Toinen pandemiavuosi palautti Hesburgerin myynnin normaalitasolle

– Viime vuosi oli meille olosuhteisiin nähden hyvä, ja siitä on kiittäminen henkilöstöämme. Ravintoloissamme jouduttiin venymään poikkeuksellisen paljon, sillä kesä oli todella kiireinen, tilausten mukaan pakkaaminen työllisti tavallista enemmän ja samaan aikaan koko ravintola-ala kärsi henkilöstöpulasta, kertaa Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela.
Pikaruoka-alan muutoksesta kertoo se, että jo lähes puolet Hesburgerin myynnistä tulee muualta kuin perinteiseen tapaan kassalla tehdyistä tilauksista. Tilauskanavien pirstaloituminen ja tilausten mukaan pakkaaminen lisää kiirettä ravintoloissa. Hesburgerilla henkilöstön kiireeseen on reagoitu monilla uudistuksilla. Esimerkiksi Suomessa Hesburger-ravintolat voivat väliaikaisesti sulkea eri tilauskanavia. Tuotevalikoimaa ja toimintatapoja on muokattu ajan säästämisen näkökulmasta ja itsepalvelukassoja on asennettu lisää.
– Ravintolatyöhön vaikuttavien konkreettisten uudistusten lisäksi avasimme henkilöstöllemme anonyymin palautekanavan ja perustimme palvelupuhelimen, josta henkilöstömme saa tukea työsuhdeasioissa. Poikkeuksellisen mittavilla rekrytointikampanjoilla olemme pyrkineet helpottamaan edelleen jatkuvaa henkilöstöpulaa, Salmela sanoo.
Keväällä 2022 Hesburgerin henkilöstölle tehdään ulkopuolisen toimijan toteuttama kyselytutkimus, jolla selvitetään syksyn ja talven aikana tehtyjen toimenpiteiden vaikutusta henkilöstön jaksamiseen ja hyvinvointiin.
Ketjun myynti 360 miljoonaa euroa
Hesburger-ketjun ravintoloissa asioi päivittäin yli 190 000 asiakasta ja niissä työskentelee noin 8 000 ihmistä. Vuonna 2021 koko ketjun verollinen myynti oli noin 360 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 234 miljoonaa euroa. Suomessa myynti toipui koronapandemiaa edeltäneelle tasolle: vuonna 2020 seitsemän prosenttia pudonnut myynti nousi nyt kahdeksan prosenttia edellisvuoteen nähden. Ravintolamäärässä ei tapahtunut merkittäviä muutoksia eikä ketju tehnyt Suomessa isompia investointeja.
Suomen lisäksi Hesburger toimii Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä, Saksassa, Bulgariassa, Ukrainassa ja Valko-Venäjällä. Ulkomailla ketjun verollinen myynti vuonna 2021 oli 126 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 17 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.
– Koronarajoitukset ovat vaihdelleet vuoden aikana maakohtaisesti erittäin paljon. Kotiinkuljetus, autokaistat ja mukaan pakkaaminen ovat olleet ulkomailla pääasialliset myyntitavat koko vuoden, hetkittäisiä maakohtaisia helpotuksia lukuun ottamatta, kertoo Hesburgerin operatiivinen johtaja Vesa Viitanen.
– Kotiinkuljetus kattaa jo kaikki toimintamaamme ja rajoitteiden vuoksi kotiinkuljetuksen kasvu on ollut merkittävää. Viron Hesburger-ravintoloihin asennettiin päättyneen vuoden aikana itsepalvelukassat, joiden käyttö on kasvanut odotustemme mukaisesti.
Liettuan Kaunasiin avattiin alkuvuodesta 2021 Hesburgerin logistiikkakeskus ja majoneesitehdas, mikä helpottaa merkittävästi ketjun logistiikkaa ulkomailla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petteri PohjonenViestintäpäällikkö
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun ravintoloissa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Vuoden 2021 verollinen myynti Suomessa oli 234 miljoonaa euroa ja ulkomailla 126 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Miltä työ maistuu? Hesburger tarkastelee lyhytdokumentin avulla työn murrosta6.2.2023 08:01:29 EET | Tiedote
Maailma muuttuu jatkuvasti ja elämäntapamme sen mukana. Tulevaisuudessa yritykset käyvät yhä kovempaa kilpailua työntekijöistä. Hesburger haluaa olla vastuullinen työnantaja tänään ja huomenna. Se tarkoittaa, että nykyisten työntekijöidemme hyvinvoinnin ylläpitämisen ja kehittämisen lisäksi, meidän on ymmärrettävä myös käynnissä olevaa työn murrosta.
Hesburger-ravintolat kasvattivat myyntiään 19 % edellisvuoteen verrattuna30.1.2023 08:55:32 EET | Tiedote
Hesburger-ravintoloiden myynti kasvoi seitsemässä toimintamaassa 19 % vuoteen 2021 verrattuna. Viime vuonna koko ketjun verollinen myynti oli 409 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 264 miljoonaa euroa. Suomessa myynti kasvoi 13 %.
Vuoden Hesburger on Oulu Joutsensilta24.1.2023 09:59:07 EET | Tiedote
Oulu Joutsensilta palkittiin vuoden 2022 parhaana Hesburger-ravintolana Hesepäivillä Tampereella. Vuoden parhaimman ravintolan palkinnon vastaanotti Oulu Joutsensillan ravintolapäällikkö Santeri Lahdenperä.
Hesburger panostaa henkilöstön ammatilliseen kehittymiseen19.1.2023 10:28:35 EET | Tiedote
Ravintola-alan työvoimapula on heijastunut myös Hesburgerin toimintaan, mutta vaikutukset ovat olleet onneksi lyhytaikaisia. Korona-aikana ravintola-alalta on poistunut Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n arvioiden mukaan jopa 10 000 työntekijää. Hesburger on vastannut haasteeseen panostamalla työn sujuvuuteen ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
Jatkossa Hesburgerin herkut kotiinkuljettaa vain Foodora - “Yhteistyö sujuvoittaa ravintoloiden henkilökunnan työntekoa”30.12.2022 12:38:34 EET | Tiedote
Pohjoismaiden suosituin ravintolaruoan kuljetuspalvelu Foodora aloittaa 1.1.2023 yksinoikeudella yhteistyön Suomen suurimman pikaruokaravintolaketjun Hesburgerin kanssa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme