Toimivuutta vuokralaisille, vähemmän kuormaa ympäristölle – kiinteistöjen olosuhteet haltuun yhtenä kokonaisuutena

Uudessa toimintamallissa otetaan kaikki kiinteistön käyttäjiin vaikuttavat tekijät huomioon yhtenä kokonaisuutena. Esimerkiksi lämpötilan, sisäilman laadun ja valaistuksen tehokkaampi yhteispeli parantaa käyttömukavauutta, pienentää ylläpidossa syntyvää hukkaa ja parantaa energiatehokkuutta.

”Meille on erityisen tärkeää taata erinomaiset olosuhteet kaikille meidän tiloissamme työskenteleville, asuville ja vieraileville. Esimerkiksi sisäilma, lämpötila ja valaistus kokonaisuutena vaikuttavat suoraan siihen, miten toimivalta ja viihtyisältä koti tai toimisto tuntuu”, sanoo Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Nurminen.

”Kiinteistöjen olosuhteiden kokonaisvaltainen hallinta on yksi työkalu siinä, miten otamme huomioon kestävän kehityksen tavoitteet. Olemme jo aiemmin kartoittaneet kiinteistöjemme esteettömyyttä ja tehneet toimitilojen ympäristökuormaa pienentävää ja toimivuutta parantavaa LEED-sertifiointia. Tämä on pitkäjänteistä työtä kaikkien vuokralaistemme hyväksi.”

Toimivuuden ja viihtyisyyden lisäksi olosuhteiden hallinta parantaa energiatehokkuutta. Energiatehokkuutta parantamalla pienennetään rakennuksen elinkaaren aikaista kuormitusta ympäristölle. Myös muutosten ennakointi on helpompaa.

Uuden toimintamallin piirissä on lähes sata Ilmarisen toimitila- ja asuinkiinteistöä Suomessa.

”Entisestään paraneva käyttömukavuus ja toimivuus pitävät yllä tilojemme houkuttelevuutta. Ympäristökuorman pienentyminen vähentää kustannuksia ja on keskeinen osa pitkän aikavälin tavoitteitamme. Kiinteistösijoitukset ovat osa nykyisten ja tulevien eläkkeiden turvaksi sijoittamiamme eläkevaroja, jotka haluamme sijoittaa hiilineutraalisti vuoden 2035 loppuun mennessä. Ottamalla olosuhteet keskitetysti hallintaan, edistämme hiilineutraaliustavoitetta ilmastotiekarttamme mukaisesti”, Nurminen kertoo.

Viihtyisä ja tehokas kiinteistö vaatii yhteistyötä

Kiinteistöjen olosuhteet, kuten sisäilman laatu, lämpötila ja valaistus, vaikuttavat kiinteistön käyttäjien kokemaan viihtyvyyteen. Olosuhteiden ja energiatehokkuuden hallinnasta vastaa asiantuntijapalveluna Caverion.

Yhteistyön keskeisenä tavoitteena on hyödyntää toiminnassa täysimääräisesti Ilmarisen käytössä olevia järjestelmiä ja kiinteistöistä kerättävää olosuhteisiin ja energiatehokkuuteen liittyvää dataa.

”Kiinteistöjen ylläpito on monen eri toimijan palapeli, jossa tiedolla johtamisen merkitys korostuu. Mitä paremmin yhteistyö toimii, sen vähemmän ylläpito varsinaisesti edes näkyy kiinteistön käyttäjille. Kun asiat ovat hyvin, niihin ei ole tapana kiinnittää huomiota”, Nurminen sanoo.

Tutustu Ilmarisen toimitiloihin

Tutustu Ilmarisen asuntoihin

Lue lisää ilmastotiekartastamme kohti hiilineutraaleja eläkevaroja