Tohtorintutkinto: Kuorolla on merkittävä rooli paastonajan ja pääsiäisen liturgian kannattelijana
Vuosina 2016–2020 toteutettu opinnäytekokonaisuus koostuu kahdesta messusta sekä päiväjumalanpalveluksesta, passiodraamasta ja pääsiäisajan konsertista. Tutkinnossaan Remes on havainnollistanut, miten kuoron tehtävät Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuoden 2000 Jumalanpalvelusten kirjan mukaisessa messussa poikkeavat vuoden 1968 kirkkokäsikirjan mukaisesta päiväjumalanpalveluksen ohjeistuksesta. Remeksen tohtorintutkinto on ensimmäinen kuoromusiikkipainotteinen kirkkomusiikin alan taiteellinen tohtorintutkinto Suomessa.
Remes on tutkintonsa myötä nostanut esiin liturgisessa yhteydessä harvoin kuultuja Felix Mendelssohnin, Sulho Rannan, Joonas Kokkosen ja Sulo Salosen kuoroteoksia sekä kantaesittänyt kaksi liturgista perinnettä uudistavaa tilausteosta: Säde Bartlingin säveltämän ja Veli-Pekka Hännisen käsikirjoittaman passiodraaman Samaan aikaan toisaalla sekä Kaj-Erik Gustafssonin säveltämän ja Irja Askolan sanoittaman Messu pääsiäisyönä.
”Musiikillisilla valinnoillani olen halunnut vahvistaa kuoron käyttöä liturgiassa sanoman vahvempana kannattelijana, tekstisisältöjen syventäjänä ja tulkitsijana”, Remes toteaa.
Jumalanpalveluselämän uudistumiseen tarvitaan muotoilua ja rohkeutta
Tutkintoon sisältyvässä tutkielmassaan Remes analysoi ja vertailee kuoron liturgisia tehtäviä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kahdessa viimeisimmässä kirkkokäsikirjassa ja niiden oheisaineistoissa. Molemmat tarkastelun kohteena olevat jumalanpalvelusuudistukset pyrkivät löytämään ihmisen kokemusmaailman kanssa resonoivaa jumalanpalveluksen kieltä. Molempien uudistusten yhteydessä koettiin vallitseva jumalanpalvelusmusiikki vanhahtavaksi ja kaavoihin kangistuneeksi.
Aiemman kirkkokäsikirjan ihanteissa musiikki nähtiin sanomastaan nousevaksi, juhlalliseen arvokkaaksi ja kirkolliseen tyyliin sopivaksi. Jälkimmäinen uudistus puolestaan korosti musiikin sisältölähtöisyyttä ja genrerajattomuutta. Molemmat uudistukset mahdollistivat varsin runsaan musiikin käytön jumalanpalveluksessa. Viimeisin uudistus avasi kuitenkin enemmän mahdollisuuksia kuoron käytölle.
Pohtiessaan liturgisen kuoromusiikin tulevaisuutta Hanna Remes nostaa esiin rohkeuden ja muotoilun käsitteet. Näitä molempia tarvitaan hänen mukaansa jumalanpalveluselämän jatkuvaan uusiutumiseen.
”Rohkeudella tarkoitan uskallusta ajatella totutusta poikkeavalla tavalla huomioiden, että jumalanpalveluselämän tehtävänä on luoda ihmiselle tilaa kohdata Pyhä. Muotoilulla tarkoitan uskaltautumista oleellisen äärelle; pukemaan kirkon sanomaa kielelle, joka tavoittaa ja on ymmärrettävää.”
Lisätietoja
Kemiläissyntyinen Hanna Remes (s. 1973) on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta sekä kirkkomusiikin että esittävän säveltaiteen koulutusohjelmasta kuoronjohto pääaineenaan. Remeksellä on lisäksi musiikkipedagogin tutkinto Keski-Suomen Konservatoriosta. Hanna Remes johtaa kolmea helsinkiläistä sekakuoroa: Helsingin Laulua, Kilven Kuoroa sekä perustamaansa kamarikuoro SonorEnsemblea. Lisäksi Remes johtaa Sekakuoroliiton projektimaisesti harjoittelevaa, valtakunnallista Liittokuoro FluoCantoa. Remes työskentelee Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulissa hiippakuntasihteerinä ja opiskelee Taideyliopiston Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa tavoitteenaan kirkkomusiikin taiteellinen tohtorintutkinto.
