Tuhannet miljardit sensorit ohjaavat pian teollisuutta, josta DIMECC tekee älykkäämmän ja tuottavamman - Maailman IoT-huiput kokoontuvat perjantaina Nokialle Espooseen

Maailman suurin ja vaikutusvaltaisin digitaalisuuden edistämiseen globaalisti keskittynyt järjestö, Industrial Internet Consortium (IIC), järjestää Suomessa huipputason tilaisuuden. DIMECC Intelligent Industry järjestää yhteistyössä IIC:n kanssa perjantaina Espoossa tapahtuman, jossa etsitään suuntaa digitalisoituvan teollisuuden tulevaisuudelle. ”On merkittävä tunnustus Suomen digitaaliselle osaamiselle, että IIC on valinnut juuri Suomen”, kiittää DIMECCin johtaman Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjä Antti Karjaluoto.

Lehdistötiedote 23.5.2018

Suomen teollisuuden tärkein innovaatioalusta DIMECC on saanut kunnian myös käyttää puheenvuoron tilaisuudessa. Sen pitää Intelligent Industry -ekosysteemin huippuyrityksiin lukeutuvan SSAB:n digitaalisesta kehityksestä vastaava Niko Korte.

”Meille on erittäin hyödyllistä päästä esittelemään älyteräs-hankettamme. Teollisuuden tulevaisuuden kannalta puhumme perjantaina aivan keskeisistä teemoista. Yksi niistä on se, että kehitystä ehkäisevät tekijät eivät useinkaan ole teknisiä, vaan liittyvät esimerkiksi muutosjohtamiseen, dataan, osaajapulaan ja kyberturvallisuuteen”, kuvaa Korte perjantaista esitystään.

Käsittämättömät määrät sensoreita kehityksen keskiössä

”Teollisuus kehittyy yhä enemmän datan hallinnan kautta. Dataa tuottavat kaikkialla yleistyvät yhä älykkäämmät sensorit, joiden määrät ovat nousemassa aivan valtaviin lukemiin – kun puhutaan pian tuhansista miljardeista sensoreista, niin sitä on jo todella vaikea hahmottaa”, kuvailee Intelligent Industryn johtaja Antti Karjaluoto.

Karjaluoto tunnetaan tuttavallisesti ”kolmen miljardin dollarin miehenä” vanhaa tieteissarjaa mukaellen: Intelligent Industryn on määrä tuottaa jopa kolmen miljardin euron verran uutta liiketoimintaa Suomeen. Intelligent Industryn osallistujat ovat suomalaisia ja kansainvälisiä huippuyrityksiä. SSAB:n lisäksi mukana ovat Cargotec, Fastems, Konecranes, HT Laser, Nokia, Ponsse, Prima Power, Raute, Tieto. Ekosysteemiä rahoittavat osallistuvat yritykset sekä Business Finland.

”Kyse on todella tärkeästä asiasta Suomen tulevaisuudelle ja hyvinvoinnille. Teollisen internetin on laskettu tuovan Suomeen jopa 50 000 työpaikkaa, jos hoidamme asiamme hyvin”, muistuttaa Karjaluoto.

Kansainväliset huippuosaajat paikalle

Perjantain tapahtumaan odotetaan yli 100 kansainvälistä huippuosaajaa teollisuuden digitalisoitumisen saralta. Teemoja ovat yllämainittujen lisäksi mm. energiatehokkuus, älykkäät kaupungit, turvallisuus ja data-analytiikka. Puheiden lomassa Espoossa nähdään runsaasti myös kiinnostavia demonstraatioita.

Tilaisuus on avoin, mutta paikkoja on rajallisesti ja ennakkoilmoittautuminen on tarpeen. Lisätietoa löydät tämän linkin takaa, jossa voit myös ilmoittautua.

Disruptive Renewal Officer Antti Karjaluoto, DIMECC Oy, 040 772 5440, antti.karjaluoto@dimecc.com

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.