Train Factoryn arkkitehtikilpailun voittajatyö on A Roof for Helsinki

Pasilan konepajan alue on tällä hetkellä yksi mielenkiintoisimpia kaupunkikehityksen alueita Helsingissä. Konepaja on kiehtova yhdistelmä Suomen teollista historiaa ja modernia täydennysrakentamista. Konepajan alueella on jo nyt asuntoja, toimistoja, co-working-tiloja, ravintoloita, kulttuuria ja hyvinvointia, ja kokonaisuus tulee vielä lähivuosina täydentymään. Alueen vierestä kulkee Teollisuuskatu, joka pääkatuna yhdistää Pasilan ja Kalasataman keskukset.
The Train Factory Oy osti vuonna 2018 alueen keskeisimmät rakennukset, Bruno Granholmin suunnittelemat ja vuosina 1899–1910 rakennetut kokoonpanohallin ja maalaamon. Historialliseen rakennuskokonaisuuteen kuuluu myös 70-luvulla rakennettu entinen sähköjunahalli. Kahta historiallista rakennusta kunnostetaan ja kehitetään nykyaikaiseen käyttöön, sähköjunahallin tilalle on tarkoitus rakentaa hotelli ja pääkonttoritason toimistotilaa, ja tuoda maantasokerroksiin uusia, monipuolisia toimintoja.
Paikalle haluttiin löytää suunnitteluratkaisu, jossa nykyistä tehokkaampi rakentaminen asettuu luontevaksi osaksi Pasilan Konepajan asemakaavallista kokonaisuutta ja historiallisesti arvokasta ympäristöä. Samalla uuden rakennuksen tulee tukea Helsingin kaupungin tavoitteita kehittää Teollisuuskadun akselia keskeisenä työpaikka- ja keskusta-alueena, ja parantaa alueen jalankulkuympäristön laatua ja yhteyksiä.
Yhteistyössä Helsingin kaupungin ja Suomen arkkitehtiliitto SAFA:n kanssa järjestettyyn kansainväliseen Train Factory -kilpailuun kutsuttiin viisi arkkitehtitoimistoa.
”On hienoa, että omistaja päätti järjestää tästä vaikeasta suunnittelutehtävästä arkkitehtikilpailun. Kilpailuehdotukset olivat korkeatasoisia, ja ne täyttivät kilpailun tarkoituksen: pääsimme tarkastelemaan erilaisia vaihtoehtoisia tapoja sijoittaa nämä uudet toiminnot ja rakennusmassat hankalan muotoiselle ja kaupunkikuvallisesti arvokkaalle tontille”, toteaa Helsingin kaupungin maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen.
Asukkailta yli tuhat kommenttia kilpailutöistä
Kilpailuehdotuksista kerättiin palautetta Kerro kantasi -palvelun kautta. Äänestyksessä tasakorkuinen, harjakattoisista kappaleista koostuva ehdotus 444044 ja itään päin nousevasta kolmesta tornista koostuva 271096 saivat eniten kannatusta (40 ja 34 prosenttia), muiden ehdotusten kannatuksen jäädessä 6–11 prosenttiin. Monessa vastauksessa uudisrakennuksen kokoa ja korkeita torneja vierastettiin, mutta toisaalta tornien nähtiin myös sopivan tähän kohtaan, vaikkakin ehdotettua hieman matalampina. Vastauksissa arvioitiin monipuolisesti ja paneutuen myös mm. ehdotusten arkkitehtuuria, materiaaleja, katutason järjestelyjä ja yhteyksiä.
Korkea rakentaminen on tässä kohdassa kaupunkikuvallisesti haastavaa, mutta toisaalta paikka tarvitsisi jotain muuta kuin pitkän ja monotonisen rakennusmuurin. Onnistuneimmissa ratkaisuissa oli onnistuttu luomaan useaan osaan jakautuva, siropiirteinen volyymi, joka toi myös katutasoon jotain uutta. Kaikissa ehdotuksissa oli kuitenkin kehitettävää, ja tuomaristo päätyi pyytämään kolmelta työryhmältä tarkennuksia kilpailutöihin. Kaikki ehdotukset kehittyivät selkeästi toisessa vaiheessa.
Voittajatyön kutsuva katutaso vetosi tuomaristoon
Voittajatyöksi valittiin lopulta ehdotus 278412, A Roof for Helsinki, jonka vahva ja omaleimainen suunnitteluratkaisu yhdistää Teollisuuskadun uudella ja mielenkiintoisella tavalla Pasilan konepaja-alueeseen. Tuomaristo arvioi, että ehdotuksen aktiivinen ja kutsuva katutaso vastasi parhaiten hankkeen tavoitteita, ja että ehdotuksella oli eniten potentiaalia luoda sekä uusi sisäänkäynti Konepajan alueelle, että uusi ja vetovoimainen kohde kaupunkiin. Tuomarit pitivät siitä, että hotellin tilavuus sijoitettiin hoikkaan, vaaleaan torniin, joka "katoaa" taivaalle, mikä pienentää kadun varjostusta. Voittajatyön suunnittelusta vastasi portugalilainen arkkitehtitoimisto MASSLab Porto yhteistyössä AFRY & AFRY Ark Studion kanssa.
