”Tulossa kaikkien aikojen datajoulu” – Netinkäyttö jouluna poikkeaa suuresti tavallisesta, ja tänä vuonna koronatilanne sekoittaa pakkaa entisestään

DNA:n tilastot kertovat, että suomalaisten jouluaaton ja joulupäivän datankäyttö on jo pidemmän aikaa poikennut vuoden muista päivistä huomattavasti. Tänä vuonna tilanne on kuitenkin entistäkin erikoisempi. Asiantuntija uskoo edessä olevan kaikkien aikojen datajoulu.

Kuva: DNA

DNA:n kiinteitä internetyhteyksiä kuvaava datatilasto osoittaa, että siinä missä tavallisena päivänä suomalaisen datankäyttö alkaa aamulla ja jatkaa tasaista kasvua kohti iltaa, jouluaattona ja joulupäivänä käyrässä tapahtuu selvä muutos noin kello 12 ja kello 17 välillä.

Tuolloin käytetyn datan määrä poikkeuksellisesti putoaa ja lähtee uuteen kasvuun vasta illalla, silloinkin hyvin maltillisesti.

”Jos katsoo menneitä tilastoja, niin joulu on uniikki päivä tässä suhteessa. Jouluaamuna datankäyttö on vielä kohtalaisen jyrkkää, mutta sitten laitteet suljetaan. Ihmiset selvästi ovat rauhoittuneet pois koneen äärestä ja keskittyvät muihin asioihin. Välipäivinä saatetaan vuorostaan nähdä iso kasvu datassa, mutta jouluaatto ja -päivät ovat selkeästi olleet suomalaisille pyhiä”, DNA:n välitysverkkojen johtaja Ville Virtanen kertoo.

Virtasen mukaan laitteiden käytössä on näkynyt vuosien mittaan pieniä muutoksia. Aiemmin joulupyhinä saatettiin nähdä rajujakin piikkejä SMS-viestien määrässä, mutta nyt hajonta eri kanavien välillä on suurempaa. Myös lähtevän dataliikenteen kasvuluvut osoittavat, että video- ja kuvatervehdysten osuus on lisääntynyt huomattavasti.

”Nyt viestikanavia on jo niin monta, että se ennen tekstin muodossa lähetetty tervehdys lähtee yhä useammin jollain muulla tavalla, kuten ääniviestinä tai videona. Voikin sanoa, että joulun viestintä läheisille jatkuu, mutta sen muoto on yhä enemmän muuttumassa”, Virtanen toteaa.

Tulossa kaikkien aikojen datajoulu

Virtanen arvioi olevan selvää, että tämän vuoden joulu poikkeaa aiemmista. Syynä on erityisesti koronakriisistä johtuvat etäsuositukset, mutta myös muut asiat vaikuttavat. Hän uskoo luvassa olevan kaikkien aikojen datajoulu.

”Nyt uskon, että perinteet muuttuvat, kun ihmiset vaihtavat fyysisiä tapaamisia videopuheluihin ja -tapaamisiin. Koronatilanteen puhjettua on maaliskuusta lähtien datankäytön muutos ollut voimakasta ja itsellänikin esimerkiksi isovanhemmat ovat jo tottuneet videotapaamisiin. Tämä tulee näkymään joulun datassa, ja edessä on todellakin tältä osin ennätyksiä rikkova joulu”, Virtanen analysoi.

Hän muistuttaa, että datan käytön trendi oli kasvava jo ennen koronaakin, mutta kriisi toi sen nopeasti uudelle tasolle.

”Verkkoon kiinnittyvien laitteiden määrä nousee koko ajan ja se ajaa dataa ylöspäin. Mitä nopeampia liittymiä ihmisillä on, niin sitä enemmän dataa käytetään. Kun nyt myydään enemmän ja enemmän vaikkapa entistä nopeampia 5G-llittymiä, datan käytön määrä kasvaa sitä mukaa myös mobiilipuolella. Voidaan aika varmasti sanoa, että datamäärät tulevat seuraavinakin jouluina nousemaan vielä sittenkin, kun korona on voitettu.”

Ville Virtanen, johtaja, välitysverkot, puh. 044 220 3272, ville.virtanen@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Kuva: DNA
Tavallisesti asiakkaiden datankäytön kokonaismäärää osoittava viiva muistuttaa jonossa kävelevien mammuttien siluettia. Jouluaattona kulutuksessa näkyy kuitenkin selvä kuoppa, ja myös uudenvuodenaatto sekä -päivä erottuvat selvästi joukosta.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Pohjolan piilaakson kattavan 5G-verkon rakennus jatkuu – tällaisia hyötyjä uusi nopea verkko tuo Oulun ja Kempeleen alueelle16.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Verkon rakennustyöt Oulussa aloitettiin joulukuussa 2021. Nyt työ jatkuu syys–lokakuussa aiempaa laajemmalla alueella. Uuden verkon rakentaminen parantaa samalla 4G-yhteyksiä Oulun ja Kempeleen alueella. Nokian tukiasemien suunnittelu ja tuotanto ovat vahvasti kytköksissä Ouluun.

Tutkimus selvitti mobiiliverkkojen nopeudet 8 kaupungissa – katso tulokset!10.8.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n liittymällä saavutettiin suurin keskimääräinen latausnopeus seitsemässä kaupungissa kahdeksasta Omnitele Oy:n tuoreessa mittauksessa. Tiedonsiirtonopeuksia vertailtiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa. 5G-verkkojen yleistyttyä kaikkien operaattoreiden mitatut keskimääräiset tiedonsiirtonopeudet olivat myös kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvällä tasolla.

Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”2.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.

DNA’s annual School Survey reveals various phenomena relating to how children get and use phones. This year’s survey shows, among other things, that parents of children in various age groups are concerned about the extent to which they should restrict and monitor their children’s use of digital devices, what content is appropriate for their children and how much screen time they should be allowed. According to Vilhelmiina Wahlbeck, SVP, Communications, Sustainability & Brand Development at DNA, the key is to spend time with your children to teach them. It is adults’ responsibility to lead children safely into the digital world.