Tohtorintutkinto: Taiteen tekemisessäkään tekoäly ei toimi itsenäisesti
Dominik Schlienger-Tuomi tarkasteli tohtorintutkinnossaan teknologian – erityisesti tekoälyn – roolia yhteiskunnassa. Hän yhdisti monitieteisessä tutkimuksessaan ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen, musiikkiteknologian, taiteellisen tutkimuksen, monitieteisen improvisaation, antropologian, kielitieteen sekä tieteen ja teknologian tutkimuksen.
”Kaikki lähti liikkeelle kun sain ajatuksen installaatiosta, jossa esiintyjän sijainti esitystilassa vaikuttaa musiikkiin ja ääneen; kun esiintyjä vaihtaa paikkaa tilassa, jokin myös ääniympäristössä muuttuu”, Schlienger-Tuomi toteaa.
Schlienger-Tuomi järjesti tutkimustaan varten useita työpajoja vuosina 2014–2018. Niissä tarkasteltiin musiikillisten ja taiteellisen käytäntöjen tilallisia ulottuvuuksia vapaan improvisaation avulla. Yhdessä työpajoihin osallistuneiden kanssa Schlienger kehitti akustisen sisätiloissa käytettävän paikannusjärjestelmän (ALPS). Sen avulla voidaan seurata esiintyjän liikkeitä ja eleitä mittaamalla etäisyys esiintyjässä olevan pienen mikrofonin ja kaiuttimien välillä. Periaate on sama kuin silloin, kun laskemme sekunteja salaman ja ukkosen välillä arvioidaksemme kuinka kauas se osui. ALPS tarjoaakin vaihtoehdon esimerkiksi kameroille tai muille tarkoitukseen rakennetuille seurantalaitteille.
”Käytimme järjestelmää esimerkiksi ei-akustisten soitinten automaattiseen panorointiin vapaassa improvisaatiossa. Lopulta tutkimukseni pääpainopisteeksi nousivat kuitenkin kysymykset teknologian ja erityisesti tekoälyn roolista yhteiskunnassa.”
Schlienger-Tuomi esittää tutkimuksessaan, että koodirakenteet, joista kieli, musiikki ja laskennalliset koneet muodostuvat, liittyvät toisiinsa. Näin ollen koneet voidaan käsittää ihmisen kognition jatkeiksi. Hän toteaa, että tietokonekielien lävistämässä yhteiskunnassamme mitkään koneet eivät toimi itsenäisesti – edes tekoäly. Schlienger-Tuomen mukaan tietokoneet ovat aivoille kuin vasara kädelle: kehollisen toiminnan teknisiä laajennuksia.
”Emme voi enää väittää olevamme teknologiasta irrallisia – me muodostamme sen. Emme myöskään voi tosissamme valittaa siitä, että ilmastokriisin vuoksi tehdään niin vähän, jos tekninen toimintamme määrittelee meidät. Voisimme hyödyntää osallistavia improvisaatiokäytäntöjä tapana organisoida yhteisöämme. Koneet ovat riippuvaisia niistä muodostavasta yhteiskunnasta. Teknologia, joka ei vaikuta negatiivisesti ympäristöön, on mahdollista, jos tarkastelemme aktiivista rooliamme teknologiassa ja sitä, miten rakennamme koneita.”
Dominik Schlienger-Tuomi on tehnyt tutkimustaan Koneen säätiön tuella.
Schlienger-Tuomen tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus järjestetään Musiikkitalon Black Boxissa 19.11.2022 klo 12. Tapahtumaan sisältyy kaksi tilallisesti interaktiivista musiikkiesitystä. Tapahtuma avataan Dominik Schliengerin teoksen 3.141 osilla I ja III. Sen päättää Dominik Schliengerin teoksen ANThill elektroniikalle ja langattomille kaiuttimille ensiesitys.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Dominik Schlienger-Tuomi
dominik.schlienger@uniarts.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
According to new research radio made the famous Finnish composer Jean Sibelius an international media figure10.4.2024 14:07:21 EEST | Press release
New research highlights how, especially in the 1930s, a solid relationship was born between radio and Finland’s most famous composer Jean Sibelius. It had an important effect on the development of broadcast operations as well as on the status of Sibelius and Western classical art music.
Uuden tutkimuksen mukaan radio teki Sibeliuksesta kansainvälisen mediahahmon – umpinaisena pidetty 1930-luku olikin rajoja ylittävän säveltaiteen juhlaa10.4.2024 09:54:00 EEST | Tiedote
1930-luvulla Yleisradion ja Suomen kuuluisimman säveltäjän Jean Sibeliuksen välille syntyi kiinteä suhde, jolla oli merkitystä niin radiotoiminnan kehitykselle kuin Sibeliuksen ja länsimaisen klassisen taidemusiikin asemalle.
Tukikonsertti keräsi yli 40 000 euroa Ukrainan musiikkikoulutuksen hyväksi8.4.2024 14:24:00 EEST | Tiedote
Kapellimestari Dalia Stasevskan aloitteesta järjestetyn konsertin tuotot menevät suoraan ukrainalaisen musiikkikoulutuksen tueksi.
Kuvan Kevät 2024 avautuu yleisölle 4. toukokuuta3.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Ennätyksellisen suuri Kuvataideakatemian maisterinäyttely täyttää Taideyliopiston Sörnäisten kampuksen Mylly-rakennuksen sekä ulkotiloja. Näyttelyn teokset käyvät dialogia keskenään ja yleisön kanssa.
Väitöstutkimus: Ellen Thesleff oli kansainvälisempi ja teknisesti taitavampi kuin on ymmärretty25.3.2024 14:19:33 EET | Tiedote
Kuvataiteen maisteri Kukka Paavilaisen tohtorin opinnäyte ”Teoksen äärellä harjaantunut katse” tutkii Ellen Thesleffin käyttämää vedostustekniikkaa. Opinnäyte tarkastetaan Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa 6.4.2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme