Tietokirjauutuus kertoo metsien erikoisluonnontuotteista: kerkistä, mahlasta, pihkasta, pakurista ja leikkohavuista

Kuusenkerkistä koivunmahlaan – Lisäansioita omasta metsästä on kirjauutuus metsien erikoisluonnontuotteista: kuusenkerkistä, koivunmahlasta, leikkohavuista, pakurista ja pihkasta. Kirja sisältää käytännön ohjeita kerääjille, esimerkkilaskelmia keräämisen kannattavuudesta ja tietoa luonnontuotteiden käytöstä.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tapio-webshop.s3.eu-west-1.amazonaws.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Riina Karvosen tietokirja Kuusenkerkistä koivunmahlaan osuu tiukasti ajan hermoon. Kirja antaa tuoretta tietoa suomalaisten metsien mahdollisuuksista tuottaa muutakin kuin puuraaka-ainetta teollisuudelle.

Kuusenkerkät, koivunmahla, leikkohavut, pakuri ja pihka. Siinä esimerkkejä niin sanotuista erikoisluonnontuotteista, joita saa kerätä vain metsänomistajan luvalla. Niiden keruu ei kuitenkaan estä puuntuotantoon tähtäävää metsänkasvatusta.

Kuusenkerkistä koivunmahlaan esittelee edellä lueteltujen kaupallisesti merkittävimpien tuotteiden lisäksi lyhyesti esimerkiksi koivunlehdet, kuntan, jäkälän ja tuohen.

– Minua kiinnostavat metsien monikäyttö ja se, miten taloudelliset ja ekologiset arvot saataisiin sovitettua yhteen. Luonnontuotteiden entistä laajempi hyödyntäminen voisi olla yksi suunta, Riina Karvonen sanoo.

Hän piti kirjan tekemistä mielenkiintoisena ja opettavaisena.

– Kirjan tekeminen avasi silmiä ja sai pohtimaan paljon luonnontuotealan mahdollisuuksia ja kehityskohteita.

Vaikka luonnontuotteiden hyödyntäminen ei ole mikään uusi juttu, liiketoiminta niiden ympärillä on alkanut kasvaa vasta viime vuosina. Aineistoa kirjaan saatiin muiden muassa Suomen metsäkeskukselta, joka on järjestänyt esimerkiksi koulutuksia Kasvavaa liiketoimintaa luonnontuotteista -hankkeessa.

Kuusenkerkistä koivunmahlaan on suunnattu erityisesti metsänomistajille, jotka harkitsevat uudenlaista liiketoimintaa. Erikoisluonnontuotteiden keruu onnistuu myös ulkopuoliselta yrittäjältä, jos hänellä on metsänomistajalta saatu lupa. Luonnontuotteita käyttäville yrityksille kirja avaa metsänomistajien näkökulmia ja raaka-ainetuotannon haasteita.

Karvonen tutustui luonnontuotteisiin alkujaan mummonsa kautta, jolla oli tapana keittää kuusenkerkkäsiirappia ja kerätä koivunmahlaa. Espoossa asuvalla Karvosella on Kainuussa mökkimetsä, joka sopisi pienimuotoiseen tuotantoon.

– Esimerkiksi pihkan valuttaminen voisi olla kiinnostava kokeilu, koska sitä voi tehdä muutamasta puusta. Pihapiirin kuusista valutusta olisi helppo tarkkailla.

Minkä ruokaohjeen haluaisit jakaa tämän tiedotteen lukijoille?

– Helppo tapa käyttää kuusenkerkkiä on pakastaa niitä suoraan jääpalamuotteihin ja tiputella kerkkäjääpaloja kesällä suoraan booliin tai juomalasiin, Karvonen kertoo. – Kuusenkerkät voi myös silputa. Kerkkäsilppu sopii esimerkiksi kastikkeiden, juustokakun tai jäätelön maustamiseen. Kerkän maku on raikas ja sopii yhteen esimerkiksi sitruunan tai mustikan kanssa. Tuoreita kerkkiä voi myös sekoittaa salaattiin.

