Timo Ritakallio Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtajaksi

Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtajaksi on valittu OP-ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio. Keskuskauppakamarin valtuuskunta valitsi Ritakallion puheenjohtajaksi syyskokouksessaan 15.12.2021 Ritakallion kausi alkaa 1.1.2022.

Timo Ritakallio. Kuva: Elmo Eklund/Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamarin hallituksen varapuheenjohtajiksi valittiin Oriolan toimitusjohtaja Elisa Markula ja Lujabetonin toimitusjohtaja Mikko Isotalo. Sekä Ritakallio, Markula että Isotalo ovat toimineet Keskuskauppakamarin hallituksen jäseninä kuluneena vuonna.

”Keskuskauppakamari ja kauppakamarit ovat erittäin merkittävä toimija suomalaisessa yhteiskunnassa. Edistämme Suomea, joka on vapaa, vauras, avoin ja kilpailukykyinen. Sellainen Suomi on paras aivan jokaiselle, niin yksilöille, yrityksille kuin elinkeinoelämällekin”, sanoo Ritakallio.

Keskuskauppakamarin hallituksen nykyinen puheenjohtaja Jussi Pesonen jättää tehtävän oltuaan hallituksen puheenjohtajana viisi vuotta.

Keskuskauppakamarin hallituksen jäsenet vuonna 2022:

Timo Ritakallio, puheenjohtaja

Elisa Markula, varapuheenjohtaja

Mikko Isotalo, varapuheenjohtaja

Jussi Koskinen, jäsen

Jari Rautjärvi, jäsen

Toni Pokela, jäsen

Veronica Lindholm, jäsen

Timur Kärki, jäsen

Tapani Pulli, jäsen

Mia Mantsinen, jäsen (uusi)

Satu Kiiskinen, jäsen (uusi)

Laura Tarkka, jäsen (uusi)

Hannu Krook, jäsen (uusi)

Ville Kopra, jäsen (uusi)

Saku Sipola, jäsen (uusi)

Timo Ritakallio. Kuva: Elmo Eklund/Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.