Tre stora samkommuner yrkar på klienternas rättigheter

Tjänster för personer i svagare ställning får inte riskeras i social- och hälsovårdsreformen.

De tre stora samkommunerna Eteva, Vaalijala och Kårkulla vädjar för sina klienters grundläggande rättigheter.

Samkommunerna har klienter som är i behov av särskilt stöd och som själva inte kan försvara sina rättigheter till jämlik service.

I sitt uttalande om social- och hälsovården konstaterar samkommunerna att en splittring av nuvarande specialtjänster i välfärdsområdena äventyrar servicekedjan för personer med funktionsnedsättning och andra personer som är i behov av särskilt stöd samt den multiprofessionella specialkompetensen i tjänsterna. Enligt samkommunerna finns en stor risk att den offentliga serviceverksamheten inom specialomsorgen inte beaktas i sin helhet i samband med social- och hälsovårdsreformen.

– Frågan är även regionalpolitisk, eftersom serviceverksamheten i de olika landskapen sysselsätter mer än 3 400 personer i dagsläget, säger Marika Metsähonkala, vd vid Eteva.

Upprätthållande och utveckling av krävande specialtjänster kan inte grundas på välfärdsområdenas förhandlingssystem, utan kräver bestående organisering och varaktighet.

– Om lagförslaget verkställs i föreslagen form kommer tjänsterna för personer med intellektuell och övrig funktionsnedsättning att bli lidande. Reformerna får inte försvaga tjänstern, säger Ilkka Jokinen, samkommunsdirektör vid Vaalijala samkommun.

Enligt lagförslaget skulle verksamheten i Kårkulla samkommun delas upp i åtta välfärdsområden, vilket skulle leda till en omöjlig ekvation.

– Antalet personer i behov av funktionshinderservice på svenska i enskilda välfärdsområden skulle bli så litet att det vore svårt att upprätthålla nödvändig specialkompetens på svenska. Då finns en stor risk för att ingen aktör i de enskilda välfärdsområdena skulle kunna erbjuda den funktionshinderservice på svenska som kunde uppfylla de lagstadgade kraven och kundens behov, säger Susanne Karlsson, tf. samkommunsdirektör vid Kårkulla samkommun.

Hon påpekar även att inte heller språklig jämlikhet, garanti för servicekvalitet eller säkerställande av verksamhetens ekonomiska förutsättningar uppfylls.

Susanne Karlssonchef för Expert- och utvecklingscentret/tf samkommunsdirektör/ Asiantuntija- ja kehittämiskeskuksen päällikkö/vt kuntayhtymäjohtaja, Kårkulla samkommun

Puh:044 358 1141susanne.karlsson@karkulla.fi

Susanne Karlsson