Transkirjallisuuden merkkiteokseksi tituleerattu Detransition, baby on viihdyttävä tarina sukupuolesta, vanhemmuudesta ja ihmissuhteista

Torrey Petersin esikoisromaani Detransition, baby (Kosmos) on kriitikoiden ja lukijoiden rakastama bestseller.

Reese oli vähällä saada kaiken: rakastavan parisuhteen Amyn kanssa, asunnon New Yorkista, työn josta piti. Hän oli kursinut kasaan elämän, josta edelliset transnaisten sukupolvet vain uneksivat; arkinen ja keskiluokkaisen mukava maailma oli jo hänen käsissään. Ainoa puuttuva asia oli lapsi. Mutta sitten hänen tyttöystävänsä Amy detransitioituu Amesiksi, ja kaikki Reesen suunnitelmat romuttuvat.

Myös Ames on onneton, sillä oli kuvitellut detransition ja miehenä elämisen tekevän kaikesta helpompaa. Reesen menettäminen merkitsi perheen menettämistä. Kun Amesin uusi rakastaja tulee raskaaksi, Ames alkaa pohtia, olisiko lapsi hänen tilaisuutensa saada Reese takaisin elämäänsä. Voisivatko he kolme muodostaa jonkinlaisen perheen ja kasvattaa lasta yhdessä?

Ajatuksia herättävä esikoisteos kertoo naiseuden tunteikkaista, sotkuisista ja haavoittuvaisista puolista. Torrey Peters kartoittaa ainutlaatuisen hauskassa ja koskettavassa romaanissaan pelotta vaikeimpia näkökulmia sukupuoleen ja ihmissuhteisiin. Detransition, babya on tituleerattu välittömästi julkaisunsa jälkeen transkirjallisuuden merkkiteokseksi, ja sitä ovat rakastaneet niin lukijat kuin kriitikotkin. Teos palkittiin PEN/Hemingway Awardilla vuonna 2021. Kirjan on suomentanut Natasha Vilokkinen.

Torrey Peters on yhdysvaltalainen kirjailija, joka asuu New Yorkissa. Hän on ensimmäinen transnainen, jonka teos on valittu ehdolle Women’s Prize for Fiction -palkinnon saajaksi.

Torrey Peters saapuu Suomeen esiintymään Helsinki Lit –tapahtumaan perjantaina 12.5. klo 19.20. Tarjoamme median edustajille mahdollisuutta haastatteluun vierailun aikana 12.–14.5. Haastattelupyynnöt voi lähettää osoitteeseen anna.kesti@kosmoskirjat.fi.

Torrey Peters / © Natasha Gornik