Hanna Remes
hanna.remes@uniarts.fi
Hanna Remeksen tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus (verkkotapahtuma) 20.2.2021 klo 12
Taiteellinen kokonaisuus: ”Sävelet tekevät tekstin eläväksi”: Paaston ja pääsiäisajan liturginen kuoromusiikki sanoman kannattelijana
Tutkielma: Kuoron tehtävät päiväjumalanpalveluksessa ja messussa vuosien 1968 ja 2000 kirkkokäsikirjojen ja niiden tausta-aineistojen valossa
Tutkielman esitarkastajat: TT, MuM Juhani Holma, MuT FM Martti Laitinen
Taiteelliset opinnäytteet arvioinut lautakunta: MuT Päivi Järviö (puheenjohtaja), MuT Jorma Hannikainen, MuT Matti Hyökki, MuT Hannu Norjanen, MuM Jani Sivén, TM Kai Vahtola
Tarkastustilaisuuden valvoja: MuT Peter Peitsalo
Tutkielman tarkastaja: TT, MuM Hannu Holma
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Väitöstutkimus: Ellen Thesleff oli kansainvälisempi ja teknisesti taitavampi kuin on ymmärretty25.3.2024 14:19:33 EET | Tiedote
Kuvataiteen maisteri Kukka Paavilaisen tohtorin opinnäyte ”Teoksen äärellä harjaantunut katse” tutkii Ellen Thesleffin käyttämää vedostustekniikkaa. Opinnäyte tarkastetaan Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa 6.4.2024.
Kevään esityksissä plagioidaan vanhaa ja sukelletaan 70-luvun Teatterikouluun22.3.2024 11:06:58 EET | Tiedote
Huhtikuussa saa ensi-iltansa yli kymmenen esitystä, joista monet perustuvat dramaturgian opiskelijoiden uunituoreisiin näytelmäteksteihin.
Dalia Stasevska conducts support concert to build the future of art in Ukraine21.3.2024 15:30:00 EET | Press release
The concert, titled "Let there be light" and born from Stasevska's idea, is a concrete act in favor of the future of Ukrainian music education, heavily affected by the war. It will take place in Musiikkitalo (Helsinki Music Centre) on April 6, 2024. Members of the media have the opportunity to meet Stasevska and attend rehearsals on April 3, 2024.
Kapellimestari Dalia Stasevskan johtama tukikonsertti rakentaa taiteen tulevaisuutta Ukrainaan21.3.2024 15:30:00 EET | Tiedote
Maailmanlaajuinen tuki Ukrainalle on edelleen äärimmäisen tärkeää. Stasevskan ajatuksesta syntynyt Let there be light -konsertti on konkreettinen teko sodasta pahoin kärsineen ukrainalaisen musiikkikoulutuksen tulevaisuuden puolesta. Se järjestetään Musiikkitalossa 6.4.2024. Median edustajilla on mahdollisuus tulla tapaamaan Stasevskaa ja seuraamaan harjoituksia 3.4.2024.
Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala Taideyliopistossa: ”Suurimmat innovaatiot syntyvät paikoissa, joissa erilaisista taustoista tulevat osaajat kohtaavat”20.3.2024 13:49:50 EET | Tiedote
Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala vieraili Taideyliopistossa maanantaina 18.3. keskustelemassa yliopiston johtoryhmän, hallituksen sekä ylioppilaskunnan edustajien kanssa taide- ja kulttuurialojen tulevaisuudesta sekä kuulemassa toiveita ja ratkaisuehdotuksia valmisteilla olevaan kulttuuripoliittiseen selontekoon. Suomen hallituksen ohjelmaan kirjatun selonteon tarkoituksena on tuottaa kunnianhimoinen tulevaisuuskuva kulttuuripolitiikan pitkäjänteisestä kehittämisestä. Myös Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén on mukana kulttuuripoliittista selontekoa valmistelevassa työryhmässä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme