Tuhannet miljardit sensorit ohjaavat pian teollisuutta, josta DIMECC tekee älykkäämmän ja tuottavamman - Maailman IoT-huiput kokoontuvat perjantaina Nokialle Espooseen

Maailman suurin ja vaikutusvaltaisin digitaalisuuden edistämiseen globaalisti keskittynyt järjestö, Industrial Internet Consortium (IIC), järjestää Suomessa huipputason tilaisuuden. DIMECC Intelligent Industry järjestää yhteistyössä IIC:n kanssa perjantaina Espoossa tapahtuman, jossa etsitään suuntaa digitalisoituvan teollisuuden tulevaisuudelle. ”On merkittävä tunnustus Suomen digitaaliselle osaamiselle, että IIC on valinnut juuri Suomen”, kiittää DIMECCin johtaman Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjä Antti Karjaluoto.

Lehdistötiedote 23.5.2018

Suomen teollisuuden tärkein innovaatioalusta DIMECC on saanut kunnian myös käyttää puheenvuoron tilaisuudessa. Sen pitää Intelligent Industry -ekosysteemin huippuyrityksiin lukeutuvan SSAB:n digitaalisesta kehityksestä vastaava Niko Korte.

”Meille on erittäin hyödyllistä päästä esittelemään älyteräs-hankettamme. Teollisuuden tulevaisuuden kannalta puhumme perjantaina aivan keskeisistä teemoista. Yksi niistä on se, että kehitystä ehkäisevät tekijät eivät useinkaan ole teknisiä, vaan liittyvät esimerkiksi muutosjohtamiseen, dataan, osaajapulaan ja kyberturvallisuuteen”, kuvaa Korte perjantaista esitystään.

Käsittämättömät määrät sensoreita kehityksen keskiössä

”Teollisuus kehittyy yhä enemmän datan hallinnan kautta. Dataa tuottavat kaikkialla yleistyvät yhä älykkäämmät sensorit, joiden määrät ovat nousemassa aivan valtaviin lukemiin – kun puhutaan pian tuhansista miljardeista sensoreista, niin sitä on jo todella vaikea hahmottaa”, kuvailee Intelligent Industryn johtaja Antti Karjaluoto.

Karjaluoto tunnetaan tuttavallisesti ”kolmen miljardin dollarin miehenä” vanhaa tieteissarjaa mukaellen: Intelligent Industryn on määrä tuottaa jopa kolmen miljardin euron verran uutta liiketoimintaa Suomeen. Intelligent Industryn osallistujat ovat suomalaisia ja kansainvälisiä huippuyrityksiä. SSAB:n lisäksi mukana ovat Cargotec, Fastems, Konecranes, HT Laser, Nokia, Ponsse, Prima Power, Raute, Tieto. Ekosysteemiä rahoittavat osallistuvat yritykset sekä Business Finland.

”Kyse on todella tärkeästä asiasta Suomen tulevaisuudelle ja hyvinvoinnille. Teollisen internetin on laskettu tuovan Suomeen jopa 50 000 työpaikkaa, jos hoidamme asiamme hyvin”, muistuttaa Karjaluoto.

Kansainväliset huippuosaajat paikalle

Perjantain tapahtumaan odotetaan yli 100 kansainvälistä huippuosaajaa teollisuuden digitalisoitumisen saralta. Teemoja ovat yllämainittujen lisäksi mm. energiatehokkuus, älykkäät kaupungit, turvallisuus ja data-analytiikka. Puheiden lomassa Espoossa nähdään runsaasti myös kiinnostavia demonstraatioita.

Tilaisuus on avoin, mutta paikkoja on rajallisesti ja ennakkoilmoittautuminen on tarpeen. Lisätietoa löydät tämän linkin takaa, jossa voit myös ilmoittautua.

Disruptive Renewal Officer Antti Karjaluoto, DIMECC Oy, 040 772 5440, antti.karjaluoto@dimecc.com

Finland’s Top Industry Strives to be the Global Leader in Utilizing Data10.9.2019 16:45:03 EESTPress release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies pursues growth through better utilization of data and AI, leading to tens of thousands of new jobs. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto and SSAB, among others, launched today the new InDEx Programme, financed by Business Finland and the companies themselves. Opportunities for SME’s and startups are huge, assesses the Programme Facilitator, DIMECC Ltd.

Suomen teollisuus tähtää datan hyödyntämisessä maailman kärkeen – syntymässä jopa 65 000 työpaikkaa10.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Suomalaisten huippuyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi tavoittelee kymmeniin tuhansiin uusiin työpaikkoihin johtavaa kasvua datan ja tekoälyn hyödyntämisellä. Mm. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto ja SSAB käynnistävät tänään Business Finlandin ja yritysten itsensä rahoittaman InDEx-ohjelman. InDExin mahdollisuudet pk-yrityksille ja startupeille ovat valtavat, arvioi ohjelmaa johtava DIMECC Oy.

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETPress release

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.

”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin27.2.2019 10:00:05 EETTiedote

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.