Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä -taideinstallaatio

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth täyttää Töölön jalkapallostadionin taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävällä Unelmien kenttä -installaatiollaan tiistaina 24. elokuuta. Teos on osa Ehrnroothin vuonna 2013 aloittamaa Dream of Championship, Unelma mestaruudesta -teossarjaa, jossa taiteilija dokumentoi nuoria jalkapalloilijoita ja heidän unelmiensa eri muotoja ja ilmentymiä. Teoskokonaisuus täydentyy nyt Helsingin Bolt Arenalla. Yleisölle ilmainen ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida.

Yleisölle ilmainen ja avoin Unelmien kenttä -installaatio koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida. Unelmien kenttä Töölön jalkapallostadionilla tiistaina 24.8. kello 11-19. Installaation avaussanat ja -potku kello 11.00.

Elokuun 24. päivänä Töölön Bolt Arenan täyttävä Unelmien kenttä on osa kuvataiteilija Sophia Ehrnroothin monikanavaista, jalkapalloteemaista taideprojektia. Yleisö voi osallistua 2021:sta jalkapallosta koostuvaan installaatioon myös lisäämällä joukkoon oman vanhan haaveensa vanhan jalkapallon muodossa sekä poimia mukaansa uuden pallon ja unelman. Valtava jalkapallomeri stadionilla symboloi unelmia, elämää ja uusia alkuja. Taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävässä teoksessa voi konkreettisesti kokea leikin ilon ja palauttaa uskon unelmiinsa.

”Haluan herättää avointa keskustelua nuorten unelmoinnista, sen mahdollistamisesta ja tukemisesta. Haluan taiteen antamin vapauksin nostaa kriittiseenkin keskusteluun niitä urheilumaailman puolia, jotka liian helposti tukahduttavat pelistä ilon ja leikin. Luovuus ja vapaus kehittyä omassa tahdissaan on tärkeää niin taiteessa kuin urheilussakin”, Sophia Ehrnrooth toteaa ja jatkaa: ”Aiheen tutkiminen on ollut tunteiden vuoristorataa sekä kohteilleni, että myös minulle. Kun aloitin työn kahdeksan vuotta sitten, suomalaislasten unelmissa loistivat kaukaiset maailmantähdet. Nyt esikuvat löytyvät paljon lähempää ja kansan kollektiiviset jalkapallounelmat ovat käyneet toteen.”

Unelmien kenttä on 2021 jalkapallosta rakentuva yhden päivän mittainen installaatio

Unelmien kenttä / Field of Dreams -teos on toteutettu vuonna 2019 Rooman uudessa, rajun kokeellisessa nykytaiteen museossa MAAM (Museo dell’Altro e dell’Altrove). Installaatioon osallistui paperittomia siirtolaisnuoria ja siitä tuli yhteisöllinen työprosessi, jota käsiteltiin vuonna 2020 valmistuneessa 900 Footballs -dokumenttielokuvassa. Vuonna 2021 Ehrnroothin jalkapalloaiheinen teoskokonaisuus täydentyi Dream of Championship -valokuvataidekirjalla (PARVS) ja nyt myös Unelmien kenttä -installaatiolla.

"Unelmien kenttä -installaatiolla halutaan tuoda myös aikuisten mieliin se ilo ja haaveilu, jolla lapset ja nuoret lähtevät mukaan urheiluun. Usein tämä ilo katoaa nopeasti varhaisten karsintojen ja kovan kilpailun myötä. Luomalla absurdin pallomeren stadionmittasuhteisiin, teos tuo kentälle leikin ja liikkumatilan luovuudelle. Kenttä on auki kaikenikäisten unelmoinnille", jatkaa Ehrnrooth.

Sophia Ehrnrooth valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 1990. Hänen teoksiaan on ollut esillä̈ Suomessa, Norjassa, Sarajevossa, Roomassa ja Kiotossa. Lyhytelokuva Dream of Championship (2017) on kiertänyt kansainvälisillä̈ elokuvafestivaaleilla, se sai kriitikon kunniamaininnan vuoden 2018 DocPoint- dokumenttielokuvafestivaaleilla.

Hyväntekeväisyysjärjestö IceHearts organisoi installaatiosta kentälle jääneiden jalkapallojen jakelun apua tarvitseville yhteisöille. Urheilumuseossa on installaatiopäivänä lapsille ja nuorille oheisohjelmaa. Helsingin kaupunki ja HJK tukevat installaatiota koronaturvallisissa järjestelyissä. Teoksen suojelijana toimii Olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori.

