Tradekan tuotto-osuuksien tuottotavoite nousee 4,75 prosenttiin

Tradekan tuotto-osuuksien tuottotavoite nousee 4,75 prosenttiin vuodelle 2023. Tuottotavoitteen korotuksesta päätti Osuuskunta Tradekan hallitus kokouksessaan 16.12.

“Korotus perustuu ajankohtaiseen taloustilanteeseen ja korkomarkkinoiden näkymiin”, kertoo Osuuskunta Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro.

Tradekan edustajisto päättää maksettavasta korosta vuosittain; vuoden 2022 tuotto-osuuksille maksettavasta korosta päätetään huhtikuussa. Vuoden 2022 tuotto-osuuksien korot tulevat maksuun ensi vuoden kesäkuun alussa.

“Jäsenistö on ottanut tuotto-osuuksien merkintämahdollisuuden hyvin vastaan. Kaikkiaan tuotto-osuuksia on merkitty noin kuuden miljoonan euron edestä. Osa on merkinnyt enimmäismäärän kerralla, mutta monet jäsenistä ovat löytäneet tuotto-osuudesta pitkäjänteisen säästämisen muodon ja he tekevät merkintöjä säännöllisesti”, Puro sanoo.

Tuotto-osuus on jäsenille tapa kiinnittyä konkreettisesti Tradekan toimintaan, tehdä sijoitus omaan osuuskuntaan ja päästä näin osalliseksi sen taloudellisesta tuloksesta. Se on pitkäaikainen oman pääoman ehtoinen sijoitus. Tuotto-osuuksia voivat merkitä kaikki osuuskunnan yli 18-vuotiaat henkilöjäsenet sekä yhteisöjäsenet. Merkintöjä voi tehdä useassa erässä. Yhden tuotto-osuuden hinta on 100 euroa ja osuuskunnan jäsen voi merkitä 1–500 osuutta eli yhteensä 100–50 000 euron arvosta. Merkintähakemukset tehdään osuuskunnan sähköisessä Oma Tradeka -jäsenportaalissa.

Tradekan tuotto-osuuden koron maksun edellytyksenä on, että Tradekalle on kertynyt jakokelpoista ylijäämää. Tuotto-osuus on oman pääoman ehtoinen sijoitus, jonka tuottoon ja takaisinmaksuun vaikuttaa Tradekan talouden kehitys. Tuotto-osuus ei kuulu esimerkiksi talletussuojan piiriin.

Osuuskunta Tradeka on noin 200 000 jäsenen omistajaosuuskunta, jonka johtoajatuksena on merkityksellinen omistajuus ja inhimillinen markkinatalous, joka tarkoittaa kestävyyttä sekä luonnon että ihmisten näkökulmasta. Osuuskunnan ydinliiketoimintojen omistajaohjauksesta vastaa Tradeka-Yhtiöt Oy. Yhtiö omistaa kokonaan ravintolatoimintaa harjoittavan Restel Oy:n, lehtijakelua harjoittavan Lehtipiste Oy:n, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluyritys Med Group Oy:n, katsastus- ja lupapalveluja tarjoavan A-Katsastus Group Oy:n sekä sijoitusyhtiö Tradeka-sijoitus Oy:n. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 567 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä kokoaikaiseksi muunnettuna 4 157.

Tradeka-konsernin tulos parani – liiketoiminta kehittyi positiivisesti ja sijoitukselle hyvä vuosi19.2.2024 12:55:25 EET | Tiedote

Osuuskunta Tradekan ja Tradeka-Yhtiöiden hallitukset hyväksyivät kokouksissaan perjantaina 16.2.2024 Tradeka-konsernin tilinpäätökset. Osuuskuntakonsernin tilikauden liikevaihto vuodelta 2023 oli 553,7 miljoonaa euroa, mikä on 16,5 % edellisvuotta vähemmän. Liikevaihdon lasku johtui Restel Liikenneasemat Oy:n kauppiassopimuksen päättymisestä ST1:n kanssa 31.12.2022 ja arvopaperikaupan volyymien laskusta Tradeka-Sijoitus Oy:ssä. Konsernin liiketulos oli 13,5 miljoonaa euroa (2022: 1,4 miljoonaa euroa).