Toimivuutta vuokralaisille, vähemmän kuormaa ympäristölle – kiinteistöjen olosuhteet haltuun yhtenä kokonaisuutena

Uudessa toimintamallissa otetaan kaikki kiinteistön käyttäjiin vaikuttavat tekijät huomioon yhtenä kokonaisuutena. Esimerkiksi lämpötilan, sisäilman laadun ja valaistuksen tehokkaampi yhteispeli parantaa käyttömukavauutta, pienentää ylläpidossa syntyvää hukkaa ja parantaa energiatehokkuutta.

”Meille on erityisen tärkeää taata erinomaiset olosuhteet kaikille meidän tiloissamme työskenteleville, asuville ja vieraileville. Esimerkiksi sisäilma, lämpötila ja valaistus kokonaisuutena vaikuttavat suoraan siihen, miten toimivalta ja viihtyisältä koti tai toimisto tuntuu”, sanoo Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Nurminen.

”Kiinteistöjen olosuhteiden kokonaisvaltainen hallinta on yksi työkalu siinä, miten otamme huomioon kestävän kehityksen tavoitteet. Olemme jo aiemmin kartoittaneet kiinteistöjemme esteettömyyttä ja tehneet toimitilojen ympäristökuormaa pienentävää ja toimivuutta parantavaa LEED-sertifiointia. Tämä on pitkäjänteistä työtä kaikkien vuokralaistemme hyväksi.”

Toimivuuden ja viihtyisyyden lisäksi olosuhteiden hallinta parantaa energiatehokkuutta. Energiatehokkuutta parantamalla pienennetään rakennuksen elinkaaren aikaista kuormitusta ympäristölle. Myös muutosten ennakointi on helpompaa.

Uuden toimintamallin piirissä on lähes sata Ilmarisen toimitila- ja asuinkiinteistöä Suomessa.

”Entisestään paraneva käyttömukavuus ja toimivuus pitävät yllä tilojemme houkuttelevuutta. Ympäristökuorman pienentyminen vähentää kustannuksia ja on keskeinen osa pitkän aikavälin tavoitteitamme. Kiinteistösijoitukset ovat osa nykyisten ja tulevien eläkkeiden turvaksi sijoittamiamme eläkevaroja, jotka haluamme sijoittaa hiilineutraalisti vuoden 2035 loppuun mennessä. Ottamalla olosuhteet keskitetysti hallintaan, edistämme hiilineutraaliustavoitetta ilmastotiekarttamme mukaisesti”, Nurminen kertoo.

Viihtyisä ja tehokas kiinteistö vaatii yhteistyötä

Kiinteistöjen olosuhteet, kuten sisäilman laatu, lämpötila ja valaistus, vaikuttavat kiinteistön käyttäjien kokemaan viihtyvyyteen. Olosuhteiden ja energiatehokkuuden hallinnasta vastaa asiantuntijapalveluna Caverion.

Yhteistyön keskeisenä tavoitteena on hyödyntää toiminnassa täysimääräisesti Ilmarisen käytössä olevia järjestelmiä ja kiinteistöistä kerättävää olosuhteisiin ja energiatehokkuuteen liittyvää dataa.

”Kiinteistöjen ylläpito on monen eri toimijan palapeli, jossa tiedolla johtamisen merkitys korostuu. Mitä paremmin yhteistyö toimii, sen vähemmän ylläpito varsinaisesti edes näkyy kiinteistön käyttäjille. Kun asiat ovat hyvin, niihin ei ole tapana kiinnittää huomiota”, Nurminen sanoo.

Tutustu Ilmarisen toimitiloihin

Tutustu Ilmarisen asuntoihin

Lue lisää ilmastotiekartastamme kohti hiilineutraaleja eläkevaroja

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 58 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi kahdeksatta kuukautta peräkkäin17.1.2022 09:20:33 EET | Tiedote

Työntekijämäärä nousi joulukuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä 2,7 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Joulukuu oli kahdeksas kuukausi peräkkäin, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Myös koko vuoden 2021 työntekijämäärä kasvoi hiukan edelliseen vuoteen verrattuna. Alueellisessa vertailussa kaikki alueet lisäsivät joulukuussa työntekijämääriään Pohjois- ja Etelä-Suomen johtaessa kehitystä.

Mediakutsu iAreenaan 4.2. Eläkeläisenä Euroopassa - Millainen on eläkeläisten talous ja vireys 2020-luvulla?17.1.2022 08:00:00 EET | Kutsu

Tervetuloa vuosittaiseen ajankohtaisfoorumiin iAreenaan 4.2. klo 9-11. Teemana on Eläkeläisenä Euroopassa – eläkeläisten vireys ja talous 2020-luvulla. Julkaisemme webinaarin yhteydessä tutkimuksen eläkeläisten vireydestä ja taloudesta 2020-luvulla. Tuloksista selviää, miten eläkeläiset kokevat rahojensa riittävän, miten aktiivisia eläkeläiset ovat ja mitä eläkeläisten mielestä Suomessa voitaisiin oppia muilta mailta.

Poikkeuksellinen aika vähensi työkyvyttömyyseläkkeitä kahdeksan prosenttia – yleisimmin työkyvyttömyyseläkkeelle vie masennus13.1.2022 08:43:17 EET | Tiedote

Työkyvyttömyyseläkkeelle hakeuduttiin vuonna 2021 edellisvuotta vähemmän. Ilmariseen tulleiden työkyvyttömyyseläke- ja kuntoutushakemusten määrät vähenivät jo toista vuotta peräkkäin. Useimmiten työkyvyttömyyseläkkeelle vievät edelleen mielenterveyden häiriöt, ja yksittäisistä sairauksista yleisin on masennus. Pitkittyneen koronataudin vuoksi myönnettiin neljä työkyvyttömyyseläkettä.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi jälleen – koko vuosi vielä hiukan miinuksella15.12.2021 11:03:30 EET | Tiedote

Työntekijämäärä nousi marraskuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä yli kaksi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Marraskuu oli seitsemäs kuukausi peräkkäin, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti henkilöstövuokrauksen, majoituksen ja ravitsemuksen sekä tietotekniikan ja viestinnän aloilla. Alueellisessa vertailussa kaikki Suomen alueet lisäsivät työntekijämääriään Etelä-Suomen johtaessa kehitystä.