Tradeka lahjoittaa 100 000 euroa Ukrainan sodasta kärsiville

Osuuskunta Tradeka on tänään päättänyt lahjoittaa 100 000 euroa Ukrainan sodasta kärsivien auttamiseksi.

Lahjoitusvarat ohjataan Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon ja niitä käytetään muun muassa avustustyöntekijöiden lähettämiseen kriisialueelle Ukrainaan. Punainen risti on toiminut Ukrainan konfliktialueella jo pitkään ja pystyy siten varmistamaan avun viemisen perille sitä tarvitseville.

“Venäjän hyökkäys Ukrainaan on järkyttävä ja tuomittava. Hätä Ukrainassa on nyt suuri ja Tradeka haluaa lahjoituksellaan olla mukana auttamassa”, sanoo Osuuskunta Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro.

Tradekan vastuullisuusjohtaja Satu Niemelä kannustaa kaikkia osallistumaan ja auttamaan omien mahdollisuuksien rajoissa, mutta toteaa lisäksi, että Ukrainan tilanne aiheuttaa huolta ja ahdistusta myös Suomessa. “Tradeka on välittänyt oman konserninsa työntekijöille tietoa, miten pärjätä kriisiuutisoinnin keskellä.”

Tradeka on jäsentensä omistama osuuskunta, jonka vastuullisuustyön yksi painopiste on yhteisö. Viime vuonna Tradeka yhdessä Tradekan säätiön kanssa lahjoitti yleishyödylliseen toimintaan 1,1 miljoonaa euroa. Tradeka on viime vuosina tukenut esimerkiksi nuorten mielenterveystyötä sekä nuorten rauhankoulutusta, ihmisoikeustyötä ja lapsi- ja perhejärjestöjä.

Osuuskunta Tradeka on noin 200 000 jäsenen omistajaosuuskunta, jonka johtoajatuksena on merkityksellinen omistajuus ja inhimillisemmän markkinatalouden toteuttaminen käytännössä. Osuuskunnan ydinliiketoimintojen omistajaohjauksesta vastaa Tradeka-Yhtiöt Oy, jonka omistukset on jaettu neljään kategoriaan: Omista ja kehitä, Sijoita ja turvaa, Luo uutta sekä Malta ja toteuta. Yhtiö omistaa kokonaan ravintolatoimintaa harjoittavan Restel Oy:n, lehtijakelua harjoittavan Lehtipiste Oy:n, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluyritys Med Group Oy:n, katsastus- ja rekisteröintipalveluja tarjoavan A-Katsastus Groupin sekä sijoitustoimintaa harjoittavan Tradeka-sijoitus Oy:n. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 567 miljoonaa euroa.