Tradenomiopiskelijat: Opiskelijakulttuuri päivitettävä 2020-luvulle

Viime päivinä julkisuuteen on noussut keskustelu korkeakouluopiskelijoiden kulttuurista, jossa on havaittu esiintyvän seksuaalista häirintää ja jopa suoranaista naisvihaa. Moni on kertonut negatiivisia kokemuksiaan omilta opiskeluajoiltaan ja valitettavan useasti näiden kokemusten keskiössä on opiskelijajärjestöjen toiminta. Ongelma on vakava ja vaatii välitöntä muutosta.

- Tuomitsemme yksiselitteisesti tällaisen toiminnan ja käytöksen kaikissa opiskelijayhteisössä, sanoo Tradenomiopiskelijoiden puheenjohtaja Pyry Meriluoto. - Korkeakouluopiskelijoiden kulttuurin pitää olla tasa-arvoista ja saavutettavaa jokaiselle sukupuolesta, iästä, seksuaalisesta suuntautumisesta tai etnisestä taustasta huolimatta, Meriluoto vaatii.

Tradenomiopiskelijat muistuttavat, ettei yhdenvertaisuus ole suhteellista vaan se on määritelty Suomen perustuslaissa. Yhdenkään opiskelijan ei pidä kokea painostusta, epätasa-arvoista kohtelua tai minkäänlaista häirintää missään tilanteessa. Syrjimistä, rasismia, henkilön koskemattomuuden rikkomista tai häirintää ei saa missään yhteydessä hyväksyä huumorin tai perinteen varjolla.

- Perinteet ovat opiskelijayhteisöissä tärkeitä, mutta toiminta voi olla yhtäaikaa perinteikästä ja yhdenvertaista, arvioi hallituksen jäsen Jere Liitiäinen. - Nyt nousseen keskustelun myötä on viimeinen hetki tarkastella opiskelijayhteisöjen tapahtumia ja toimintaa kriittisesti sekä päivittää ne 2020-luvulle, Liitiäinen sanoo.

Toistaiseksi julkisessa keskustelussa on tuotu esiin pääasiassa yliopisto-opiskelijoiden yhteisöjä, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö vastaavia ongelmia olisi missä tahansa opiskelijayhteisöissä. Tradenomiopiskelijat tekevät töitä sen eteen, että kaikilla tradenomiopiskelijoilla on jatkossakin mahdollisuus parhaaseen mahdolliseen opiskelijakokemukseen.

- Haluamme haastaa jokaisen opiskelijayhteisön ja -järjestön tarkastelemaan toimintaansa kriittisesti. Samalla kannustamme jokaista tradenomiopiskelijaa tuomaan rohkeasti esiin kokemuksiaan, jos opintojensa aikana on kokenut syrjintää tai häirintää missä tahansa yhteydessä, Meriluoto sanoo. - Jokainen tunnistettu ja korjattu ongelma luo turvallisempaa opiskeluympäristöä nykyisille ja tuleville opiskelijoille.

Pyry Meriluoto
Tradenomiopiskelijoiden puheenjohtaja 2020

Jere Liitiäinen
Tradenomiopiskelijoiden hallituksen jäsen 2020 ja puheenjohtaja 2021

Poikkeustila vauhditti etätyön määrää23.9.2020 14:01:02 EESTTiedote

Etätöiden määrä on selvästi lisääntynyt kuluvan vuoden aikana tradenomikunnan keskuudessa. Ennen poikkeustilaa tradenomit tekivät etätöitä keskimäärin yhden päivän viikossa ja 25 prosentilla etätyöskentely ei ollut mahdollista ollenkaan. Kevään myötä 78 prosentilla asiantuntijatehtävissä työskentelevillä etätyön määrä nousi viiteen päivään viikossa. Tiedot käyvät ilmi Tradenomien jäsenkyselystä.

Tradenomien palvelut maksutta koko tradenomikunnan käyttöön3.4.2020 08:25:49 EESTTiedote

Epävarmuus työelämässä on lisääntynyt voimakkaasti viime viikkoina koronaviruksen vaikutuksen myötä. Lomautus- ja irtisanomisuhka on todellinen jo yli 300 000 palkansaajalle. Myös tradenomikunnasta erityisesti palvelualoilla työskentelevät ovat tässä tilanteessa. Jäsenten yhteydenotot lakipalveluihin ovat moninkertaiset verrattuna normaaliin tilanteeseen ja ne koskevat yksinomaan enää lomautuksia tai irtisanomisia.