Tuomiokirkossa ja Suomenlinnan kirkossa otetaan käyttöön vapaaehtoinen vierailumaksu

Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto on päättänyt maanantaina 5.10. pitämässään kokouksessa ottaa käyttöön vapaaehtoisen vierailumaksun Helsingin tuomiokirkossa ja Suomenlinnan kirkossa. Vapaaehtoinen maksu (5 €) otetaan käyttöön molemmissa kirkoissa 1.3.2021 alkaen.
Kuva: Mariusz Matuszewski, Pixabay

Kuluneen vuoden aikana Tuomiokirkkoseurakunnassa on tehty selvitys vierailumaksun käyttöönotosta. Tärkeänä pidettiin erityisesti sen selvittämistä, sopiiko vierailumaksu yhteen Tuomiokirkon aktiivisen jumalanpalvelus- ja konserttitoiminnan kanssa.

"Tuomiokirkko on kaikkien suomalaisten kotikirkko. Kirkkoon voi jatkossakin tulla hiljentymään ja rukoilemaan matalalla kynnyksellä. Vapaaehtoinen vierailumaksu mahdollistaa kirkon työn tukemisen kaikille vierailijoille maailmalta totuttuun tapaan", toteaa seurakuntaneuvoston jäsen, puheenjohtajana toimiva Viivi Ali-Löytty.

Vapaaehtoisen vierailumaksun ei odoteta tuovan seurakunnalle merkittäviä lisätuloja. Sen avulla seurakunta voi kuitenkin tarjota vierailijoille jatkossakin laadukkaita palveluita sekä kehittää kirkoissa tehtävää turistityötä. Kaikki vapaaehtoisesta vierailumaksusta kertyvät tuotot ohjataan palvelemaan helsinkiläisiä seurakunnan toiminnan kautta.

"Seurakunnan diakoniatyö on noussut vallitsevassa poikkeustilanteessa vielä entistäkin tärkeämpään rooliin. Uskomme, että monet vierailijat kokevat seurakunnan työn merkitykselliseksi, ja haluavat tukea sitä", sanoo kirkkoherra Marja Heltelä.

Vapaaehtoinen vierailumaksu ei ole käytössä jumalanpalvelusten, toimitusten, konserttien tai muun seurakunnan toiminnan aikana, vaan se koskee ainoastaan vierailuaikoja.

Lisätietoja: Kirkkoherra Marja Heltelä, p. 050 523 5846, marja.heltela@evl.fi
Seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Viivi Ali-Löytty, 040 776 9040, viivi.aliloytty@gmail.com

Kuva: Mariusz Matuszewski, Pixabay