Tuliko tunaroitua? Ei hätää, Mokasin-metodi auttaa.

Psykologi Outi Olani esittelee Mokasin-metodin, jonka avulla omista mokista pääsee helpommin yli ja suhtautumista virheisiin voi muuttaa rakentavaksi. Mokasin-kirja ilmestyy kansallisena epäonnistumisen päivänä 13.10.

Outi Olani: Mokasin – Käännä epäonnistumiset voimavaraksi

Kasvot hautautuvat kämmeniin, rintaa puristaa, tekee mieli piiloutua peiton alle. Arkisen tumpeloinnin tai elämän kokoisen emämokan herättämä tunne on tuttu meille jokaiselle. On aika nostaa tunaroinnin, möhlimisen, kämmäilyn ja muun epäonnistumisen kokemusasiantuntijat ansaitsemaansa arvostukseen.

Psykologi Outi Olani kertoo kirjassaan – omien mokiensa höystämänä – siitä, miten erilaisilla tavoilla virheisiin voi suhtautua. Toistuvat takaiskut saavat yhden turvailemaan selustaansa ja elämään säästöliekillä, toinen onnistuu kiepauttamaan epäonnistumisetkin pääomaksi.

Koska elämään mahtuu runsain mitoin sietämättömiä ja noloja tilanteita, olemme kehittäneet itsellemme nopeita ja tehokkaita tapoja päästä pikaisesti yli ikävistä tunteista. Hyvin usein keinovalikoimamme kuitenkin tuottaa uusia ongelmia: epämääräistä pahaa oloa, ihmissuhdehankaluuksia, nivelvaivoja.

Kirjassaan Outi Olani esittelee kolmivaiheisen Mokasin-metodin, jonka avulla voin nopeuttaa kykyään päästää irti mokan aiheuttamasta sietämättömästä olotilasta ja hyödyntää sen antamia arvokkaita oppeja tulevissa valinnoissa. Mokasin-metodi on häpeän hallintaa ja kiusallisen tilanteen katsomista uudesta näkökulmasta, ja sivutuotteenaan se ennaltaehkäisee henkisten pikaratkaisujen aiheuttamia pulmia.

Moka luo maaperää kasvuun ja kehitykseen. Se antaa mahdollisuuden myös hyväntahtoiseen yhdessä nauramiseen ja ihmisten välisten yhteyksien lujittamiseen. Outi Olanin Mokasin-metodin avulla voi kääntää epäonnistumiset voimavaraksi - tai ainakin hyväksi tarinaksi.

Outi Olani on monessa liemessä keitetty psykologi, jonka työkalupakkiin kuuluvat ainakin sinnikkyys ja itseironia. Mokasin-kirja sisältää otteita kirjoittajan tosielämästä. Tällä vastaanotolla asiakkaalla menee takuuvarmasti aina terapeuttiaan paremmin.

Toimittaja Jussi Lehmusvesi mietti, miten saisi lapsensa lukemaan – syntyi tarina, jota ei voisi jättää kesken21.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Mitä tapahtuu, kun klassikkosatu Robin Hoodista ja hänen iloisista veikkosistaan kohtaa supernolon iskän? Arianan aikamatkat – Robin Hoodin jäätävä pläts on Jussi Lehmusveden ja Christer Nuutisen jännittävän ja hillittömän hauskan kirjasarjan avaus. Viihdyttävän tarinan taustalla myös kyseenalaistetaan perinteisten satukirjojen paikoin vanhentunutta arvomaailmaa.

Millainen ihminen Danny on kulissien takana? Pirjo Kemppisen uutuuskirja Tuntematon Danny on rehellinen muotokuva legendaarisesta viihdetaiteilijasta13.10.2021 08:33:00 EEST | Tiedote

Musiikkineuvos Ilkka ”Danny” Lipsanen on luonut uraa viihdemaailman huipulla 57 vuotta ja julkaissut 102 listahittiä. Mutta minkälainen ystävä, puoliso, kollega, isä, työnantaja ja yhteistyökumppani Danny on ollut? Toimittaja Pirjo Kemppisen uutuuskirja Tuntematon Danny kuvaa legendaarisen viihdetaiteilijan julkisuudelta piilossa pysyneitä puolia.

Entinen karhuryhmäläinen ja huumepoliisi kertovat, miten toimia arjen vaikeissa kohtaamisissa11.10.2021 00:00:00 EEST | Tiedote

Oli kyseessä ristiriita työpaikalla, jännittävä liikeneuvottelu, keskustelu perheen säännöistä murrosikäisen kanssa tai haastava rikollisen kuulustelu, neuvottelun perustilanne on sama: mukana on voimakkaita tunteita, vastakkaiset intressit, persoonallisuuseroja, epäluottamusta ja stressiä. Ymmärtämällä ihmismielen toimintaa neuvottelutilanteessa ja neuvottelutaidoilla voi hallita neuvottelun kulkua ja päästä tehokkaammin tavoitteisiinsa.