Unelmien kenttä / Field of Dreams Rooman uudessa kokeellisessa nykytaiteen museossa MAAM (Museo dell’Altro e dell’Altrove):

900 Footballs Trailer: https://vimeo.com/427378115

900 Footballs 15minutes short documentary: https://vimeo.com/405384098/10f22dc17d

Unelmien kenttä Töölön jalkapallostadionilla tiistaina 24.8. kello 11-19. Installaation avaussanat ja -potku kello 11.00. Median edustajia pyydetään saapumaan paikalle kello 10.30. Ilmoittautumiset samuel.sorainen@wolfcom.fi

Sophia Ehrnrooth, 900 Footballs. Short documentary

Laura Kangasniemi, Production Manager, Playart Productions
+358 400 736 896, laura.kangasniemi@playartproductions.com

Haastattelupyynnöt Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy

Yleisölle avoin Unelmien kenttä -teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida.
Sophia Ehrnroothin Unelmien kenttä / Field of Dreams -teos toteutettiin vuonna 2019 Rooman uudessa, rajun kokeellisessa nykytaiteen MAAM-museossa. Installaatiota käsiteltiin myös vuonna 2020 valmistuneessa 900 Footballs -dokumenttielokuvassa.
Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth täyttää Töölön stadionin elokuussa Unelmien kenttä -installaatiollaan.

Suomalainen CSH Group Oy myi Augment-suksitehtaansa alppilajien uuden tähtitallin perustaksi17.8.2022 14:43:53 EEST | Tiedote

CSH Group Oy on myynyt Itävallan Stuhlfeldenissä toimivan Augment Ski -suksitehtaansa urheiluhistorian parhaan alppihiihtäjän Marcel Hirscherin ja Red Bull Sportsin perustamalle uudelle VAN DEER-Red Bull Sports -yhtiölle. Alppilajien huippuammattilaisten arvostama Augment-suksimerkki siirtyy kaupassa uudelle omistajalle, joka perustaa suksituotantonsa Augmentin ainutlaatuiseen osaamiseen. Yrityskauppa antaa suomalaisyhtiölle mahdollisuuden keskittyä kehittämänsä mikroliikkuvuuspalvelu Augment.eco:n laajentamiseen ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen.

Kaverin kanssa elämä maistuu paremmalta11.8.2022 08:10:00 EEST | Tiedote

Ihmisen elämänmittaisen mielenterveyden kannalta tärkeitä tunne -, tietoisuus - ja vuorovaikutustaitoja opitaan jo lapsena yhdessä kaverin kanssa. Sen vuoksi jokaisella tulisi olla ainakin yksi kaveri eikä ketään saa jättää ulkopuolelle. Koulujen ja päiväkotien aloittaessa uuden syyslukukauden lasten arjessa mukana olevat Vaasan ja Flora muistuttavat ystävän merkityksestä Kaveruusjulistuksella ja tukemalla mielenterveysjärjestö Mieli ry:n ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä lasten ja nuorten parissa.

Vallilan Konepajalle ETKO Brewing -pienpanimo ja hiljainen suurterassi28.6.2022 10:30:32 EEST | Tiedote

Helsinkiläinen, vuonna 2017 aloittanut pienpanimo ETKO Brewing laajentaa ja muuttaa toimintansa Herttoniemestä Vallilaan. Historialliseen Vallilan Konepajaan rakennettavan uuden panimokeskuksen myötä korkealaatuisista ja palkituista käsityöoluistaan tunnettu ETKO moninkertaistaa tuotantonsa sekä rakentaa uuden panimon yhteyteen taproom-ravintolan ja tapahtumatilat. Museovirasto ja Helsingin kaupunki ovat myöntäneet uudelle panimolle rakennusluvan, rakennustyöt alkavat syksyllä. ETKO Brewing avasi Vallilan Konepajan -alueelle jo suuren, mutta hiljaisen The Trainfactory Terrace by ETKO -aurinkoterassin.

Viron upeat kesätapahtumat22.6.2022 10:28:05 EEST | Tiedote

Viron monipuolisesta tapahtumatarjonnasta löytyy jotakin jokaisen makuun ja maa on suomalaisille oiva kesälomakohde: se on edullinen, lähellä ja siellä liikkuminen on helppoa niin julkisilla kuin omallakin autolla. Viron runsas tapahtumakesä tarjoaa monenlaisia elämyksiä suomalaiseen makuun ja niiden perään kannattaa lähteä myös Tallinnan ulkopuolelle. Laulumaassa järjestetään luonnollisesti monia musiikkitapahtumia Festivaalien lisäksi lähes jokaisella virolaisartistilla on oma kesäkiertueensa, jotka kattavat pieniäkin kyliä. Suunnitelmaksi on helppo ottaa vaikka rento festariviikonloppu, MM-rallia, tyylikkäästi oopperaa tai vaikkapa elokuvia. Mutta mihin Teflon Brothers menisi?

Purjehtija Tapio Lehtinen lähtee kahteen kisaan maailman ympäri17.6.2022 15:38:03 EEST | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja sisukkaalla suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen tekee näyttävän paluun purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen starttaa syyskuun 4. päivänä GGR-yksinpurjehduskilpailuun, josta hän uskoo suoriutuvansa vähintään kolme kuukautta edellistä, 322 vuorokauden mittaiseksi venynyttä suoritustaan nopeammin. Ensi vuonna Lehtinen starttaa täydellä miehistöllä purjehdittavaan legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen.