Tradenomiopiskelijat: Opiskelijakulttuuri päivitettävä 2020-luvulle

Viime päivinä julkisuuteen on noussut keskustelu korkeakouluopiskelijoiden kulttuurista, jossa on havaittu esiintyvän seksuaalista häirintää ja jopa suoranaista naisvihaa. Moni on kertonut negatiivisia kokemuksiaan omilta opiskeluajoiltaan ja valitettavan useasti näiden kokemusten keskiössä on opiskelijajärjestöjen toiminta. Ongelma on vakava ja vaatii välitöntä muutosta.

- Tuomitsemme yksiselitteisesti tällaisen toiminnan ja käytöksen kaikissa opiskelijayhteisössä, sanoo Tradenomiopiskelijoiden puheenjohtaja Pyry Meriluoto. - Korkeakouluopiskelijoiden kulttuurin pitää olla tasa-arvoista ja saavutettavaa jokaiselle sukupuolesta, iästä, seksuaalisesta suuntautumisesta tai etnisestä taustasta huolimatta, Meriluoto vaatii.

Tradenomiopiskelijat muistuttavat, ettei yhdenvertaisuus ole suhteellista vaan se on määritelty Suomen perustuslaissa. Yhdenkään opiskelijan ei pidä kokea painostusta, epätasa-arvoista kohtelua tai minkäänlaista häirintää missään tilanteessa. Syrjimistä, rasismia, henkilön koskemattomuuden rikkomista tai häirintää ei saa missään yhteydessä hyväksyä huumorin tai perinteen varjolla.

- Perinteet ovat opiskelijayhteisöissä tärkeitä, mutta toiminta voi olla yhtäaikaa perinteikästä ja yhdenvertaista, arvioi hallituksen jäsen Jere Liitiäinen. - Nyt nousseen keskustelun myötä on viimeinen hetki tarkastella opiskelijayhteisöjen tapahtumia ja toimintaa kriittisesti sekä päivittää ne 2020-luvulle, Liitiäinen sanoo.

Toistaiseksi julkisessa keskustelussa on tuotu esiin pääasiassa yliopisto-opiskelijoiden yhteisöjä, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö vastaavia ongelmia olisi missä tahansa opiskelijayhteisöissä. Tradenomiopiskelijat tekevät töitä sen eteen, että kaikilla tradenomiopiskelijoilla on jatkossakin mahdollisuus parhaaseen mahdolliseen opiskelijakokemukseen.

- Haluamme haastaa jokaisen opiskelijayhteisön ja -järjestön tarkastelemaan toimintaansa kriittisesti. Samalla kannustamme jokaista tradenomiopiskelijaa tuomaan rohkeasti esiin kokemuksiaan, jos opintojensa aikana on kokenut syrjintää tai häirintää missä tahansa yhteydessä, Meriluoto sanoo. - Jokainen tunnistettu ja korjattu ongelma luo turvallisempaa opiskeluympäristöä nykyisille ja tuleville opiskelijoille.

Pyry Meriluoto
Tradenomiopiskelijoiden puheenjohtaja 2020

Jere Liitiäinen
Tradenomiopiskelijoiden hallituksen jäsen 2020 ja puheenjohtaja 2021

Paikallinen sopiminen ei etene ilman luottamusta18.4.2021 13:20:58 EEST | Tiedote

Selvitimme maaliskuussa jäsentemme näkemyksiä työmarkkinoiden tilanteesta ja odotuksia syksyn neuvottelukierroksesta. Virka- ja työehtosopimuksen olemassaolon näki melko tai erittäin tärkeänä lähes 91 prosenttia vastaajista. Yli puolet vastaajista (54,4%) näki työnantajan neuvotteluaseman merkittävästi parempana kuin työntekijän. Henkilöstön neuvotteluaseman näki vahvemmaksi ainoastaan 4,5 prosenttia ja tasavahvana 27 prosenttia vastaajista.

Työttömyysturvassa on valuvika, joka ei ole oikeudenmukainen12.2.2021 08:32:33 EET | Blogi

Työttömyysturvan työssäoloehdon lähtökohtana on pysyvä tila työsuhteessa. Onko 26 viikkoa työtä pysyvä olotila? Ja onko se perusteena oikeudenmukainen kaikille? Tällä hetkellä saman ansiosidonnaisen turvan saavat yhtä lailla ne työntekijät, jotka ovat työskennelleet 26 viikkoa kuin nekin, jotka ovat olleet töissä vaikkapa 150 viikkoa. Huomioitavaa on, että 26 viikon työssäoloehdolla saa pidempikestoisen ansiosidonnaisen turvan kuin mitä itse työssäoloehdon pituus on.