Vaasan Sähkö Oy

Tulevaisuuden lämpöenergiavarasto otettiin käyttöön Vaasassa

Vaasan Vaskiluodossa vihittiin tänään virallisesti käyttöön lämpöenergiavarasto, joka monipuolistaa alueen lämmöntuotannon. Innovatiivisella energiavarastolla tulee olemaan ratkaiseva rooli myös tulevaisuudessa. Sen lisäksi, että kivihiilen käyttö sen avulla vähenee välittömästi, tuo se runsaasti joustoa tulevaisuuden tuotantoratkaisuihin.
Lämpöenergiavarastoa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää tuotantomuodosta riippumatta, mikä tekee siitä erinomaisen esimerkin eri energiasektoreiden yhdistämisestä. Kuva: EPV Energia

Energiavarastoa on kesän aikana koeajettu. Alkulataus on tehty hyödyntämällä Westenergyn jätteenpolttolaitoksen ylimääräistä lämpöenergiaa. Lämmitetystä energiavarastosta on edelleen purettu lämpöä ja se on ajettu alueen kaukolämpöverkkoon.

Talvella energiavarastoa lämmitetään Vaskiluodon voimalaitoksen sähköntuotannossa syntyvällä lämpöenergialla. Näin ollen kaikki tuotanto saadaan hyödynnettyä tehokkaammin ja samalla pystytään vähentämään kivihiilen käyttöä yli 30 % kaukolämmöntuotannossa. Lisäksi energiajärjestelmään on rakennettu erillinen, edistyneitä laskenta-algoritmeja hyödyntävä tietojärjestelmä, jolla varaston ja muun lämpöjärjestelmän toimintaa voidaan ohjata sähkön markkinahinnan perusteella.

Lämpöenergiavarastoa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää tuotantomuodosta riippumatta. Näin ollen varasto onkin erinomainen esimerkki eri energiasektoreiden yhdistämisestä (ns. sector coupling).

- Ratkaisu mahdollistaa energiavaraston hyödyntämisen huolimatta siitä, minkälaisiin energiantuotantoratkaisuihin päädytään. Varastoa voidaan tulevaisuudessa lämmittää vaikkapa tuuli- tai aurinkovoimalla. Kun tuulisena päivänä tuulivoimaa on tarjolla yllin kyllin, sitä voitaisiin hyödyntää myös energiavaraston lämmittämiseen, toteaa Vaasan Sähkön toimitusjohtaja Stefan Damlin.

Ratkaisuna energiavarasto on pitkäikäinen

-  Lämpövarastona käytetty maanalainen luolasto on lähtökohtaisesti ikuinen. Nyt paikalle rakennettua teknologiaa pystyy helposti huoltamaan ja myös uudistamaan ja muokkaamaan uusia käyttötarkoituksia varten. Tämä luo varastosta oivan pelivälineen tulevaisuuden energiantuotannossa, sanoo EPV Energian lämpövoimatuotannon johtaja Mats Söderlund.

Vaskiluodon lämpöenergiavarasto on tilavuudeltaan Suomen *) suurin käytössä oleva energiavarasto. Luolien yhteistilavuus on 210 000 m3 ja lataus- ja purkutehoa on 100 MW. Vastaavanlainen energiavarasto on valmisteilla Helsingissä. Sen on arvioitu valmistuvan vuonna 2021.

Faktoja Vaskiluodon luolista:

Lämpövarastoluolat ovat tilavuudeltaan 150 000 m³ ja 60 000 m³ (yhteensä 210 000 m3)
*) Tanskan Vojensissa on tiettävästi ollut tilavuudeltaan maailman suurin lämpöenergiavarasto. Sen tilavuus jää kuitenkin 203 000 m3:iin.

• Lataus- ja purkutehoa on 100 MW, mikä riittää noin 4-20 vuorokaudeksi riippuen purkutehosta. Vertailun vuoksi, tällä hetkellä Pohjoismaiden suurimman rakenteilla olevan sähköakun lataus- ja purkuteho on 30 MW.
  • Energiavaraston kapasiteetti on 7–9 gigawattituntia
  • Sijainti: 30 metriä maanpinnan alla Vaasan Vaskiluodossa
  • Koko: korkeus 22 ja 30 metriä, pituus 178 m ja 313 m
  • Rakennettu 1970-luvulla öljyn säilytykseen
  • Luolat on tyhjennetty öljystä ja puhdistettu 1990-luvun lopulla
  • Lämpöenergiavarastohanke onnistuttiin viemään läpi alkuperäisessä aikataulussa ja budjetissa haastavasta keväästä huolimatta.

Katso video varaston toiminnasta

Katso lämpövaraston lataustilanne

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Katso video varaston toiminnasta

Stefan Damlin, toimitusjohtaja, Vaasan Sähkö Oy, puh. 050 557 0726
Mats Söderlund, johtaja, lämpövoimatuotanto, EPV Energia, puh. 010 505 5059
Markus Tuomala, kaukolämpöyksikön johtaja, Vaasan Sähkö Oy, puh. 050 301 5063

Vaasan Sähkö Oy
Kirkkopuistikko 0
65100 VAASA

06 324 5111http://www.vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 120 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2019 oli noin 153 milj. euroa.

EPV Energia Oy on kotimainen energiayhtiö, joka tuottaa ja hankkii noin 6 % kaikesta Suomessa käytetystä sähköstä. Olemme vähäpäästöisen ja uusiutuvan energian edelläkävijä. Yhtiö on uudistanut energiantuotantopalettiaan voimakkaasti, minkä ansiosta hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet merkittävästi. Yhtiö tähtää hiilidioksidineutraaliin sähköntuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Vuonna 2018 uusiutuvien osuus EPV Energian sähköntuotannosta oli jo 45 prosenttia ja päästöttömien osuus 75,5 prosenttia. EPV Energialla on yli 65 vuoden kokemus vastuullisesta energiantuotannosta, ja panostamme tälläkin hetkellä määrätietoisesti päästöttömään tuotantoon. Vuonna 2019 EPV Energian liikevaihto oli 343 miljoonaa euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli 106.

Lue lisää julkaisijalta Vaasan Sähkö Oy