Tuotetiedot:
Riina Karvonen
Kuusenkerkistä koivunmahlaan – Lisäansioita omasta metsästä

• sidottu, 120 sivua
  • 168 mm x 244 mm
  • ISBN 978-952-338-106-3
  • kirjastoluokka 67.58

Pyydä arvostelukappale ja kysy lisää!

Metsäkustannus on nyt Tapio. Tapion käytössä on kaksi kustantajanimeä: Tapio kustantaa metsäkirjoja ja Karttakeskus retkeilykirjoja ja karttoja.

Kuusenpihkan valuttaminen. Kuva: Suomen metsäkeskus
Leikkohavujen kerääminen. Kuva: Suomen metsäkeskus
Kuusenkerkkiä. Kuva: Suomen metsäkeskus
Kirjailija Riina Karvonen
Riina Karvonen: Kuusenkerkistä koivunmahlaan – Lisäansioita omasta metsästä

Suomalaisissa metsissä työskentelee paljon ulkomaisia kausityöntekijöitä – uusi perehdytysmateriaali edistää heidän työturvallisuuttaan ja ammattitaitoaan17.5.2022 08:05:22 EEST | Tiedote

Metsäntuntijat-podcast: Digitaalinen metsätieto tukee monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa6.5.2022 07:27:39 EEST | Tiedote

Miten kaupungeissa mitataan metsien monimuotoisuutta? Entä mitä ekologinen kompensaatio tarkoittaa käytännössä? Tapion Metsäntuntijat-podcastin toisessa jaksossa keskustellaan, miten digitaalisella metsätiedolla ja työkaluilla voidaan tukea monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa. Keskustelua luotsaavat Tapion palvelualueen päällikkö Mikko Lumperoinen ja johtava asiantuntija Lauri Saaristo. Vieraina kuullaan Espoon kaupungin metsänhoitaja Tiina Peippoa ja Hämeenlinnan kaupungin metsätalousinsinööri Mika Rantosta.

Kirjauutuus opastaa kokeilunhaluisia kotipuutarhureita oman arboretumin perustamisessa5.5.2022 07:30:47 EEST | Tiedote

Elina Saarikoski jakaa kirjassaan Perusta oma arboretum parhaat vinkkinsä tuttujen ja harvinaisten puulajien kasvattamiseen – vaikka omalla takapihalla. Perusta oma arboretum on tietokirja, joka kertoo kaiken olennaisen arboretumin eli puulajipuiston perustamisesta. Elina Saarikosken kirjoittama teos on suunnattu kokeilunhaluisille kotipuutarhureille: meille kaikille, joiden takapihalla tai mökkitontilla on palanen maata odottamassa, että siihen istutettaisiin yksi tai useampi nätti tai muulla tapaa mielenkiintoinen puuntaimi. Kuten kaikessa puutarhanhoidossa, myös arboretumia perustettaessa kaikki alkaa kasvupaikan ominaisuuksien selvittämisestä. Kasvamaan kannattaa valita sellaista alkuperää olevia puita, jotka kestävät pohjoisia olosuhteita. Näitä puulajeja ja erikoismuotoja voi esiintyä luontaisesti Suomessa, tai luontainen levinneisyysalue voi olla ulkomailla. Kirjassa tarkempaan esittelyyn vyöhykesuosituksineen pääsevät esimerkiksi sembramänty, hurme- eli purppurakuusi, siperianp

Metsänhoidon suositusten järjestelmää kehitetään seuraavan kahden vuoden aikana3.5.2022 07:32:00 EEST | Tiedote

Metsänhoidon suositusten sähköinen järjestelmä mahdollistaa uudet tavat käyttää ja ylläpitää suositustietoa. Projekti kannustaa metsäalan toimijoita integroimaan aina ajantasaisen suositustiedon osaksi omia sähköisiä asiakaspalveluitaan ja sisäisiä tietojärjestelmiään. 2.0-jatkokehityshankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä alan toimijoiden kanssa, jotta rajapintapalvelu olisi mahdollisimman monipuolinen ja helppokäyttöinen.