Vilkas Group Oy

”Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi!” Verkkokauppa välittää takkatilauksen suoraan tuotantoon, älyratkaisu kasvun tukena

Jaa
Tulikivi hehkuu kuumana: tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. ”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen. Ensi vuonna lisäkasvua on tarkoitus hakea keraamisten tulisijojen viennillä Saksaan. ”Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, pohtii Tulikiven B2B-verkkokaupparatkaisun räätälöineen Vilkas Groupin johtaja Timo Korvenoja.
Vilkkaan Tulikivelle rakentama B2B-verkkokauppa välittää takkatilaukset suoraan tuotantoon. Kuvassa Tulikiven Pasi Korhonen (vasemmalla) ja Vilkkaan Timo Korvenoja. Kuva: Vilkas
Vilkkaan Tulikivelle rakentama B2B-verkkokauppa välittää takkatilaukset suoraan tuotantoon. Kuvassa Tulikiven Pasi Korhonen (vasemmalla) ja Vilkkaan Timo Korvenoja. Kuva: Vilkas

Lehdistötiedote 22.12.2022

Maailman johtava varaavien takkojen valmistaja Tulikivi on huimassa kasvussa. Energiakriisi on vauhdittanut perheyhtiön viennin aivan uusiin lukemiin, tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia kuluvana vuonna. Kasvu on ollut mahdollinen vain siksi, että Tulikivi oli siihen varautunut.

”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon. Ilman pitkällistä pohjatyötä tämä ei olisi mitenkään onnistunut, koska järjestelmä on räätälöity huolella juuri meidän tarpeisiimme. Kun uusi jälleenmyyjä aloittaa nyt vaikkapa Saksassa, paljon muuta ei tarvita kuin käyttäjätunnukset ja tilaukset saadaan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen.

Korhonen on vastannut Tulikiven puolella B2B-myyntijärjestelmän kehittämisestä yhdessä verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin kanssa. Työ on ollut vaativa, mutta periaate simppeli.

”Jälleenmyyjä auttaa asiakasta suunnittelemaan itselleen mieleisen takkaratkaisun. Järjestelmä ehkäisee virheet eli vääränlaista ei saa suunniteltua. Kun asiakas sitten on tyytyväinen, myyjä napauttaa enteriä ja kauppa syntyy – ja tilaus välittyy meille sellaisenaan tuotantoon. ICT-kielellä Vilkas räätälöi meille verkkokaupan, siihen konfiguraattorimoottorin ja mikä tärkeintä, suoran yhteyden meidän erp-järjestelmäämme, joka ohjaa tuotantoa”, selvittää Korhonen.

Tulikivi esikuvaksi sadoille, ellei tuhansille?

Merkittävä osa Suomen viennistä ja kansantulosta perustuu B2B-teollisuuden huippuosaamiseen. Se siivittää alihankintana etenkin saksalaista teollisuutta, mutta uusi vientiloikka olisi mahdollinen.

”Meillä on Suomessa todella vahva teknologinen osaaminen, jota maailmalla ansaitusti arvostetaan. Yksin teknologiateollisuudessa löytyy kuitenkin vähintään satoja yrityksiä, jotka voisivat merkittävästi lisätä myyntiään verkkokaupparatkaisujen avulla. Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, visioi kehitystyöstä Vilkkaalla vastannut Timo Korvenoja.

Korvenoja tiivistää Tulikiven järjestelmän kantavan idean, jonka hedelmiä nyt viennissä korjataan.

”Kun asiakas voi joko itse tai jälleenmyyjän avustuksella suunnitella tilauksensa virheettömästi ja tilaus siirtyy sellaisenaan tuotantoon, kasvu skaalautuu helposti. Juuri tämä oli Tulikiven idea, jonka heille toteutimme. Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi”, kehuu Korvenoja.

Seuraava skaalaus: Keraamiset takat Saksaan

Tulikiven älykäs myynti-tuotanto -mylly laajenee vuodenvaihteessa, kun keraamisten takkojen vienti Saksaan käynnistyy yhteistyössä saksalaisen Hagos-osuuskunnan kanssa.

”B2B-järjestelmämme on tähän valmis, eikä kasvuun vastaaminen muuten onnistuisikaan. Olemme siis valmistautuneet keraamisten takkojen myynnin kasvuun”, lupaa Tulikiven Korhonen.

Lisätiedot:

Timo Korvenoja, Vilkas, COO, 050 650 13, timo@vilkas.fi

Avainsanat

Kuvat

Vilkkaan Tulikivelle rakentama B2B-verkkokauppa välittää takkatilaukset suoraan tuotantoon. Kuvassa Tulikiven Pasi Korhonen (vasemmalla) ja Vilkkaan Timo Korvenoja. Kuva: Vilkas
Vilkkaan Tulikivelle rakentama B2B-verkkokauppa välittää takkatilaukset suoraan tuotantoon. Kuvassa Tulikiven Pasi Korhonen (vasemmalla) ja Vilkkaan Timo Korvenoja. Kuva: Vilkas
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye