitkä asiat ovat esteenä aineettomien oikeuksien hyödyntämiselle”, Meri sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Erkko MeriLakimies
Puh:050 406 4291erkko.meri@chamber.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Ihmisarvoa loukkaava mainos sai huomautuksen MENiltä30.6.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto antoi harvinaisen huomautuksen somealustalla julkaistulle mainokselle. Mainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen. Viimeksi vastaavantyyppisestä mainoksesta on annettu huomautus vuonna 2007.
Pääekonomisti: Ei merkkejä luottamuksen paranemisesta – kotitalouksien arviot ”hehtaarikaupalla” ekonomisteja synkemmät27.6.2025 08:53:23 EEST | Tiedote
Kotitalouksien luottamus talouteen on edelleen kehnoa, ja arvio Suomen talouden kehityksestä on ”hehtaarikaupalla” synkempi kuin tyypillisissä ekonomistiennusteissa. Tilastokeskuksen kesäkuun tilastossa luottamusindikaattori sai arvon -8,6. Pitkän aikavälin keskiarvo on -2,7, joten alkukesän tunnelmat olivat selvästi tavanomaista heikompia. Viime kuukausien kuluttajaluottamuksen muutokset ovat olleet vähäisiä, mutta pikemminkin suunta on heikkenevä.
Valtiontukikilpailun jatkuminen Euroopassa on Suomelle huono uutinen – investointien verohyvityksen jatkotarve nyt selvä25.6.2025 16:23:30 EEST | Tiedote
EU:n komission keskiviikkona julkaisemat uudet valtiontukipuitteet puhtaan teollisuuden investoinneille jatkavat sallivaa linjaa jäsenmaiden valtiontukiin vuoteen 2030 asti. Investointien lisäksi jäsenmaat voivat myös tukea teollisuuden sähkön hintaa. Keskuskauppakamari pitää tilannetta reilun kilpailun kannalta huolestuttavana ja Suomelle huonona sekä kannustaa hallitusta valmistelemaan ripeästi investointien verohyvityksen jatkoa.
Pääekonomisti: Hyviä uutisia työttömyydestä – ilmassa todellinen käänne25.6.2025 09:30:52 EEST | Tiedote
Toukokuun työmarkkinatilastojen kokonaisuus on jossain määrin ristiriitainen, mutta myönteistä on, että työttömyydessä nähtiin selkeää paranemista. Työttömyyden osalta ilmassa on aitoa suhdanneluonteista paranemista ja todellista käännettä, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Yhdenvertaisuus on yritykselle kilpailuetu ympäri vuoden - ei vain prideviikolla23.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Moni työnantaja ottaa Pride-viikon aikana kantaa yhdenvertaisuuden puolesta, mutta näiden arvojen edistäminen ei saa rajoittua vain yhteen teemaviikkoon. Kyse on pitkäjänteisestä ja arjessa näkyvästä työstä, joka rakentaa turvallisempaa, tasa-arvoisempaa ja osallistavampaa työelämää kaikkina vuodenaikoina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme