”Tuhat juniorikoodaria heti töihin!” Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista työuraansa aloittaville koodareille

Suomen johtaviin talousvaikuttajiin kuuluva kansanedustaja (kok) Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista juniorikoodareille. ”Näin saisimme portit auki jopa satojen koodarinaisten nopealle työllistymiselle”, visioi Valtonen Mimmit Koodaa -ohjelman suuressa verkkotapahtumassa. Mimmit Koodaa -vetäjä Milja Köpsi toivoo päättäjiltä rivakkaa tarttumista Valtosen vaatimukseen.

Kansanedustaja Elina Valtonen vaatii Mimmit Koodaa -suurtapahtumassa, että julkiset IT-projektit avataan työuraansa aloittaville koodareille. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry, Mikke Pöyhönen.

Lehdistötiedote 15.10.2021

Tuhatpäinen yleisö ohjelmistoalalle tähtääviä naisia sai perjantaina toiveita herättävän viestin. Mimmit Koodaa -ohjelmassa koodauksessa vauhtiin päässeiden naisten pahimpia työllistymisen esteitä ovat tiukat kokemusvaatimukset, joista etenkin julkinen sektori pitää kiinni. Kansanedustaja (kok) Elina Valtonen vaati tähän muutosta puheessaan Mimmit Koodaa -suurtapahtumassa.

”Suomen tilanne on nurinkurinen. Meillä on kova pula osaajista, mutta luommeko heitä lisää? Tällä hetkellä julkinen sektori hidastaa osaamisen kasvua, koska IT-projektit on tiukasti rajattu vain seniorikoodareiden hoidettaviksi. Se on kansallisella tasolla tuhlausta ja ihmisten tasolla lannistavaa. Työuriaan aloittavilla koodareilla on oltava pääsy julkisiin IT-projekteihin seniorien rinnalle. Tarvitsemme enemmän monimuotoisuutta, emme vähemmän”, painottaa Valtonen.

Valtonen arvioi työllistymismahdollisuuksia julkisiin IT-projekteihin vuosittain käytettävän n. 1,2-1,3 miljardin euron valossa. ”This Is Not a Webinar” -tilaisuuden yleisö sai kuulla selkeän laskelman.

”Miljardi euroa tarkoittaa karkeasti 10 000 henkilötyövuotta. Olisi erittäin kohtuullista ajatella, että ainakin 10-15 prosenttia tästä kokonaisuudesta voisi olla junioreita, oppimassa ja kehittymässä itse senioreiksi. Siksi vetoan julkisen sektorin toimijoihin: Tuhat juniorikoodaria heti töihin! Enemmänkin olisi mahdollista. Uusia työtilaisuuksia niin nuorille kuin alanvaihtajillekin, niitä lisää”, summaa Valtonen.

Tuhansia naisia tarjolla töihin

Mimmit Koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi pitää Valtosen puheenvuoroa erittäin tervetulleena.

”Meillä on ohjelmassa mukana jo yli seitsemän tuhatta naista. Selvityksemme mukaan heistä lähes 40% tavoittelee aktiivisesti alanvaihtoa koodauksen ja ohjelmistomaailman pariin. Heidän työllistymisensä tieltä on poistettava kaikki pullonkaulat, joista julkisen sektorin vaatimukset ovat pahimmasta päästä. Meillä on runsaasti naisia valmiina töihin, kunhan työnantaja ei ensimmäiseksi vaadi pitkää työkokemusta koodarina. Kokemusta saa sitten kokeneiden rinnalla”, alleviivaa Köpsi.

Julkisella sektorilla on siis todella mahdollisuus avata portit moninaiselle osaamiselle. Elina Valtonen arvioi, että hänen vaatimansa muutos voisi vallitsevassa tilanteessa työllistää myös todella paljon ”mimmejä”.

”Tuhannen uuden työtilaisuuden pitäisi tarkoittaa, että muutos työllistäisi myös satoja koodarinaisia. Esimerkiksi juuri teidät täällä Mimmit Koodaa -tilaisuudessa”, väläytti Valtonen.

Juniorit ohjelmistoalan fokuksessa

Mimmit Koodaa -ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha pitää Valtosen avausta oikeaan osuvana. Suomi tarvitsisi heti 10-15 000 uutta ohjelmisto-osaajaa.

”Juniorikoodareiden työllistyminen on meille prioriteetti. #JunioritTöihin -kampanjamme tavoite on ollut saada junioreille sata uutta työpaikkaa ohjelmistoyrityksiin jo tämän kuun lopussa, ja vauhti on hyvä. On kuitenkin selvää, että junioreiden laajempaan työllistymiseen tarvitaan isompia muutoksia. Valtonen osuu siten vaatimuksellaan asian ytimeen”, linjaa Roiha.

This Is Not a Webinar tapahtumassa ovat mukana Accenture, Brella, Ericsson, FiTech, Google, IBM, Knowit, Laurea, LUT, Microsoft, Nokia, Siili, Solita, Visma ja Yle.

Elina Valtonen, kansanedustaja, 09 432 3094, elina.valtonen@eduskunta.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla – ”Suomi näyttää kerrankin tekevän skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi!”21.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat selvästi nopeammin kuin verrokkiyritykset Ruotsissa ja Tanskassa. Uunituore tutkimus kertoo, että Suomessa on panostettu Ruotsia enemmän automaatioon ja sen tarjoamaan skaalautuvuuteen. ”Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tutkimuksen toteuttaneen Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felinin mukaan yksi avain menestykseen on ollut käyttöön perustuva hinnoittelu.

Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä17.9.2021 15:37:31 EEST | Tiedote

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”

”Jos nyt ei investoi osaamiseen, niin milloin?” Kampanja tähtää yli 100 juniorin palkkaamiseen ohjelmistoalalle heti16.9.2021 15:33:16 EEST | Tiedote

Talous käy kuumana ja ohjelmistoyritysten tilauskirjat paukkuvat. Ohjelmistoalan senioriosaajista on huutava pula, kun taas junioreiden voi olla vaikea löytää töitä. Fakta kuitenkin on, että ”ilman junioreja ei tule senioreja”, toteaa mittavan kampanjan junioriosaajien palkkaamiseksi käynnistäneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Junioreihin panostamisesta on alalla hyviä kokemuksia. ”Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi”, painottaa Nolwenturen perustaja Antti Vikman.

”Koko Suomi voi hyötyä tästä esimerkistä” – Elina Valtonen hehkuttaa Mimmit koodaa Pohjois-Karjala -hanketta30.7.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomi on saanut uuden tehokkaan tavan levittää elintärkeää digiosaamista koko maahan. Mimmit koodaa -ohjelma on aloittanut Pohjois-Karjalassa mittavan hankkeen, jossa naisia kannustetaan EU:n rahoituksella. ”Pohjois-Karjalassa on naisten kasvavalle osaamiselle valtava tilaus, kuten kaikkialla Suomessa”, toteaa Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. Teknologian ja talouden huippuosaaja, kansanedustaja Elina Valtonen pitää Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtamaa ohjelmaa Suomelle suurena mahdollisuutena.

”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää1.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.