Tuore gradu selvitti, ketkä käyttävät kaupunkipyöriä
Tuija Mikkosen liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielma selvitti kaupunkipyörien käyttäjiä ja ei-käyttäjiä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Tutkimus tehtiin yhteistyössä HSL:n kanssa.
”Meillä on tietoa kaupunkipyörien käytöstä ja siitä, miksi niitä käytetään. Siitä tiesimme vähemmän, miksi kaupunkipyöriä ei käytetä”, kertoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, joka ohjasi Mikkosen pro gradu -työtä HSL:ssä. ”Halusimme selvittää tätä aihetta lisää, jotta voisimme paremmin suunnitella kaupunkipyöräjärjestelmän tulevaisuutta ja edistää kestävää liikkumista.”
Kaupunkipyöräjärjestelmien määrä on ollut viime vuosina kovassa kasvussa myös Suomessa. Suomen ensimmäinen kattava kaupunkipyöräjärjestelmä otettiin käyttöön Helsingissä vuonna 2016, minkä jälkeen monet kaupungit ovat seuranneet perässä. Kaupunkipyöräjärjestelmän nähdään olevan yksi parhaista liikkumisen ratkaisuista, jolla voidaan vastata ilmastonmuutokseen. Lisäksi kaupunkipyöräjärjestelmän avulla voidaan saavuttaa merkittäviä terveydellisiä ja taloudellisia hyötyjä.
Jo aikaisempien tutkimusten perusteella on selvinnyt, että nykyiset kaupunkipyöräjärjestelmät eivät kuitenkaan palvele kaikkia tasapuolisesti ja käyttäjäjoukko on homogeeninen.
Kaupunkipyörien käyttäjät keskimäärin koulutetumpia ja parempituloisia
Mikkosen pro gradu -tutkielman perusteella käyttäjien ja ei-käyttäjien välillä on useita tilastollisesti merkitseviä eroja. Kaupunkipyörien käyttäjät olivat keskimäärin nuorempia, korkeamman tutkinnon suorittaneita ja paremmin ansaitsevia kuin ei-käyttäjät. Kaupunkipyöräilijät myös kokivat toimintakykynsä ja terveytensä useammin paremmiksi.
Suurimmat syyt kaupunkipyörien valintaan olivat käytännöllisyys ja riippumattomuus aikatauluista. Käyttämättömyys taas johtui usein esimerkiksi oman pyörän käytöstä tai tunteesta, että palvelua on hankalaa käyttää. Espoossa ja Vantaalla käyttämättömyys johtui Helsinkiä useammin myös siitä, ettei kaupunkipyöräasemia ollut matkan varrella.
”Palvelun helppokäyttöisyyttä pitäisi pyrkiä parantamaan siltä osin kuin se on mahdollista”, Jääskeläinen kertoo. Nykyiset kaupunkien sopimukset ovat voimassa vuoteen 2025 asti. ”Tavoitteenamme on tulevaisuudessa saada kaupunkipyörille entistä monipuolisemmin erilaisia käyttäjiä.”
Tutkimusaineisto kerättiin joulukuussa 2019 sähköisellä kyselylomakkeella HSL:n asiakaskanavien kautta. Kyselyyn vastasi 3 400 henkilöä, joista 40 prosenttia oli käyttänyt kaupunkipyöriä ja 60 prosenttia ei ollut.
Hyvin suunniteltu on yli puoliksi tehty
Kaupunkipyöräjärjestelmä on yleensä kallis investointi, joka kannattaa suunnitella huolella.
”Tulisi pyrkiä etukäteen selvittämään, ovatko kaupunkipyörät oikeasti ratkaisu, jotka voisivat nostaa kyseisessä kunnassa tai kaupungissa pyöräilyn kulkumuoto-osuutta. Lisäksi on huomioitava, että palvelun hyötyjä ei saavuteta, jos palvelulla ei ole käyttäjiä tai jos käyttö lisääntyy vain niiden joukossa, jotka muutoinkin käyttävät kestäviä kulkutapoja”, Mikkonen sanoo.
Pääkaupunkiseudulla kaupunkipyörät näyttävät vaikuttaneen suotuisasti pyöräliikenteeseen. Käyttäjäkyselyiden perusteella esimerkiksi Helsingissä noin 30 prosenttia, Espoossa noin 40 prosenttia ja Vantaalla lähes 50 prosenttia kertoi korvanneensa kaupunkipyörillä myös automatkoja. Helsingissä ja Espoossa kaupunkipyörämatkoja tehdään sen verran paljon, että sillä on jo vaikutusta pyöräliikenteen kasvuun. Vantaalla kaupunkipyöräpalvelun käyttö on ollut toistaiseksi vähäistä.
Yhteyshenkilöt
Tuija Mikkonen
pyöräilyn edistämisen koordinaattori
Pyöräilykuntien verkosto
p. 040 758 6535
Tarja Jääskeläinen
erityisasiantuntija
HSL
p. 050 385 5043
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Infopaketti kesän metron poikkeuksista julkaistu – näin liikenne kulkee kesällä7.5.2024 08:42:19 EEST | Tiedote
Metroliikenteessä on poikkeuksia kesällä 2024 sekä keskustassa että Itäkeskuksen ja Mellunmäen välillä. 3.6. alkaen metro ei kulje keskustan läpi, kun Rautatientorin metroasema on kiinni 3.6.–1.9. Mellunmäen asema on kiinni 3.6.-8.9., ja myös Myllypuron ja Kontulan asemat ovat osan kesästä suljettuina. Järjestämme poikkeusten aikana korvaavaa bussi- ja ratikkaliikennettä.
Reittioppaasta löytyvät nyt myös saaristoveneiden aikataulut29.4.2024 09:35:30 EEST | Tiedote
Helsingin Seudun Liikenne on tuonut Reittioppaaseen Suomenlinnan ja Kruunuvuorenrannan lauttojen rinnalle myös saaristoveneiden lähtölaiturit ja aikataulut. Tämä antaa kesän matkaajille entistä helpomman tavan suunnitella saaristoretkiään.
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme