Toukokuussa tehtiin 1,3 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa – kesälle lisää edullisia lippuja

Toukokuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1,3 miljoonaa matkaa ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,1 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–toukokuussa on tehty lähes 6 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 10,1 miljoonaa tonnia.

Toukokuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 300 000 matkaa, mikä on noin 13 % enemmän kuin vuoden 2022 toukokuussa ja noin 9 % enemmän kuin toukokuussa 2019.

”Arvonlisävero-alennuksen päättymisestä huolimatta matkamäärät olivat toukokuussa hyvässä, tasaisessa kasvussa. Tavoitteemme on, että yhä useampi valitsee ympäristöystävällisen junamatkan. Mahdollistamme tämän dynaamisella hinnoittelulla, jonka avulla voimme tarjota entistä edullisempia junalippuja. Olemme lisänneet tälle kesälle runsaasti edullisia lippuja, jotta mahdollisimman moni valitsisi kesällä junamatkailun”, VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula sanoo.

VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit olivat toukokuussa 2,1 (2,5) miljoonaa tonnia. Volyymit laskivat 18 % viime vuoteen verrattuna idänliikenteen päättymisestä johtuen. Kotimaan kuljetusvolyymit laskivat toukokuussa prosentin metsäteollisuuden kysyntätilanteen heikennyttyä. Tänä vuonna tammi-toukokuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa 10,1 (12,5) miljoonaa tonnia, mikä on noin 20 % vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Metsäteollisuuden nopeasti heikentyneiden suhdannenäkymien ja epävarman markkinatilanteen takia VR käynnisti toukokuun lopussa mahdollista töiden sopeuttamistarvetta koskevat muutosneuvottelut VR:n tavaraliikenteessä.

Toukokuun kaukoliikenteen täsmällisyyteen vaikuttivat erityisesti radasta johtuvat syyt

Kaukoliikenteen täsmällisyys oli toukokuussa 87,1 %. Ensisijaiset myöhästymiskirjautumiset jakautuivat radasta johtuviin syihin (57 %), muihin syihin (24 %) ja VR-syihin (19 %). Toukokuun kaukoliikenteen täsmällisyyttä heikensivät ratatyöt ja nopeusrajoitukset.

VR:n lähiliikenteessä toukokuun täsmällisyys oli 96,7 %. Myöhästymisen syyt jakautuivat radasta johtuviin syihin (64 %), muihin syihin (28 %) ja VR-syihin (8 %).

VR:n media desk

Radiokatu 3

029 4343https://www.vrgroup.fi

Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa, ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/

VR sitoutuu tieteeseen perustuviin päästövähennystavoitteisiin – sähköjunaliikenteen energiankäyttö pieneni noin kahdeksan prosenttia vuonna 202320.3.2024 08:30:00 EET | Tiedote

VR:n vastuullisuusraportti 2023 julkaistiin eilen 19.3. osana yhtiön vuosiraporttia. Yhtiön keskeiset vastuullisuustavoitteet ovat ympäristövaikutusten pienentäminen päästö-, energia- ja materiaalitehokkuuden osalta sekä kemikaaliturvallisuuden ja työ- ja rautatieturvallisuuden parantaminen. Yhtiön kokonaispäästöt pienenivät 11 % vuonna 2023 vaikka liiketoiminta kasvoi. Myös energiatehokkuusohjelmassa ylitettiin asetetut tavoitteet.