Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin yhteislevyn ensimmäinen single ja video Dry Bones sekoittaa pyhäkoulukauhua mustaan gospeliin

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar äänittivät vuonna 2018 eepeellisen vereviä tulkintoja vanhoista gospel-biiseistä, mutta eivät saaneet kyllikseen sielua ravitsevasta tripistä rockmusiikin juurille. Armoitettujen pelimannien vuonna 2017 alkanut yhteinen “helvetillisen ja taivaallisen pitkä matka” on eskaloitunut syksyllä ilmestyväksi Believe It Or Not -albumiksi (Stupido Records), jonka ensimmäinen single ja video Dry Bones julkaistaan 16. kesäkuuta.

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar. Kuva: Jirina

– Meidän gospel-projekti alkoi sattumalta Jätkäsaaren Weird Antiques -divarista, missä tapasimme Oscarin kanssa varmaankin vuonna 2017 ja äänitimme neljä biisiä. Jotenkin tuntui siltä että tehdään saman tien kokonainen albumi. Taloudellisesti tällainen friikkailu merkitsee oman kupeen kaivamista, mutta se tehtiinkin rakkaudesta lajiin. Silloin ei aika mene koskaan hukkaan, Tuomari Nurmio kertoo yhteistyön alkutaipaleesta.

Uusi single on Nurmion ja Oscarin päivittämä J.W. Johnson -originaali Dry Bones, joka väräjää kaksikon tulkitsemana uutta pyhää henkeä.

Kesällä 1967 Golden Gate Quartetin 10-tuumainen LP löytyi yhden frendin vanhempien levyhyllystä, ja siitä tuli mun suuri suosikki saman tien. Dry Bones on yksi biisi tuolta levyltä. Rock’n’rollin yksi peruspilari on gospel. Meno on pitelemätöntä, Nurmio kuittaa.

Sinkkubiisin tarina vie kuulijan historian oppitunnille, jossa elävät luut kolisevat ja tässä tiukassa tulkinnassa karttakeppikin viuhuu.

Ekaan sinkkuun suunnittelin ja kirjoitin hulvattoman ja tummasävyisen videon, joka sekoittaa suomalaista 1900-luvun alun pyhäkoulukauhua mustaan gospeliin. Biisi on erikoinen kertomus henkiin heräävistä luista ja niiden anatomiasta tarkkoine kuvauksineen. Tämä oppitunti sopii hyvin koulumaailmaan ja herranpelkoon. Tietty snadi pilke silmässä. Video on kuvattu autenttisessa 1900-luvun koulumiljöössä psykedeelisin lisäyksin, Knucklebone Oscar hehkuttaa.

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin albumi Believe It Or Not ilmestyy 2. syyskuuta 2022. Kaksikko taustayhtyeineen myös keikkailee syksyn aikana levyä juhlistaen, keikkapäivät ja -paikat ilmoitetaan myöhemmin.

Katso Dry Bones -videon teaser täältä.

Knucklebone Oscar Facebook

Tuomari Nurmio Facebook

Stupido Records Facebook

Stupido Records

Lisätiedot, haastattelut:

Milla Palovaara

milla@kulttuuritoimisto.fi

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar. Kuva: Jirina
Dry Bones -singlen kannen kuva: Jamo Katila. Art design: Jan Schulte-Tigges
Tuomari Nurmio. Kuva: Jamo Katila
Knucklebone Oscar. Kuva: Jamo Katila
Dry Bones -videon making of -kuvastoa. Kuva: Jamo Katila

Vihdin kesäteatterin Diivat-näytelmässä rakkaus on lämmöllä ohjaava kohtalon sormi28.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Vihdin kirkonkylän kesäteatterissa saa 9. heinäkuuta ensi-iltansa yhdysvaltalaisen lakimiehen ja näytelmäkirjailijan Ken Ludvigin vuonna 2004 käsikirjoittama ja Reita Lounatvuoren kääntämä näytelmä Diivat, alkuperäisnimeltään Leading Ladies. Ludvigin kansainvälisesti vuodesta toiseen menestyneen, sukupuolirooleja ja -oletuksia surutta pöllyttävän komedian ohjaa teatteritaiteen ammattilainen Antti Taipale, joka tunnetaan myös suosittuna drag queen -hahmona Sheila.

ELMU-säätiö julkisti vuoden 2022 apurahapäätökset – valtaosa haki tukea konserttitoimintaan tai koulutukseen3.6.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

ELMU-säätiö on julkistanut vuonna 2022 myöntämänsä apurahat. Säätiö sai lähes yhtä monta hakemusta kuin viime vuonna, kaikkiaan 168 kappaletta. Valtaosa hakemuksista kohdistui Konserttitoiminta-kategoriaan, toiseksi eniten apurahoja haettiin koulutukseen. Vastuullisuuteen liittyviä hakemuksia tuli vain muutamia, joka kertonee asian heikosta tuntemuksesta – ELMU-säätiö toivookin, että vastuullisuus saisi tulevaisuudessa enemmän huomiota elävän musiikin toimialalla.

Suomalaiset klassisen musiikin tekijät ja toimijat aloittavat yhteistyön Kaija Saariahon juhlavuoden 2022 innoittamina25.5.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon musiikki on vuosikymmenten saatossa ollut maailmanlaajuisesti suuri inspiraation lähde musiikin opiskelijoille, orkestereille, säveltäjille ja soittajille, järjestäjätahoille ja yleisöille. Vuonna 2022 tuo inspiraatio konkretisoituu koko Suomen klassisen musiikin kenttää yhdistäväksi voimaksi. Joukko arvostettuja suomalaisia orkestereita ja klassisen musiikin vapaan kentän toimijoita tuo kuultavaksemme lokakuussa 2022 Kaija Saariahon 70-vuotispäivän ympärillä Saariahon musiikkia juhlistavan monikirjoisen musiikillisen kokonaisuuden.

Syksy tuo Suomeen kolme Kaija Saariahon näyttämöllistä teosta eri aikakausilta24.5.2022 14:27:29 EEST | Tiedote

Kotimaisella yleisöllä on harvinainen mahdollisuus kokea kolme Saariahon eri aikoina sävellettyä näyttämöteosta syksyn 2022 aikana. Between, Innocence, ja La Passion de Simone luovat historiallisen katsauksen säveltäjä Kaija Saariahon sielunmaisemaan. Saariahon näyttämöllisten teosten esittäminen näin lähellä toisiaan luo erityisen jännitteen, sillä ensimmäisen Study For Life -teoksen (1981) ja Innocence-oopperan (2018) välillä on syntynyt kaikki Saariahon tähän asti julkisesti esitetty musiikki.