Toimialatuntemus tukee selvästi yrityskaupan onnistumista

Ostajan toimialatuntemus ja kokemus nousevat merkittävään rooliin yrityskauppojen onnistumisessa. Onnistuneissa yrityskaupoissa ostajan mediaani-ikä on 42 vuotta. Samalla ostajalle on kertynyt kokemusta toimialalta yli kymmenen vuotta, joko yrittäjänä tai työntekijänä. Yrityskauppoja selvittänyt tutkimus osoittaa, että toimialan tunteminen voi olla jopa tärkeämpää kuin aiempi yrittäjäkokemus.

- On tärkeää huomata, että vaikka aikaisemmasta yrittäjäkokemuksesta on hyötyä, se ei ole ratkaisevassa roolissa. Myyjien onkin hyvä tunnistaa potentiaaliset yritystoiminnan jatkajat myös yrityksen työntekijöiden joukosta, sanoo Finnveran rahoituspäällikkö Elisa Sipponen.

Tiedot selviävät Sipposen Lappeenrannan teknilliselle yliopistolle tekemästä pro gradu -tutkimuksesta, jota varten hän kävi läpi 1 629 omistajanvaihdosta vuosilta 2010–2011. Näistä yrityksistä 81,5 prosenttia jatkoi toimintaansa viisi vuotta kaupan jälkeen.

Tarkemmin Sipponen tutki 50 yrityskaupan onnistumisen edellytyksiä.

Finnveran aluepäällikön Janne Koivuniemen mukaan kokemus ja toimialanäkemys lisäävät ymmärrystä hankittavasta liiketoiminnasta. Se heijastuu myös yrityksestä maksettavaan hintaan. Liian korkeat kauppahinnat ovat iso riski varsinkin silloin, jos mukana on paljon vierasta pääomaa.

- Yritystään myyvien yrittäjien ja yritysten ostamista harkitsevien olisi hyvä selvittää kaupan rahoittamisen mahdollisuudet. Rahoitus ei tietysti ole itsestäänselvyys, mutta toisinaan aliarvioidaan mahdollisuudet rahoituksen järjestymiseen. Kun ostettava liiketoiminta, ostajan kyvykkyys ja kauppahinta kohtaavat, rahoituksen saatavuus on tällä hetkellä varsin hyvä, Koivuniemi painottaa.

Yllättäen ostajan koulutustasolla ei vaikuttaisi olevan ratkaisevaa merkitystä kauppojen onnistumiseen, ainakaan pienempien yritysten kaupoissa.

- Merkittäviksi tekijöiksi nousivat ostetun yrityksen haltuunotto sekä henkilöstön ja asiakkaiden sitouttaminen parhaimmalla mahdollisella tavalla. Haltuunoton nopeus ja suunnitelmallisuus ratkaisevat. Ostajan pitää miettiä tarkasti, mitkä ovat ostettavan liiketoiminnan kriittiset tekijät, jotka tuottavat arvoa niin yritykselle kuin sen asiakkaille, Sipponen kertoo.

Pitkään toiminut yritys turvallisempi ostokohde

Sipposen tutkimuksessa tulee ilmi muitakin yrityskaupan menestystekijöitä. Pidempään toiminut yritys vaikuttaa olevan turvallisempi ostokohde. Onnistuneissa yrityskaupoissa ostettavan yrityksen mediaani-ikä oli 12 vuotta. Epäonnistuneissa tapauksissa taas korostuvat henkilöyhtiöt eli toiminimiyritykset.

- Yksi tai kaksi vuotta toimineista yhtiöistä on vaikea saada kokonaiskuvaa, esimerkiksi tuloksentekokyvystä tai yleisestikin liiketoimintamallin toimivuudesta. Myös tunnettuus ja yleinen uskottavuus kehittyvät vain ajan kanssa. Yhden tai kahden henkilön yhtiöt voivat olla hyvinkin henkilöitynyttä liiketoimintaa. Lisäksi kauppahinnan arviointi toiminimiyrityksissä on kirjanpidollisista syistä haastavaa, Sipponen sanoo.

Pk-yrityksissä käytetään edelleen liian harvoin ulkopuolista asiantuntija-apua esimerkiksi yrityksen arvonmääritykseen, verotukseen tai muuhun juridiikkaan liittyvissä kysymyksissä.

