”Tuhat juniorikoodaria heti töihin!” Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista työuraansa aloittaville koodareille

Suomen johtaviin talousvaikuttajiin kuuluva kansanedustaja (kok) Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista juniorikoodareille. ”Näin saisimme portit auki jopa satojen koodarinaisten nopealle työllistymiselle”, visioi Valtonen Mimmit Koodaa -ohjelman suuressa verkkotapahtumassa. Mimmit Koodaa -vetäjä Milja Köpsi toivoo päättäjiltä rivakkaa tarttumista Valtosen vaatimukseen.

Kansanedustaja Elina Valtonen vaatii Mimmit Koodaa -suurtapahtumassa, että julkiset IT-projektit avataan työuraansa aloittaville koodareille. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry, Mikke Pöyhönen.

Lehdistötiedote 15.10.2021

Tuhatpäinen yleisö ohjelmistoalalle tähtääviä naisia sai perjantaina toiveita herättävän viestin. Mimmit Koodaa -ohjelmassa koodauksessa vauhtiin päässeiden naisten pahimpia työllistymisen esteitä ovat tiukat kokemusvaatimukset, joista etenkin julkinen sektori pitää kiinni. Kansanedustaja (kok) Elina Valtonen vaati tähän muutosta puheessaan Mimmit Koodaa -suurtapahtumassa.

”Suomen tilanne on nurinkurinen. Meillä on kova pula osaajista, mutta luommeko heitä lisää? Tällä hetkellä julkinen sektori hidastaa osaamisen kasvua, koska IT-projektit on tiukasti rajattu vain seniorikoodareiden hoidettaviksi. Se on kansallisella tasolla tuhlausta ja ihmisten tasolla lannistavaa. Työuriaan aloittavilla koodareilla on oltava pääsy julkisiin IT-projekteihin seniorien rinnalle. Tarvitsemme enemmän monimuotoisuutta, emme vähemmän”, painottaa Valtonen.

Valtonen arvioi työllistymismahdollisuuksia julkisiin IT-projekteihin vuosittain käytettävän n. 1,2-1,3 miljardin euron valossa. ”This Is Not a Webinar” -tilaisuuden yleisö sai kuulla selkeän laskelman.

”Miljardi euroa tarkoittaa karkeasti 10 000 henkilötyövuotta. Olisi erittäin kohtuullista ajatella, että ainakin 10-15 prosenttia tästä kokonaisuudesta voisi olla junioreita, oppimassa ja kehittymässä itse senioreiksi. Siksi vetoan julkisen sektorin toimijoihin: Tuhat juniorikoodaria heti töihin! Enemmänkin olisi mahdollista. Uusia työtilaisuuksia niin nuorille kuin alanvaihtajillekin, niitä lisää”, summaa Valtonen.

Tuhansia naisia tarjolla töihin

Mimmit Koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi pitää Valtosen puheenvuoroa erittäin tervetulleena.

”Meillä on ohjelmassa mukana jo yli seitsemän tuhatta naista. Selvityksemme mukaan heistä lähes 40% tavoittelee aktiivisesti alanvaihtoa koodauksen ja ohjelmistomaailman pariin. Heidän työllistymisensä tieltä on poistettava kaikki pullonkaulat, joista julkisen sektorin vaatimukset ovat pahimmasta päästä. Meillä on runsaasti naisia valmiina töihin, kunhan työnantaja ei ensimmäiseksi vaadi pitkää työkokemusta koodarina. Kokemusta saa sitten kokeneiden rinnalla”, alleviivaa Köpsi.

Julkisella sektorilla on siis todella mahdollisuus avata portit moninaiselle osaamiselle. Elina Valtonen arvioi, että hänen vaatimansa muutos voisi vallitsevassa tilanteessa työllistää myös todella paljon ”mimmejä”.

”Tuhannen uuden työtilaisuuden pitäisi tarkoittaa, että muutos työllistäisi myös satoja koodarinaisia. Esimerkiksi juuri teidät täällä Mimmit Koodaa -tilaisuudessa”, väläytti Valtonen.

