Treasured-mallisto: eklektinen sekoitus uutta ja arkistojen helmiä

Boråstapeter lanseeraa neljäkymmentä näyttävää tapettia täynnä rohkeita kuoseja ja ilmaisuvoimaisia värejä – kuin avaisi aarrearkun, jonka mallit vaihtelevat eleganteista moderneihin ja klassisista leikkisiin. Nyt Värisilmän myymälöissä ja verkkokaupassa myytävä Treasured-mallisto syntyi kahden lahjakkaan suunnittelijan, Noomi Spangen ja Ingela Wingborin, yhteistyönä.
Tässä näet siemenen, josta kokonainen Treasured-tapettimallisto sai alkunsa! Noomi Spange ihastui kauniiseen ohdakekuosiin ja inspiroitui 500 vuotta vanhasta gobeliinista, joka kuuluu Glasgow’n museon The Burell Collection -kokoelmaan. Noomin käsinmaalaamasta tapetista on saatavana kolme värivaihtoehtoa, joista kaikkien pinnassa on upeaa elävyyttä ja syvyyttä liimapainotekniikan ansiosta.

– Skotlantilaisen museon 500 vuotta vanha upea gobeliini toimi inspiraationa koko malliston synnylle. Syttyi rakkaus, joka oli päästettävä paperille vapaaksi uusin muodoin, kuosein sekä värein. Aarrejahdin tuloksena meitä vastaan tuli myös monia helmiä Boråstapeterin omista arkistoista! Nyt luomamme tapettien marmoripinnat, säleiköt, geometriset muodot sekä rönsyilevät kukat odottavat pääsyä rohkeiden sisustajien seinille ja tiloihin, joihin halutaan sitä pientä, persoonallista ekstraa, kertoo Boråstapeterin Senior Designer Ingela Wingborg.

Eklektisyys tarjoaa rajattoman määrän mahdollisuuksia

Värisilmässä marraskuussa lanseerattu eklektinen Treasured-mallisto tekee kodin seinistä sisustuksen keskipisteen. Vaikka eklektisyys ei ole sanana suomalaisille erityisen tuttu, on moni tyylin taitaja tietämättään.

– Eklektinen on kreikkalaista alkuperää oleva termi. Se tarkoittaa parhaan tyylin valitsemista ja yhdistelemistä useista eri suuntauksista. Eli käytännössä otetaan vaikutteita monista tyylisuunnista ja kootaan yhteen eri paloista se itselle sopivin kokonaisuus. Monille eklektisyys on enemmänkin kokonaisvaltainen elämänasenne kuin pelkkä tyyliseikka, sanoo Värisilmän valikoimapäällikkö Tiina Hakola

Ajatonta tyylikkyyttä inspiroiviin ympäristöihin

Värisilmän edustamana Boråstapeter on ruotsalaisten suosituin ja myydyin tapettibrändi. Yritys lanseeraa vuosittain noin kahdeksan uutta mallistoa, jotka perustuvat klassiseen ajattomuuteen. Värisilmän tavoin Boråstapeter haluaa jatkuvasti kehittyä vastaamaan markkinan kysyntään niin suunnittelun, värien kuin muotojen osalta.

Boråstapeterin tapetit suunnitellaan ja valmistetaan kestävän kehityksen periaattein yrityksen omassa tehtaassa. Tapetit ovat CE-merkittyjä, värit vesipohjaisia ja raakamateriaali on peräisin FSC-sertifioiduista Pohjois-Euroopan metsistä.