- Yrityskauppaprosessin onnistuneeseen läpiviemiseen tarvittavat kyvykkyydet eroavat selvästi yrityksen normaalin liiketoiminnan pyörittämiseen liittyvästä osaamisesta. Harvemmin asuntojakaan ostetaan ilman ulkopuolisten asiantuntijoiden hyödyntämistä, Sipponen kommentoi.

Finnvera rahoitti viime vuonna tuhatta pk-yrityksen omistusjärjestelyä 141 miljoonalla eurolla. Alkuvuonna yrityskauppojen kasvu oli kuusi prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Suomessa tehdään arviolta 2 000–3 000 yrityskauppaa vuosittain.

Lisätietoa omistajanvaihdoksista Finnvera.fi:llä.

Elisa Sipponen, rahoituspäällikkö, Finnvera, puh. 029 460 2834

Janne Koivuniemi, aluepäällikkö, Finnvera, puh. 029 460 2577

Ennakkotietoja Finnveran vuodesta 2017: Viennin rahoitus kasvoi voimakkaasti – kasvavissa ja kansainvälistyvissä yrityksissä investointien osuus rahoituksesta jatkoi kasvuaan30.1.2018 09:00Tiedote

Finnveran viennin rahoitus kasvoi voimakkaasti vuonna 2017. Finnvera myönsi vientitakuita ja erityistakauksia lähes 80 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Myös vientiluottojen määrä kasvoi merkittävästi 6,6 miljardiin euroon. Rahoitus kohdistuu erityisesti alus- ja teletoimialoille, joilla Finnvera oli mukana historiansa suurimmissa rahoitushankkeissa. Pk- ja midcap-rahoituksessa painopiste on kasvavissa ja kansainvälistyvissä yrityksissä. Investointien osuus kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten kokonaishankkeista jatkoi kasvuaan vuonna 2017. Myös rahoitettujen omistajanvaihdosten määrä pysyi korkealla tasolla.

Suomi on hyötynyt EU-yritysrahoituksesta eniten suhteessa väkilukuun - ESIR-rahoitusta hyväksytty Suomeen tähän mennessä 1,4 miljardia euroa20.12.2017 07:00Tiedote

Suomalaiset yritykset ovat löytäneet hyvin tarjolla olevan EU-rahoituksen. Euroopan maista Suomi on hyötynyt Euroopan strategisten investointien rahastosta (ESIR) eniten suhteessa väkilukuun ja kuudenneksi eniten suhteessa bruttokansantuotteeseen. Suomeen on tähän mennessä hyväksytty ESIR-rahoitusta 1,4 miljardia euroa, jonka odotetaan käynnistävän investointeja 5,6 miljardilla eurolla tulevien vuosien aikana. Tuoreimmat rahoitussopimukset ovat kohdentuneet korkean teknologian hankkeisiin sekä tutkimukseen ja kehitykseen.

EK ja Finnvera selvittivät: Investointien ja yrityskauppojen rahoitukselle ja rahoitusneuvonnalle kysyntää18.12.2017 07:00Tiedote

Pk-yritysten rahoituspalvelujen tarve kohdistuu tällä hetkellä ennen kaikkea investointeihin ja yrityskauppoihin. Tämä ilmenee Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n tekemästä Yrittäjäpaneelin kyselytutkimuksesta. Tutkimuksen tulos tukee syksyn Pk-yritysbarometrin tietoja, jonka mukaan kasvuhakuiset ja kansainvälistyvät pk-yritykset pyrkivät viemään toimintaansa voimakkaasti eteenpäin ja aikovat hakea kehityshankkeisiin ulkoista rahoitusta. Pk-yritysten kasvunäkymät ovat siis hyvällä tolalla.

Finnvera mukana rahoittamassa risteilijätilausta yli 2,5 miljardilla eurolla – Royal Caribbean Cruises -varustamon alustilaus on Finnveran kaikkien aikojen suurin rahoitushanke9.11.2017 09:00Tiedote

Finnvera osallistui lokakuussa Royal Caribbean Cruises Ltd. -varustamon kahden risteilyaluksen rahoitukseen järjestämällä varustamolle yhteensä yli 2,5 miljardin euron ostajaluottorahoituksen ja vientitakuun. Kyse on varustamon ja Meyer Turku Oy:n vuonna 2016 julkistamiin aiesopimuksiin liittyvä rahoitus ostajalle. Nyt toteutuvat alustilaukset ovat vientikauppoina erittäin mittavia ja niiden positiiviset kerrannaisvaikutukset näkyvät työllisyys- ja alihankintavaikutuksina useiden vuosien ajan.