Tilojen varmistettava oma kylvösiemenhuolto

Huoltovarmuusorganisaatio kiinnittää huomiota vaikean kasvukauden seurauksiin kylvösiemenhuollolle. Maatilojen omassa siemenviljatuotannossa parhaiten menestyneiden peltolohkojen siemenviljan laatu on syytä varmistaa ja varata ensi vuoden kylvösiemeneksi. Mikäli tilalla on vielä ylivuotista satoa, on varteenotettava vaihtoehto analysoida siemenlaatu mahdollisimman nopeasti ja varata siitä kylvösiementä.

Viljojen kehitys on lähes kuukauden normaalivuosia myöhässä. Edullisimmillakin alueilla sadonkorjuu on pääosin kesken.  Sääolojen salliessa sadonkorjuu jatkuu pitkälle lokakuuhun. Pelloilla kasvaa tänä vuonna kohtuullisen hyväkin sato, mutta pellot ja kasvustot ovat kaikkialla märkiä.  Vaikka ennusteissa oleva sääolojen paraneminen tapahtuisikin, johtaa myöhäinen korjuuaika siihen, että puintikosteudet tulevat olemaan tavallista korkeampia. Määrällisesti hyvässäkin sadossa on normaalia suurempi riski laatutappioille ja jo korjatuissa viljoissa on havaittu tähkäidäntää ja kohonneita hometoksiinipitoisuuksia. Siemenviljan tuotannossa riski itävyyden rajuihin pudotuksiin on todellinen. Viljasadon laadusta saadaan kuitenkin tarkempia tietoja kun enemmän viljanäytteitä saapuu analyyseihin.

Tilojen omassa siemenviljatuotannossa erittäin vaikea kasvukausi on syytä ottaa tosissaan. Ensimmäisenä tulisi varmistaa tilan oman siemenviljan laatu ja pyrkiä varaamaan kylvösiemeneksi parhaiten menestyneiden lohkojen satoa.  Kostea vilja menettää varastoinnissa nopeasti itävyytensä ja siemeneksi aiotut erät tulisi saada aina ensimmäiseksi kuivuriin.  Mikäli tilalla on ylivuotista satoa, on varteenotettava vaihtoehto varata siitä kylvösiementä ja analysoida sadon siemenlaatu mahdollisimman nopeasti. Myös siemeneksi aiotusta uudesta sadosta on syytä tehdä laatumääritykset hyvissä ajoin ja varata siementä hieman normaalia enemmän. Laadunmääritys on syytä varmistaa uudelleen parin kolmen kuukauden kuluttua ikävien yllätysten välttämiseksi.

Herneen ja härkäpavun viljely on kasvanut nopeasti ja monet tilat tuottavat myös näistä lajeista tilan omaa siementä. Palkoviljat ovat siementuotannon kannalta viljoja haastavampia ja hyvinäkin viljelyvuosina osassa sadosta on raportoitu rajuja itävyyden romahduksia.

Myös siemenkaupan toimivuuden ja palvelukyvyn kannalta on eduksi, jos aikaisessa vaiheessa tiedetään tuleva kysyntä ja mihin lajeihin ja lajikkeisiin se kohdistuu. Nopeimmin liikkeellä olevat asiakkaat ovat parhaassa asemassa esim. halutuimpien lajikkeiden osalta. Tilojen oma siementuotanto muodostaa niin merkittävän osan kylvösiemenhuollosta, että kokonaiskuva kylvösiemenhuollon tilanteesta tulee muodostaa varhaisessa vaiheessa. Kylvösiemenhuoltoa on vaikea toteuttaa, jos ei tiedetä mikä on tilanne tilojen oman siementuotannon osalta.

Valmiusasiamies Juha Mantila, Huoltovarmuuskeskus, puh. 050 543 1811

Vilja-asiamies Max Schulman, MTK, puh 040 825 2112

Kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK, puh. 0400 544 728

Ombudsman Rikard Korkman, SLC, tel. 040 518 9297

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.