Juniorit ohjelmistoalan fokuksessa

Mimmit Koodaa -ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha pitää Valtosen avausta oikeaan osuvana. Suomi tarvitsisi heti 10-15 000 uutta ohjelmisto-osaajaa.

”Juniorikoodareiden työllistyminen on meille prioriteetti. #JunioritTöihin -kampanjamme tavoite on ollut saada junioreille sata uutta työpaikkaa ohjelmistoyrityksiin jo tämän kuun lopussa, ja vauhti on hyvä. On kuitenkin selvää, että junioreiden laajempaan työllistymiseen tarvitaan isompia muutoksia. Valtonen osuu siten vaatimuksellaan asian ytimeen”, linjaa Roiha.

This Is Not a Webinar tapahtumassa ovat mukana Accenture, Brella, Ericsson, FiTech, Google, IBM, Knowit, Laurea, LUT, Microsoft, Nokia, Siili, Solita, Visma ja Yle.

Elina Valtonen, kansanedustaja, 09 432 3094, elina.valtonen@eduskunta.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Ohjelmistoala tekee historiaa: ”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia!”11.5.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalan suurin haaste on uusien osaajien löytäminen. ”Tarve on huutava ja toivomme, että Juniorirekry-tapahtumassa mahdollisimman moni koodari-junnu kohtaa tulevan työnantajansa – edellytykset ovat erinomaiset”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan tapahtuma menee varmuudella historiaan: ”Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö.” Yrityksiä kaivataan mukaan lisää, vaikka ”23 yritystä on mainio alku.”

”Meillä muhii mielenterveyden aikapommi” – Ohjelmistoala herännyt koko Suomen ongelmaan: ”On kysyttävä, pitääkö meidän palata toimistoille?”2.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielenterveysongelmat ovat kasvava ongelma jopa vapaista työoloistaan tunnetulla ohjelmistoalalla. ”Heikentynyt mielenterveys vie informaatio- ja viestintäalalla työkyvyttömyyseläkkeelle jo kymmeniä työntekijöitä vuodessa. Tämä tarkoittaa, että ongelmista kärsiviä on alalla vähintään satoja”, kertoo Varman asiantuntijalääkäri Tiia Reho. ”Tilanne on hälyttävä ja meidän on ryhdyttävä toimiin. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä ja siksi on kysyttävä, pitääkö meidän oikeasti palata toimistoille ainakin osittain?”, pohtii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Olemme valmentaneet jo satoja naisia… Tavoitteemme on naisten oma teknologiayritys” – Mimmit koodaa -palkinto 2022 Susanna Kyllöselle22.4.2022 12:16:14 EEST | Tiedote

Mimmit koodaa -palkinnon 2022 on voittanut Susanna Kyllönen merkittävistä ansioistaan naisten innostamisessa ohjelmistoalalle ja tehokkaasta työstä sen hyväksi. ”Susannan käynnistämä Twig the Code -yhdistys on tehnyt erittäin arvokasta työtä, hienoin tuloksin. On tärkeää, että muutkin kuin Mimmit koodaa -ohjelma ponnistelevat samojen isojen tavoitteiden hyväksi”, kiittää Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. ”Koen, että tämä on palkinto kaikille naisille, jotka ovat työhömme osallistuneet”, jakaa Susanna Kyllönen kiitosta eteenpäin.

”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa9.12.2021 14:31:58 EET | Tiedote

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Nyt ilmastonmuutoksen kimppuun” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Sammeli Sammalkorpi luo hankinnoista väylän puhtaaseen bisnekseen9.12.2021 14:17:31 EET | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sievon perustajiin kuuluva Sammeli Sammalkorpi. ”Sammeli on rakentanut hankintojen analytiikalla upean yrittäjävetoisen kansainvälistyvän kasvutarinan”, kiittää valinnan tehneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Sievo on viidessä vuodessa kolminkertaistanut liikevaihtonsa jo lähes 20 miljoonaan euroon. ”Luomme datalla asiakkaille merkittävää lisäarvoa. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen”, kertoo Sammalkorpi Sievon uudesta suunnasta.