Toipuminen poikkeusajoista on uuden lukuvuoden ykköstavoite

Koronaepidemian oppimiselle aiheuttamien haittavaikutusten purkaminen ja paluu normaaliin lähiopetukseen on alkavan koulu- ja opiskeluvuoden ykköstavoite. OAJ:n tekemän koronakyselyn mukaan opettajat ovat selviytyneet korona-ajasta pääosin hyvin. Silti kokemukset poikkeusoloista ovat saaneet jopa joka kolmannen opettajan harkitsemaan alan vaihtoa.

Opettajien tehosterokotuksia OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen kiirehtisi viipymättä.

– Esimerkiksi peruskoulun opettajista alle 40-vuotiaita, pääosin vasta ensimmäisen rokotuksen saaneita on vain noin 10 000. Ei voi olla mahdotonta tarjota rokotuksia heille välittömästi esimerkiksi oppilaitoksissa ja päiväkodeissa. Näin edistettäisiin myös opiskelun ja varhaiskasvatuksen jatkuvuutta, Luukkainen toteaa.

OAJ kysyi opettajien ja esihenkilöiden kokemuksia epidemiakauden poikkeusoloista touko-kesäkuussa 2021. Opettajilta kysyttiin, kuinka poikkeusolot ovat vaikuttaneet oppimiseen, työyhteisöön ja opettajien näkemykseen työstään. Opettajia pyydettiin arvioimaan myös, mitkä toimet auttaisivat heitä eniten työssään alkavan syksyn ja ensi talven mittaan. Nettikyselyyn vastasi 1 872 opettajaa, joista rehtoreita, päiväkodinjohtajia ja muita esihenkilöitä oli noin 140.

Toiveena lisää opettajia ja rauha keskittyä perustehtäviin

Ylivoimaisesti tärkeimpänä tuen muotona vastaajat pitivät lisäopettajien palkkaamista, jolloin voitaisiin esimerkiksi pienentää opetusryhmiä ja näin vahvistaa oppijoiden tarvitsemaa tukea. Opettajamäärän lisäystä piti tärkeimpänä tuen muotona 50 prosenttia vastaajista.

Toiseksi tärkeimmäksi tuen muodoksi opettajat nostivat mahdollisuuden keskittyä koulujen ja oppilaitosten perustoimintaan. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi taukoa kehittämishankkeista.

Kyselyssä ilmeni, että 84 prosenttia esihenkilöistä piti työkuormaansa kohtuuttomana. – Johtamista on vahvistettava ja lisättävä koulujen ja päiväkotien apulaisjohtajien määrää, Luukkainen vaatii.

– Vastaukset heijastavat opettajien ja esihenkilöiden kokemaa kovaa kuormitusta. Vaikka kolme neljästä opettajasta kokee selvinneensä korona-ajasta hyvin ja on luottanut omaan omaamiseensa, moni empii, haluaako jatkaa koulutus- ja kasvatusalalla. Joka kolmas vastaaja oli pohtinut hakeutumista muihin tehtäviin, mikä on hälyttävän ja ennennäkemättömän suuri osuus, Luukkainen toteaa.

Opettajilta kysyttiin myös korona-ajan vaikutuksista oppijoille. Enemmistö vastaajista arvioi oppimisvajetta syntyneen. Lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajista näin arvioi jopa kolme neljästä.

Oppimisvajeen ohella opettajat ilmoittivat myös muista oppijoiden ongelmista. Vastaajista 44 prosenttia oli havainnut useilla oppijoilla ahdistuneisuutta ja levottomuutta. Yli puolet vastaajista oli havainnut myös stressiä ja uupumusta useilla oppijoilla. Huolestuttavimmat luvut olivat lukioissa (81 %) ja yliopistoissa (65 %).

Etäopetuksen myönteisiä vaikutuksia on kyselyn perusteella havaittu vain yksittäisillä oppijoilla. Peräti 40 prosenttia vastaajista ei tunnistanut tällaisia vaikutuksia lainkaan oppijoillaan.

– Etäopetukseen siirtyminen on näidenkin vastausten kyselyn perusteella vasta viimeinen keino järjestää opetus, Luukkainen tiivistää.

Kyselyssä opettajat ja esihenkilöt antoivat kritiikkiä myös poikkeusolojen valtakunnallisten ohjeiden epäselvyydestä. Vastaajat kokivat onneksi saaneensa tukea kollegoilta ja omalta työyhteisöltään.

Työn turvallisuus on koulutuksen järjestäjän vastuulla

– Opettajat ja esihenkilöt ovat valmiit uuden lukuvuoden työn käynnistämiseen, mutta hallituksen ja työnantajien tehtävä se turvalliseksi niin koulujen, päiväkotien ja oppilaitosten henkilöstölle kuin oppijoillekin. Rokotusasia on kiireisin. Myös nuorisoikäluokkien rokotuksia kannattaa vauhdittaa ja luoda rokotuksiin kannustavaa henkeä, Luukkainen sanoo.

– Elokuun budjettiriihessä hallituksen on jatkettava päätöksiä, jotka tukevat koulutuksen paluuta poikkeusoloista kohti normaaliaikoja. Syntyneen oppimisvajeen kiinni kurominen vaatii useamman lukuvuoden työn, kun alla on jo kaksi poikkeuksellista lukuvuotta, Luukkainen muistuttaa.

Tutustu OAJ:n koronakyselyn tuloksiin: oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2021/Toipuminen-poikkeusajoista-on-uuden-lukuvuoden-ykkostavoite

OECD:n tuore raportti: Suomen koulurahoitus jää jatkuvasti muun pohjolan tasosta – OAJ vaatii rahoituksen nostamista tavoitteita vastaavaksi16.9.2021 12:00:04 EEST | Tiedote

Juuri julkaistu OECD:n Education at a Glance -raportti vahvistaa, että Suomi on pahasti jäljessä muiden Pohjoismaiden koulutuspanostuksista. Huolestuttavinta on kehityksen trendi. Valtaosa OECD:n jäsenmaista on tarkasteluajanjaksolla 2012–2018 lisännyt suhteellisia koulutuspanostuksiaan, kun taas Suomi kuuluu koulutuksesta leikanneiden harvalukuiseen joukkoon.

OAJ:n info 9.9. klo 10.30, Kuopio27.8.2021 10:52:08 EEST | Kutsu

Tervetuloa Opetusalan Ammattijärjestön tiedotustilaisuuteen torstaina 9.9. klo 10.30 OAJ:n Pohjois-Savon aluetoimistoon, os. Vuorikatu 33. Paikalla ovat OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ja OAJ Pohjois-Savon puheenjohtaja Mervi Berg sekä alueasiamies Pekka Sutinen. Mukana myös OAJ Kuopion puheenjohtaja Tiina Karjalainen, sihteeri Minna Parviainen ja pääluottamusmiehet Ilkka Kokkonen (perus- ja lukio-opetus) ja Peppina Parkkinen (varhaiskasvatus). Esillä ovat ajankohtaiset koulutus- ja työmarkkina-asiat. Kuinka kouluissa ja oppilaitoksissa kurotaan kiinni koronan aiheuttamaa oppimisvajetta, ja miten on käynnistynyt oppivelvollisuusuudistus? Miksi oppimisen tuki kangertelee, ja kuinka opettajat ovat selvinneet poikkeusoloista? Luukkainen kertoo myös, kuinka OAJ valmistautuu ensi talven sopimusneuvotteluihin. Opetuksesta ja varhaiskasvatuksesta on tullut kunnan suurin ja tärkein toimiala, kun sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen siirtyy kunnilta hyvinvointialueille. Mitä muutos