Katso Värisilmän Boråstapeter Treasured -valikoima

Tutustu Värisilmän maksuttomaan sisustuspalveluun

Uutusmalliston kuvia Värisilmän Kuvapankissa

Graafisessa Boxes-tapetissa on leikkisä geometrinen kuosi, joka perustuu neliöihin. Vai ovatko ne sittenkin laatikoita? Tai portaita? Kuosi on elegantti ja särmikäs, mutta myös jännittävä sen kekseliään 3D-vaikutelman ansiosta. Tapetista on saatavana kaksi värivaihtoehtoa.
Golden Trellis -tapettia koristaa nimensä mukaisesti diagonaalinen, säleikköä muistuttava klassinen ruutukuvio. Tapetti on peräisin vuodelta 1934 ja suunniteltu alun perin Göteborgin tapettitehtaalle. Siitä on painettu neljä ajatonta värivaihtoehtoa, joista kaikissa on sama pehmeä, silkkiä muistuttava pohjakuviointi. Tapetti näyttää hyvältä sellaisenaan, mutta on helppo yhdistää myös muihin kuoseihin, kuten Hidden Ivyyn.
Hidden Ivy -tapetissa on elegantti art deco -henkinen kuosi. Ylellisen ja hieman leikkisän tapetin lehdissä on upeaa, ylöspäin suuntautuvaa liikettä. Vaikka lehdet näyttelevät pääosaa, katse hakeutuu myös taustalla oleviin kukkiin. Vuodelta 1953 peräisin olevasta tapetista on saatavana viisi kaunista värivaihtoehtoa.
Hidden Parrot on kerrassaan upea 1920-luvun kuosi, joka hautautui tapettiarkistoomme useiden vuosien ajaksi. Otimme hienostuneen ja leikkisän tapetin uudelleen tuotantoon, ja toteutimme sen liimapainotekniikalla hillityn tekstiilimäisen vaikutelman luomiseksi. Tapetista on saatavana kolme kaunista värivaihtoehtoa sävy sävyyn.
Klassista jugendtyyliä edustavaa Poppy Flow -kukkatapettia koristavat leijailevat unikot. Tämä ihastuttava kukkakuosi on ajaton, romanttinen ja leikkisä. Osa vaaleammista värivaihtoehdoista ovat ilmeeltään jopa hieman boheemeja. Tummapohjaiset tapetit puolestaan luovat elegantin ja klassisen vaikutelman.
Sapphire Birds on tapetti persoonallisten ja näyttävien seinien ystäville. Tapetin kuosissa on eksoottisia lintuja ja safiireja klassisesti kuvioidulla, yönsinisellä pohjalla. Tapetti on elegantti, mutta uniikki. Värimaailma koostuu lämpimistä sinisen, ruskean, vihreän ja okran sävyistä sekä kauniista hohteesta. Toimii ihastuttavasti yhteen mm. Golden Trellis -tapetin kanssa.
Tätä 1950-luvun tanskalaista tapettia leimaa nerokas geometria, ja sen on suunnitellut arkkitehti Bent Karlby. Kierreportaat muodostavat yksinkertaiselta vaikuttavan kuosin, joka etäämmältä katsottuna näyttää koostuvan orgaanisista medaljongeista. Tapetti on nerokas ja hienostunut, mutta myös rohkea – siinä on kirjaimellisesti twistiä. Saatavana kolme värivaihtoehtoa.
Kauniisti marmoroitu Travertine-tapetti on nimetty eksklusiivisen italialaisen kalkkikiven mukaan. Elegantissa pinnassa on jännittävää luonnetta. Se on ylellinen, mutta samalla luonnollinen ja hillitty. Tapetista on painettu viisi värivaihtoehtoa aina vaaleista harmaan sävyistä tummaan ja dramaattiseen sinisävyiseen versioon. Osassa tapeteista on myös kullanhohtoisia yksityiskohtia.
Eksoottinen Velvet Leaves -kuosi on viidakon kasvillisuuden inspiroima. Tämä tapetti verhoaa koko huoneen ihanaan vehreyteen. Tapetista on saatavana viisi värivaihtoehtoa. Täyteläiset ja tummat sävyt luovat dramaattisen vaikutelman, vaaleat sävyt puolestaan saavat olon tuntumaan siltä kuin katselisi taivasta lehtikaton lävitse. Tapetti sopii hyvin yhteen esimerkiksi Wild Ferns ja Hidden Parrot -kuosien kanssa.
Wild Ferns -tapetin leikkisää ja hienostunutta kuosia koristavat rönsyilevät saniaiset. Tapetti on toteutettu liimapainotekniikalla, jotta sen pinta olisi alkuperäisen tapaan kaunis ja viehättävä. Etäältä katsottuna vuodelta 1915 peräisin oleva kuosi näyttää lähes meleeratulta, ja saniaisten kiemurtelevat lehdet paljastuvat vasta lähemmässä tarkastelussa. Kaikki viisi värivaihtoehtoa ovat ilmeeltään erilaisia, mutta kontrastiltaan pehmeitä.