Toimi näin, jos tietojasi on vuodettu verkkoon

Rikosuhripäivystys tarjoaa apua ja tukea tietomurron uhriksi joutuneille ja heidän läheisilleen. Luottokieltojen avulla voi ehkäistä henkilötietojen väärinkäytöllä tehtäviä petoksia.

Terveyspalvelualan yhtiöön tehdyssä suuressa tietomurrossa hankittuja arkaluontoisia asiakastietoja on levitetty verkossa.

Verkkorikollisuuden uhrit voivat saada käytännön neuvoja rikosasiassa ja keskusteluapua Rikosuhripäivystyksen palveluissa:

• Rikosuhripäivystys 116 006 palvelee suomeksi ma–pe klo 9–20 ja ruotsiksi klo 12–14. Puhelu on maksuton.
  • RIKUchat on auki arkisin klo 9–15 ja lisäksi maanantaisin klo 17–19. Chat on osoitteessa riku.fi/chat

Tärkeitä huomioita henkisen tuen lisäksi:

• Jos näet jossain omia tietojasi julkistettuna, ota näyttökuvat todisteeksi ja tee rikosilmoitus poliisille.
  • Jos sinua uhkaillaan tai kiristetään tietojen levittämisellä, ota viesteistä näyttökuvat todisteeksi ja tee rikosilmoitus poliisille.
  • Luottokieltojen tekemisellä voi ennaltaehkäistä henkilötietojen väärinkäytöllä tehtäviä petoksia. Näissä palveluissa voit tehdä luottokiellon: Asiakastieto: Oma luottokielto ja Bisnode: Oma luottokielto

Jenni Kreivi
Suunnittelija
etunimi.sukunimi@riku.fi

Rikosuhripäivystys parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita. RIKUn palvelut ovat käytettävissä 31 palvelupisteessä ympäri maata – kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Palvelut ovat maksuttomia ja RIKUun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä. Toimintaa rahoittaa oikeusministeriö.

Reilu työ -verkosto: Ulkomaisten työntekijöiden oleskelulupakäytäntöä on joustavoitettava6.10.2020 16:37:24 EESTTiedote

TIEDOTE KUNNON TYÖN PÄIVÄNÄ 7.10.2020: Ulkomaisten työntekijöiden oleskelulupakäytäntöä pitää joustavoittaa, jotta työntekijöiden hyväksikäyttöä voidaan nykyistä tehokkaammin torjua, esittää Reilu työ -verkosto. Pelko kielteisistä seurauksista työntekijän oleskeluoikeuteen estää ihmiskaupan paljastumista ja pitää uhreja kiinni epäinhimillisissä työoloissa.

Reilu työ -verkosto: Työvoiman hyväksikäyttöä esiintyy myös kausityössä8.9.2020 13:33:28 EESTTiedote

Kymmenet Suomeen tulleet kausityöntekijät ovat kertoneet puutteellisista työoloista ja luvattua huonommista olosuhteista työperäisen hyväksikäytön uhreja auttaville järjestöille ja työehtojen valvonnasta vastaaville viranomaisille. Yhteydenottoja on tullut myös muun muassa metsämarjanpoimijoilta, jotka eivät työskentele Suomessa työsuhteessa, vaan tulevat maahan turistiviisumilla. Vastaavia yhteydenottoja on tullut viranomaisille ja järjestöille myös aiempina kesinä.