Tietoliikenneverkon huoltotyöt vaikuttavat radio- tv-lähetyksiin koko maassa 20.6.

Tiedote 16.06.2017

Digita tekee huoltotöitä maanantain ja tiistain välisenä yönä 20.6.2017 klo 00.00 – 06.00.

Työ aiheuttaa kaksi arviolta 15 minuutin palvelukatkosta ja useita lyhyempiä katkoksia reitti ja reititysmuutoksien takia. Katkokset koskee kaikkia Digitan välittämiä radio- ja tv-palveluita.

Pyrimme pitämään katkokset mahdollisimman lyhyinä.

Digita pahoittelee katkoksesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet:

Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu

Lisätietoa:

Kuluttajat

Digita Info

ma-pe klo 8.00–20.00

info@digita.fi

Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta.

Mediayhteydenotot:

Digita / Viestintä

TV-lähetyksissä katkos Oulun, Vuokatin, Kruunupyyn, Haapaveden, Pyhävuoren, Vaasan ja Lapuan alueilla – saatu korjattua 27.9. klo 1:1227.9.2017 01:33Tiedote

Tietoliikennevika aiheutti katkoksen tv-lähetyksiin Digitan Oulun, Vuokatin, Kruunpyyn, Haapaveden, Pyhävuoren, Vaasan ja Lapuan radio- ja tv-asemien peittoalueilla. Katkokset koskivat kaikkia vapaasti katsottavia sekä maksu-tv-kanavia Vuokatin, Haapaveden, Pyhävuoren ja Vaasan alueilla. F-kanavanipussa olevat maksu-tv-kanavat sen sijaan näkyivät koko ajan Oulun, Kruunypyyn ja Lapuan alueilla. Lisäksi Vaasan radio- ja tv-asemalla oli katkos Radio Puheen lähetyksissä. Katkos alkoi 26.9.2017 klo 23:58, ja se on saatu korjattua 27.9.2017 klo 1:12. Peittoalueet voit katsoa täältä www.digita.fi/karttapalvelu Digita pahoittelee katkosesta aiheutunutta haittaa. Digita/Viestintä

Voimakas radiokeli aiheuttaa häiriöitä antenni-tv-vastaanotossa eri puolella Suomea – jatkuu ainakin alkuviikon25.9.2017 16:04Tiedote

Korkeapaineen seurauksena ilmennyt poikkeuksellinen säätila, niin kutsuttu radiokeli, on aiheuttanut häiriötä antenni-tv-vastaanottoon eri puolella Suomea. Digitan kuluttajainfosta vahvistetaan, että viime viikonloppuna alkanut radiokeli jatkuu vielä ainakin alkuviikon. Tällä hetkellä radiokeli vaikuttaa voimakkaasti koko Suomessa, lukuunottamatta aivan eteläisintä Suomea. Digitan kuluttajapalveluun on tullut runsaasti yhteydenottoja muun muassa Tammelasta, Lahdesta, Lapualta, Kuopiosta, Kolilta, Vuokatista, Kiihtelysvaaralta, Kerimäeltä, Oulusta ja Puolangalta. Tilanne voi muuttua viikon mittaan. Tyypillisesti radiokeli-ilmiö kestää tunneista vuorokausiin riippuen korkeapaineen selänteen liikkeistä. Häiriöitä esiintyy tyypillisesti tietyillä kanavilla, joilla voi esiintyä ajoittaisia katkoksia tai ne eivät näy lainkaan. Radiokelien vaikutus antenni-tv-vastaanottoon riippuu myös vuorokaudenajasta. Esimerkiksi aamulla televisio voi näkyä hyvin ja illalla vastaanotossa voi ilmetä ongelmi

Digita valmistautuu teräväpiirtoaikaan - Digitalla on tekniset valmiudet välittää HD-lähetykset koko Suomeen nopeallakin aikataululla21.9.2017 10:05Tiedote

Suomen antennilähetysverkon tv-toimijat ovat sopineet vapaasti jaeltavien antenniverkon kanavien yhtäaikaisesta siirtymisestä HD:n eli teräväpiirron mahdollistavaan DVB-T2-lähetystekniikkaan. Nykymuotoiset SD-lähetykset loppuvat 31.3.2020. Digita valmistautuu vastaamaan Ylen teräväpiirtolähetyksiä koskevaan tarjouspyyntöön syksyn aikana. Digitalla on jo tekniset suunnitelmat valmiina vuonna 2020 tapahtuvaa HD-siirtymää varten. ”Digitalla on tällä hetkellä HD-lähetyksiin soveltuvia verkkoja, joiden peittoalue on 85 % suomalaisista. Olemme investoineet mittavasti siihen, että koko Suomessa päästään haluttaessa nopeasti uuden teknologian piiriin”, kertoo Digitan toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström. ”Median murros vaatii verkko-operaattorilta jatkuvaa palvelujen ja viestintäverkkojen kehittämistä. Ensisijaisena tavoitteenamme onkin mahdollistaa sulava ja markkinalähtöinen teräväpiirtosiirtymä sekä rikastaa yhdessä asiakkaidemme kanssa antenni-tv:n katselukokemusta antenni-tv:n ja laajakai