Tuhannet miljardit sensorit ohjaavat pian teollisuutta, josta DIMECC tekee älykkäämmän ja tuottavamman - Maailman IoT-huiput kokoontuvat perjantaina Nokialle Espooseen

Maailman suurin ja vaikutusvaltaisin digitaalisuuden edistämiseen globaalisti keskittynyt järjestö, Industrial Internet Consortium (IIC), järjestää Suomessa huipputason tilaisuuden. DIMECC Intelligent Industry järjestää yhteistyössä IIC:n kanssa perjantaina Espoossa tapahtuman, jossa etsitään suuntaa digitalisoituvan teollisuuden tulevaisuudelle. ”On merkittävä tunnustus Suomen digitaaliselle osaamiselle, että IIC on valinnut juuri Suomen”, kiittää DIMECCin johtaman Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjä Antti Karjaluoto.

Lehdistötiedote 23.5.2018

Suomen teollisuuden tärkein innovaatioalusta DIMECC on saanut kunnian myös käyttää puheenvuoron tilaisuudessa. Sen pitää Intelligent Industry -ekosysteemin huippuyrityksiin lukeutuvan SSAB:n digitaalisesta kehityksestä vastaava Niko Korte.

”Meille on erittäin hyödyllistä päästä esittelemään älyteräs-hankettamme. Teollisuuden tulevaisuuden kannalta puhumme perjantaina aivan keskeisistä teemoista. Yksi niistä on se, että kehitystä ehkäisevät tekijät eivät useinkaan ole teknisiä, vaan liittyvät esimerkiksi muutosjohtamiseen, dataan, osaajapulaan ja kyberturvallisuuteen”, kuvaa Korte perjantaista esitystään.

Käsittämättömät määrät sensoreita kehityksen keskiössä

”Teollisuus kehittyy yhä enemmän datan hallinnan kautta. Dataa tuottavat kaikkialla yleistyvät yhä älykkäämmät sensorit, joiden määrät ovat nousemassa aivan valtaviin lukemiin – kun puhutaan pian tuhansista miljardeista sensoreista, niin sitä on jo todella vaikea hahmottaa”, kuvailee Intelligent Industryn johtaja Antti Karjaluoto.

Karjaluoto tunnetaan tuttavallisesti ”kolmen miljardin dollarin miehenä” vanhaa tieteissarjaa mukaellen: Intelligent Industryn on määrä tuottaa jopa kolmen miljardin euron verran uutta liiketoimintaa Suomeen. Intelligent Industryn osallistujat ovat suomalaisia ja kansainvälisiä huippuyrityksiä. SSAB:n lisäksi mukana ovat Cargotec, Fastems, Konecranes, HT Laser, Nokia, Ponsse, Prima Power, Raute, Tieto. Ekosysteemiä rahoittavat osallistuvat yritykset sekä Business Finland.

”Kyse on todella tärkeästä asiasta Suomen tulevaisuudelle ja hyvinvoinnille. Teollisen internetin on laskettu tuovan Suomeen jopa 50 000 työpaikkaa, jos hoidamme asiamme hyvin”, muistuttaa Karjaluoto.

Kansainväliset huippuosaajat paikalle

Perjantain tapahtumaan odotetaan yli 100 kansainvälistä huippuosaajaa teollisuuden digitalisoitumisen saralta. Teemoja ovat yllämainittujen lisäksi mm. energiatehokkuus, älykkäät kaupungit, turvallisuus ja data-analytiikka. Puheiden lomassa Espoossa nähdään runsaasti myös kiinnostavia demonstraatioita.

Tilaisuus on avoin, mutta paikkoja on rajallisesti ja ennakkoilmoittautuminen on tarpeen. Lisätietoa löydät tämän linkin takaa, jossa voit myös ilmoittautua.

Disruptive Renewal Officer Antti Karjaluoto, DIMECC Oy, 040 772 5440, antti.karjaluoto@dimecc.com

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23Tiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00Tiedote

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote

Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua24.10.2018 12:08Tiedote

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.