Transtech vaihtaa nimensä – yrityksestä tulee Škoda Transtech

Yrityksemme toiminimi on muuttunut. Nimenmuutoksen taustalla on emoyhtiön Škoda Transportation Groupin omistamien yritysten sulauttaminen osaksi konsernia sekä yrityksemme nimen kansainvälistäminen. Uusi toiminimi on Škoda Transtech Oy.

Škoda Transtechin tehdas

Yhtiön toiminimen muutoksen myötä uudistuu myös logomme Škoda Transportation Groupin mukaiseksi. Tulemme jatkossa käyttämään ainoastaan kansainvälisesti tunnettua Škoda Transportation Groupin sinistä logoa. Organisaation henkilöstön sähköpostiosoitteet pysyvät toistaiseksi ennallaan.

Toiminimen muutos ja logon vaihto eivät vaikuta tarjoamiimme tuotteisiin tai palveluihin eikä muihin yrityksen juridisiin tietoihin kuten Y-tunnukseen, pankkitietoihin tai yhtiön organisaatiorakenteeseen.

Škoda Transtech lyhyesti

Transtechin toiminta sai alkunsa vuonna 1985, kun Rautaruukki aloitti tavaravaunujen valmistuksen Otanmäessä ja Taivalkoskella. Jo muutamaa vuotta aiemmin yhtiö oli aloittanut konepajatuotteiden alihankintavalmistuksen. Vuonna 1991 Transtechiin liitettiin myös Valmetin henkilöliikennekaluston ja vetureiden tuotantoon erikoistunut Tampereen kiskokalustotehdas. Rautaruukki myi Taivalkosken tehtaan vuonna 1998 Telatek Oy:lle ja koko Transtech-liiketoiminnan Patentes Talgon omistamalle Talgo Oy:lle kesäkuussa 1999. Patentes Talgo myi Talgo Oy:n osakekannan suomalaiselle omistajaryhmälle 28. maaliskuuta 2007. Samalla yhtiön nimeksi tuli jälleen Transtech Oy.

Elokuussa 2015 Transtech Oy:n osake-enemmistö siirtyi tšekkiläiselle Škoda Transportation Groupille. Kesällä 2018 Transtech siirtyi 100%-sesti ŠkodaTransportation Groupin omistukseen, jonka myötä Škoda Transtechin asema kiskokalustomarkkinoiden vientimarkkinoilla vahvistui entistä vahvemmaksi.

Škoda Transtechin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja tuotanto Otanmäessä Kainuussa. Yrityksen myyntitoimisto sekä kunnossapitopalvelut sijaitsevat Helsingissä. Tällä hetkellä Škoda Transtech toimittaa raitiovaunuja Helsinkiin ja Tampereelle. Škoda Transtech osallistuu myös Škoda Transportationin raitiovaunujen toimittamiseen saksalaiselle Rhein-Neckar-Verkehr (rnv) GmbH:lle. Mannheimiin, Ludwigshafeniin ja Heidelbergiin tulevat ratikat perustuvat Škoda Transtechin Artic-vaunumalliin, joita tällä hetkellä Helsingissä on liikenteessä jo yli 50 kappaletta

Lasse Orre

Kuvamateriaalia ja ohjeistusta logon käyttöön:

Alexandra Zischow
markkinointipäällikkö
alexandra.zischow@transtech.fi

Škoda Transtechin tehdas
Škoda Transportationin logo
Škoda Transtechin tehtaan kyltti

Škoda Transtech on suomalainen kiskokalustotoimittaja ja konepajatuotteiden sopimusvalmistaja. Kiskokaluston osalta Škoda Transtech on erikoistunut kaksikerroksisten matkustajavaunujen ja matalalattiaraitiovaunujen valmistamiseen. Konepajatuotteiden sopimusvalmistuksessa Transtech keskittyy keskiraskaisiin hitsattuihin metallirakenteisiin sekä niiden pintakäsittelyyn, varustelemiseen ja testaamiseen käyttövalmiiksi tuotteiksi saakka.