Tuhannet miljardit sensorit ohjaavat pian teollisuutta, josta DIMECC tekee älykkäämmän ja tuottavamman - Maailman IoT-huiput kokoontuvat perjantaina Nokialle Espooseen

Maailman suurin ja vaikutusvaltaisin digitaalisuuden edistämiseen globaalisti keskittynyt järjestö, Industrial Internet Consortium (IIC), järjestää Suomessa huipputason tilaisuuden. DIMECC Intelligent Industry järjestää yhteistyössä IIC:n kanssa perjantaina Espoossa tapahtuman, jossa etsitään suuntaa digitalisoituvan teollisuuden tulevaisuudelle. ”On merkittävä tunnustus Suomen digitaaliselle osaamiselle, että IIC on valinnut juuri Suomen”, kiittää DIMECCin johtaman Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjä Antti Karjaluoto.

Lehdistötiedote 23.5.2018

Suomen teollisuuden tärkein innovaatioalusta DIMECC on saanut kunnian myös käyttää puheenvuoron tilaisuudessa. Sen pitää Intelligent Industry -ekosysteemin huippuyrityksiin lukeutuvan SSAB:n digitaalisesta kehityksestä vastaava Niko Korte.

”Meille on erittäin hyödyllistä päästä esittelemään älyteräs-hankettamme. Teollisuuden tulevaisuuden kannalta puhumme perjantaina aivan keskeisistä teemoista. Yksi niistä on se, että kehitystä ehkäisevät tekijät eivät useinkaan ole teknisiä, vaan liittyvät esimerkiksi muutosjohtamiseen, dataan, osaajapulaan ja kyberturvallisuuteen”, kuvaa Korte perjantaista esitystään.

Käsittämättömät määrät sensoreita kehityksen keskiössä

”Teollisuus kehittyy yhä enemmän datan hallinnan kautta. Dataa tuottavat kaikkialla yleistyvät yhä älykkäämmät sensorit, joiden määrät ovat nousemassa aivan valtaviin lukemiin – kun puhutaan pian tuhansista miljardeista sensoreista, niin sitä on jo todella vaikea hahmottaa”, kuvailee Intelligent Industryn johtaja Antti Karjaluoto.

Karjaluoto tunnetaan tuttavallisesti ”kolmen miljardin dollarin miehenä” vanhaa tieteissarjaa mukaellen: Intelligent Industryn on määrä tuottaa jopa kolmen miljardin euron verran uutta liiketoimintaa Suomeen. Intelligent Industryn osallistujat ovat suomalaisia ja kansainvälisiä huippuyrityksiä. SSAB:n lisäksi mukana ovat Cargotec, Fastems, Konecranes, HT Laser, Nokia, Ponsse, Prima Power, Raute, Tieto. Ekosysteemiä rahoittavat osallistuvat yritykset sekä Business Finland.

”Kyse on todella tärkeästä asiasta Suomen tulevaisuudelle ja hyvinvoinnille. Teollisen internetin on laskettu tuovan Suomeen jopa 50 000 työpaikkaa, jos hoidamme asiamme hyvin”, muistuttaa Karjaluoto.

Kansainväliset huippuosaajat paikalle

Perjantain tapahtumaan odotetaan yli 100 kansainvälistä huippuosaajaa teollisuuden digitalisoitumisen saralta. Teemoja ovat yllämainittujen lisäksi mm. energiatehokkuus, älykkäät kaupungit, turvallisuus ja data-analytiikka. Puheiden lomassa Espoossa nähdään runsaasti myös kiinnostavia demonstraatioita.

Tilaisuus on avoin, mutta paikkoja on rajallisesti ja ennakkoilmoittautuminen on tarpeen. Lisätietoa löydät tämän linkin takaa, jossa voit myös ilmoittautua.

Disruptive Renewal Officer Antti Karjaluoto, DIMECC Oy, 040 772 5440, antti.karjaluoto@dimecc.com

Metallinjalostajat hillitsevät ilmastonmuutosta – ilmaston lämpeneminen pysähtyy vain konkreettisin teoin23.10.2018 15:00Tiedote

Tänään päättyneen Metallinjalostajat ry:n FLEX -ohjelman tulokset ovat kymmenvuotisen DIMECCin materiaali- ja metallinjalostusprosessien kehitysohjelmien tuorein onnistuminen. Suomen johtavat metallinjalostusyritykset Outokumpu Stainless Oy, Outotec (Finland) Oy, SSAB Europe Oy, Casim Consulting Oy, Luxmet Oy, Sapotech Oy ja SFTec Oy sekä Aalto-yliopisto ja Oulun yliopisto ovat yhdessä kehittäneet maailman puhtaimpia teräksen tuotantomenetelmiä siten, että niiden avulla ilmastonmuutoksen aiheuttama maapallon keskilämpötilan nousu on mahdollista rajoittaa alle 1,5 asteeseen.

Muistutuskutsu: Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.23.10.2018 11:00Kutsu

Kuinka digitalisaatio etenee tulevaisuudessa? Miten valmistautua? Miten teollisuutta pitää uudistaa, jotta menestymme? Kuinka Suomi kääntää muutoksen voitoksi – eli kuinka Suomi voi siirtyä Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen? Tule kuulemaan vastaukset teollisuuden ykkösvaikuttajilta DIMECC Oy:n 10-vuotisjuhlaseminaariin Helsingissä 24.10.2018.

Muistutuskutsu: Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.17.10.2018 12:00Kutsu

Syöpätutkimuskin vahvistuu, kun Orion löysi tohtorit PoDoCo-ohjelman kautta: Rintasyövän hoitoon haussa tehokkaita yksilöllisiä lääkehoitoja15.10.2018 12:00Tiedote

Suomalainen lääkeyhtiö Orion on löytänyt uuden tavan edistää korkealaatuista syöpätutkimustaan. Julia Lindqvist tuli mukaan tutkimaan ja kehittämään uutta lääkemolekyyliä ja sen käyttöä etenkin rintasyövän yksilöllisissä hoidoissa. Orion ja Lindqvist löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta. Syksyn PoDoCo-hakuun ehtii vielä mukaan – hakuaikaa on jäljellä lokakuun loppuun asti!

Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.12.10.2018 12:00Kutsu