Tuija Takalalle Seesam-palkinto selkokirjallisuuden edistämisestä

Selkokeskuksen selkokirjatyöryhmä palkitsi Tuija Takalan Seesam-palkinnolla Turun Kirjamessuilla 4.10.2019.

Tuija Takala on tehnyt pitkäjänteistä ja oma-aloitteista työtä selkokirjallisuuden edistämiseksi. Hän on kirjoittanut useita hyviä ja onnistuneita selkokirjoja, tarttunut rohkeasti eri genreihin ja onnistuneesti avannut uusia selkokirjallisuusgenrejä. Takala on myös toiminut selkokirjallisuustyöryhmän puheenjohtajana pitkään”, kiittää selkokirjatyöryhmän sihteeri Eliisa Uotila palkinnonsaajaa.

Tuija Takala on ammatiltaan suomen kielen opettaja, selkokirjailija ja selkomukauttaja. Hän on kirjoittanut useita selkokirjoja ja mukauttanut kirjallisuutta selkokielelle. Avain on julkaissut hänen teoksistaan selkokielisen äänikirjan Minna Canthin romaanista Hanna (2019), selkoromaanin Lauralle oikea (2018) ja selkorunoteoksen Onnen asioita (2017).

Selkokirjakeskuksen selkokirjatyöryhmän jakama Seesam-palkinto myönnetään tunnustukseksi selkokirjallisuuden edistämisestä ansioituneelle kirjailijalle, kuvittajalle, kääntäjälle, tutkijalle tai kustantajalle. Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1992.

Selkokieli on yleiskieltä helpompaa, yksinkertaistettua suomen kieltä. Selkokielinen kirjallisuus on suunnattu kaikille niille, joille yleiskielen lukeminen ja ymmärtäminen on hankalaa.

Lisätiedot

Selkokeskus, selkokirjatyöryhmän sihteeri Ella Airaksinen, puh. 050 309 8466, ella.airaksinen@kvl.fi

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja.perttola@avain.net

TIEDOTE: Hannu Pöppösen Muurinmurtajat avaa luovien alojen markkinoiden nykytilaa Kiinassa13.1.2022 10:43:00 EET | Tiedote

Designalan vierailevana professorina Kiinassa pitkään työskennellyt kulttuuritoimittaja Hannu Pöppönen valaisee Muurinmurtajat. Miten menestyä luovilla aloilla Kiinassa -kirjassaan maan luovien alojen markkinoiden nykytilannetta. Kiinan merkitys markkinoilla on kasvanut nopeasti viime vuosina. Miten suomalaisten muusikoiden, muotoilijoiden, arkkitehtien ja muiden luovien alojen tekijöiden olisi mahdollista päästä mukaan?

Avaimen kevät 2022: Kotimaista kulttuurihistoriaa, iltasatuja ja selkomukautettuja kaunokirjallisia helmiä10.11.2021 13:35:15 EET | Tiedote

Avaimen kevään kustannusohjelma tuo lukijoille uutta ja mielenkiintoista kulttuurihistoriaa, omakohtaisia tarinoita elämästä Euroopassa ja ajankohtaista pohdittavaa pukeutumisen vastuullisuudesta sekä sukupuolien tasa-arvosta koulutuksen ja tiedeyhteisön kentillä. Tuukka Sandströmin ja Varpu Erosen iltasatukirja Pienen pieni ilves ja iso karhu sekä Silva Lehtisen Kimalaiskuoriainen löytää vastauksen ilahduttavat perheen pieniä satujen ystäviä ja Sari Kanalan ja Hannu Ahosen lasten tietokirja Elämää pihapiirissä koko perhettä. Keväällä julkaistaan myös valikoima kaunokirjallisuuden helmiä selkokielellä. Joukosta löytyvät muun muassa Tommi Kinnusen romaani Ei kertonut katuvansa, Emmi Itärannan Teemestarin kirja sekä Tuija Takalan Sormus.