”Me Train Factoryn omistajat tiedostamme vastuumme alueen kehittäjinä. Historialliset rakennukset ovat keskeinen osa Helsingin ja Suomen teollista historiaa. Vanhimmat rakennukset ovat yli 100 vuotta vanhoja ja niiden saneeraus ja uudistaminen on jo pitkällä. Lisäksi rakennuskokonaisuus on tarkoitettu uuden Teollisuuskatu-akselin keskipisteeksi sekä visuaalisesti että sosiaalisen ja kulttuurielämän kannalta. Tämä korostaa hankkeemme merkitystä koko Vallilan alueen kaupunkisuunnittelun kannalta. Seuraavaksi jatkamme asemakaavan valmistelua yhteistyössä kilpailun voittaneen työryhmän ja Helsingin kaupungin ammattilaisten kanssa”, kertoo toimitusjohtaja Cameron Sawyer.
Asemakaavoituksen aikana suunnitelmia työstetään edelleen, ja niistä käydään keskustelua myös kaupunkilaisten ja muiden osapuolten kanssa. On kaupungin tavoitteiden mukaista, että työpaikka- ja keskusta-alueena kehittyvän Teollisuuskadun varrelle tulee lisää toimitilaa ja palveluita. Uuden rakentamisen myötä myös maantasokerrosten elävyys ja jalankulun reitit alueella paranevat, ja Pasilan konepajan rooli elinvoimaisena työpaikka-, kulttuuri- ja tapahtumakeskittymänä vahvistuu.
Taustaa
- Kokoonpanohalli ja maalaamo on rakennettu vuosina 1899–1910.
- Historiallisessa osassa toimii jo nyt Kansallisteatterin Vallilan näyttämö sekä Lidl. Vuoden 2023 aikana tiloissa aloittaa Wihuri Metro-tukku.
- Historiallisen osan uudistus- ja saneeraustyö saatetaan loppuun vuoden 2023 aikana.
- Tiloihin on vielä tulossa kansainvälisen mallin mukainen ravintolamaailma, viinimaailma, leipomo ja pienpanimo.
- Kokoonpanohalliin ja maalaamoon tulee lisäksi innovatiivista ja uudenlaista toimistotilaa noin 7 000 k-m2.
- Sähköjunahalli, jonka tilalle uudisrakennukset tulevat, rakennettiin kahdessa vaiheessa vuosina 1971 ja 1979. Tällä hetkellä tilassa toimii Bille Beinon padel-kentät, Eagle Club Golf simulaattori -maailma, Motivus-kuntoklubi ja parkkihalli. Sähköjunahalli on kooltaan 4 354 k-m2.
- Tällä hetkellä käyttämätöntä rakennusoikeutta kiinteistöillä on n. 10 500 k-m2 ja kaavamuutoksen tavoitteena on nostaa rakennusoikeuden määrä 45 000 k-m2.
- Historiallinen osa on hiilineutraali ja siellä käytetään Helenin kaukolämmitystä ja -viilennystä, kaikki ostettu sähkö tuotetaan ydinenergialla. Nykyisen sähköjunahallin siirtämistä toiseen sijaintiin tutkitaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tiia Ettala
Johtava arkkitehti
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala, asemakaavoitus
p. 09 310 20511
tiia.ettala@hel.fi
Cameron Sawyer
Toimitusjohtaja
The Train Factory Oy
p. 044 737007
csawyer@gvasawyer.com
Kuvat




Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Teollisuuskadun tunneli sekä Veturitie Triplan kohdalla suljettu autoliikenteeltä yöaikaan 13.–16.5.9.5.2025 14:56:30 EEST | Tiedote
Sulku on voimassa päivittäin kello 22–6, ja se johtuu huoltotöistä ja pesuista.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 8.5.20258.5.2025 18:45:20 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 8.5.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 22.5.2025
Gräsvikens metrostation utvecklas7.5.2025 14:50:45 EEST | Pressmeddelande
Vi vill utveckla kvarteret kring Gräsvikens metrostation och Gräsvikstorget. I kvarteret planeras nya tjänster, affärslokaler och bostäder för ca 700 personer. En reservation för utveckling söks för området. Stadsborna kan säga vad de tycker om planeringen med en Säg din åsikt -enkät fram till 21. maj.
Ruoholahden metroasemaa kehitetään7.5.2025 14:50:45 EEST | Tiedote
Ruoholahden metroaseman korttelia sekä Ruoholahdentoria halutaan kehittää. Kortteleihin suunnitellaan uusia palveluja, liiketiloja ja asuntoja noin 700 asukkaalle. Alueelle haetaan kehittämisvarausta. Kaupunkilaiset voivat kertoa mielipiteensä suunnittelusta Kerro kantasi -kyselyssä 21. toukokuuta asti.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 6.5.20256.5.2025 19:59:25 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 6.5.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme