Tradekan edustajisto päätti tuotto-osuuden korosta ja valitsi hallitukseen uusia jäseniä

Osuuskunta Tradekan edustajisto kokoontui 12.4.2024 Helsinkiin varsinaiseen edustajiston kokoukseen.

Edustajiston kokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että Tradekan tuotto-osuuksien merkitsijöille maksetaan vuodelta 2023 tavoitteen mukainen 4,75 prosentin korko. Korot maksetaan merkitsijöille kesäkuussa. Kuluvalle vuodelle 2024 Osuuskunta Tradekan hallitus on jo aiemmin asettanut tuottotavoitteeksi 5,75 prosenttia. Tradekan tuotto-osuus on pitkäaikaiseksi sijoituskohteeksi tarkoitettu osuuskuntalain mukainen sijoitusmahdollisuus osuuskunnan omaan pääomaan.

Kokouksessaan Osuuskunta Tradekan hallitus päätti muuttaa osuuskunnan sääntöjä. Valittavan henkilön enimmäisikään perustuvasta sääntelystä luovutaan. Samalla kuitenkin rajataan valittavan henkilön peräkkäisiä kausia. Sama henkilö voidaan valita osuuskunnan hallitukseen enintään neljäksi peräkkäiseksi kaudeksi.

Osuuskunnan hallitukseen uusia jäseniä

Kokouksessa Osuuskunta Tradekan hallitukseen valittiin uusina jäseninä neuvonantaja Jouni Backman, suunnittelija, hanketoiminta Sari Ekorre, kansanedustaja Laura Meriluoto ja ex-kansanedustaja Katja Taimela. Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajana jatkaa Eero Heinäluoma. Henkilöstöedustajiksi hallitukseen valittiin ONNIn Key Account Manager ja työsuojeluvaltuutettu Suvi Säteri sekä Restelin pääluottamushenkilö Saara Laakso

Osuuskunnan lahjoituksiin käytetään 250 000 euroa

Kokouksessaan edustajisto vahvisti ylijäämän käytön: Osuuskunta lahjoittaa yleishyödyllisiin tarkoituksiin kuluvana vuonna enintään 250 000 euroa, joista 100 000 euroa kohdennetaan jäsenäänestyksen tuloksen perusteella.

Voitonjakolupauksensa mukaan Osuuskunta Tradeka ohjaa liiketoiminnan tuloksesta pitkällä aikavälillä keskimäärin vähintään 10 % takaisin yhteiskuntaan. Voitonjakolupauksen mukaiseen apuraha- ja lahjoitustoimintaan käytetään vuonna 2024 yhteensä 1,25 miljoonaa euroa (2023: 1,28 miljoonaa euroa). Sekä Tradekan säätiön että Kuluttajaosuustoiminnan säätiön osuus on 500 000 euroa. Lahjoitus- ja apurahatoiminnan lisäksi voitonjakolupausta toteutetaan sijoitustoiminnan ja omien yhteiskuntavastuuhankkeiden kautta.

Kahtiajakoinen toimintaympäristö

Edustajiston kokous käsitteli myös Tradekan vuosi- ja vastuullisuusraportin 2023. Raportti kokoaa yhteen keskeisiä asioita konsernin liiketoiminnasta ja vastuullisuuden kehittymisestä ja se on luettavissa Tradekan verkkosivuilla. Vuonna 2023 Tradeka valmistautui EU:n tulevaan kestävyyssääntelyyn. Se muun muassa raportoi ensimmäistä kertaa taksonomiakelpoiset ja -mukaiset toiminnot. Vuosi- ja vastuullisuusraportti on keskeisiltä osin ulkopuolisen tahon varmentama.

“Alkuvuoden sijoitusmarkkina on ollut positiivinen koronlaskujen viivästymisestä huolimatta ja Tradekan sijoitustuotot tämän myötä varsin hyvät. Liiketoiminnassa alkuvuosi on puolestaan ollut nihkeämpi kuluttajien heikkenevän ostovoiman myötä”, Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro luonnehtii osuuskunnan alkuvuotta.

Linkit

Osuuskunta Tradeka on noin 190 000 jäsenen omistajaosuuskunta, jonka johtoajatuksena on merkityksellinen omistajuus ja inhimillinen markkinatalous, joka tarkoittaa kestävyyttä sekä luonnon että ihmisten näkökulmasta. Osuuskunnan ydinliiketoimintojen omistajaohjauksesta vastaa Tradeka-Yhtiöt Oy, joka omistaa kokonaan ravintolatoimintaa harjoittavan Restel Oy:n, lehtijakelua harjoittavan Lehtipiste Oy:n, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluyritys Med Group Oy:n, katsastuspalveluja ja kuljettajantutkintoja tarjoavan A-Katsastus Group Oy:n sekä sijoitusyhtiö Tradeka-sijoitus Oy:n. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 554 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä kokoaikaiseksi muunnettuna 3 857.