Tunnetko määräaikaisten vuokrasopimusten sudenkuopan?

Vuokramarkkinoilla on melko yleistä, ettei vuokrasopimusta voi irtisanoa ensimmäisen vuoden aikana. Ei ole kuitenkaan yhdentekevää, miten tämä ehto on kirjattu vuokrasopimukseen. Viime aikoina on ratkottu hovioikeutta myöten riitatapausta siitä, oliko määräaikainen vuokrasopimus jatkunut automaattisesti.

Vuokranantaja oli sopimusta tehdessä ilmoittanut, että vuokrasopimusta voidaan jatkaa, jos vuokranmaksu ja asuminen sujuvat moitteetta. Asumisen aikana vuokranantaja kuitenkin ilmoitti jo hyvissä ajoin määräajan päättymistä, ettei sopimusta jatketa.

Määräaikaisen vuokrasopimuksen päättyessä vuokralainen oletti kuitenkin saavansa jatkaa asumista asunnossa, kun taas vuokranantaja oletti hänen muuttavan pois. Sovintoa ei syntynyt, vaan riitaa päädyttiin puimaan käräjille saakka.

Käräjäoikeus totesi tuomiossaan, ettei vuokralaiselle voinut muodostua perusteltua oletusta sopimuksen automaattisesta jatkumisesta ilman uutta kirjallista sopimusta sen perusteella, että vuokranantaja oli sähköpostitse ilmoittanut, että sopimusta voidaan tietyin edellytyksin jatkaa. Ratkaisuun vaikutti myös se, että vuokranantaja oli ilmoittanut vuokralaiselle hyvissä ajoin, ettei sopimusta jatketa määräajan jälkeen. Käräjäoikeus vahvisti siten vuokrasopimuksen päättyneeksi määräajan loppuun ja velvoitti vuokralaisen muuttamaan huoneistosta häädön uhalla.

Vuokralainen vei asian vielä hovioikeuteen saakka. Rovaniemen hovioikeus ei myöntänyt asiassa jatkokäsittelylupaa, joten Oulun käräjäoikeuden asiassa antama ratkaisu jäi pysyväksi.

Suomen Vuokranantajat ry:n päälakimies Tarik Ahsanullah pitää ratkaisua onnistuneena: ”Tuomioistuimen ratkaisu on hyvin perusteltu. Vuokralaisen tulee ymmärtää, että määräaikaisen vuokrasopimuksen jatkosta tulee nimenomaisesti erikseen sopia uudella vuokrasopimuksella.”

Käräjäoikeus totesi lisäksi, ettei vuokranantajan ilmoitus sopimuksen mahdollisesta jatkamisesta määräajan jälkeen voi myöskään muodostaa automaattista velvollisuutta jatkaa määräaikaista sopimusta toistaiseksi voimassa olevana. Käräjäoikeus ei siten arvioinut johtopäätöksissään vuokralaisen menettelyä vuokrasuhteen aikana.

”Vuokranantajan ei tarvitse perustella sitä, jos hän ei määräaikaisen vuokrasopimuksen jälkeen halua enää jatkaa vuokrasuhdetta uudella sopimuksella. Kyse on siten hyvin erilaisesta tilanteesta kuin esimerkiksi toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen irtisanomisen osalta, jolloin irtisanomisen syy on ilmoitettava ja sen on oltava hyvän tavan mukainen”, Ahsanullah kertoo.

Vuokrasopimuksen laatimisessa tulee olla huolellinen

Suomen Vuokranantajat ry:n lakineuvontaan tulee vuosittain yli 11 000 yhteydenottoa. Erilaiset sopimuksen voimassa oloon ja kestoon liittyvät kysymykset ja epäselvyydet ovat verrattain yleisiä. Vuokrasopimuksen ehtojen laatimisessa onkin syytä olla huolellinen.

”Määräaikaiseen vuokrasopimukseen ei kannata lähtökohtaisesti ottaa mitään mainintoja sopimuksen jatkamisesta tai uuden sopimuksen tekemisestä. Jos molemmat osapuolet haluavat jatkaa vuokrasuhdetta määräajan päättymisen jälkeen, kannattaa tästä sopia erikseen selvästi uudella sopimuksella hyvissä ajoin ennen määräajan päättymistä”, Ahsanullah ohjeistaa.

Järjestön kyselytutkimuksen mukaan määräaikaisten vuokrasopimusten käyttäminen asuinhuoneistoja vuokratessa on verrattain harvinaista, sillä vain noin 6 % vuokranantajista käyttää pääsääntöisesti määräaikaisia vuokrasopimuksia. Sen sijaan lähes 60 % vuokranantajista käyttää pääsääntöisesti sellaisia toistaiseksi voimassa olevia vuokrasopimuksia, joissa ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajan alkamisajankohta on siirretty esimerkiksi vuoden päähän.

”Tällaisilla sopimuksilla on tarkoitus välttyä lyhyiltä vuokrasuhteilta. On hyvä muistaa, että ehto tuo turvaa myös vuokralaiselle vuokrakodin pysyvyydestä”, Ahsanullah selventää.

Vuokrasopimuksen laatimisessa tulee olla huolellinen. Epämääräinen sopimusehto voi viedä käräjille asti. Kuva: Shutterstock

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Koronatilanne vaikuttaa taloyhtiöiden yhtiökokouksiin: kyllä etäyhteyksille, ei korjausten lykkäämiselle15.2.2021 08:00:00 EETTiedote

Kevään varsinaisen yhtiökokouksen järjestäminen on taas monessa taloyhtiössä ajankohtaista. Koronatilanne kannustaa edelleen etäyhteyksien tarjoamiseen yhtiökokouksissa. Korjaushankkeita ei kuitenkaan enää kannata lykätä koronatilanteen varjolla. Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama koosti, miten koronatilanne kannattaa huomioida yhtiökokouksissa.

Kyselytutkimus: Yksityiset vuokranantajat kaihtavat isoja riskejä29.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Yksityiset vuokranantajat kaihtavat riskiä ja maksavat vastikkeensa erittäin säntillisesti. Tämä käy ilmi Suomen Vuokranantajien tuoreesta jäsenkyselystä, johon vastasi lähes 2500 yksityistä vuokranantajaa. Suurimmaksi tulevaisuuden riskiksi vuokranantajat nostavat verotuksen kiristyminen. Vastausten perusteella verovähennysoikeuden poisto laskisi merkittävästi riskiä kaihtavien vuokranantajien kiinnostusta tarjota uusia vuokrakoteja.

Vuokrat nousivat vuonna 2020 nopeimmin Turussa, Espoossa, Vantaalla ja Keravalla21.1.2021 11:10:00 EETTiedote

Tilastokeskuksen tuoreiden vuokratilastojen mukaan vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat viime vuonna koko maassa 1,2 prosentilla. Vuokrat nousivat suurissa kaupungeissa selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja nopeammin. Poikkeuksen muodostavat pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen linkittyvät Kerava, Järvenpää ja Porvoo. Myös Rovaniemellä vuokrat nousivat lähes yhtä paljon kuin pääkaupunkiseudulla.

Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa21.12.2020 10:55:22 EETTiedote

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.