Jyväskylän yliopisto

Tuore raportti kertoo kielten oppimisen hyödyistä aivojen ja ajattelun kehitykselle

Jaa

Miten selviytyä paremmin digitaalisessa ja globaalissa maailmassa

Kielenopiskelua Jyväskylän normaalikoulussa. Kuva: Petteri Kivimäki.
Kielenopiskelua Jyväskylän normaalikoulussa. Kuva: Petteri Kivimäki.

Jyväskylän yliopistokonserniin kuuluva EduCluster Finland on julkaissut raportin The Bilingual Advantage - The Impact of Language Learning on Mind and Brain, joka kokoaa yhteen neurotieteellisiä tutkimustuloksia aivoista ja kielten oppimisesta. Raportti on päivitetty versio vuonna 2009 Euroopan komissiolle tuotetusta julkaisusta, joka herätti aikanaan maailmanlaajuista huomiota.

”Vuosina 2005–2020 olemme havainneet eksponentiaalisen kasvun kielten oppimisen tutkimuksessa. Tutkimustulokset ovat pääosin linjassa sen kanssa, mitä jo vuosisatojen ajan on kerrottu kielten oppimisen hyödyistä. Uusin tutkimus on kuitenkin lisännyt ymmärrystämme, miksi kielten oppiminen on monille vaikeaa ja miten kieliä kannattaa opettaa”, toteaa David Marsh EduCluster Finlandista.

The Bilingual Advantage -raportin mukaan usean kielen oppiminen ja säännöllinen käyttö tuottavat hyötyjä, jotka liittyvät aivojen rakenteeseen, muistiin, ajattelutapoihin, oppimiseen, muiden ihmisten ymmärtämiseen, ongelmanratkaisuun ja digitaitoihin. Kielten oppiminen kehittää muun muassa ajattelun joustavuutta ja kykyä sopeutua uusiin tilanteisiin – molemmat ovat tärkeitä taitoja nopeasti muuttuvassa maailmassa.

”Kielten oppiminen kehittää ajettelun joustavuutta, joka luo pohjan OECD:n PISA-tutkimuksessa arvioitavalle globaalille osaamiselle. Erityisen kiinnostavaa on se, kuinka nopeasti hyödyt realisoituvat, kun kieliä opiskellaan muihin oppiaineisiin integroituna eikä vain erillisenä oppiaineena”, kertoo Victor Pavón espanjalaisesta Córdoban yliopistosta.

Raportti kehottaa nostamaan kielten oppimisen arvostusta ja muuttamaan kielten opetusmenetelmiä. Muutokset voisivat osaltaan tukea niin sanotun neljännen teollisen vallankumouksen toteutumista.

Raporttia laatinut Italian opetusministeriön ylitarkastaja Gisella Langé tiivistää: ”Raportti auttaa meitä ymmärtämään, miksi kielten opetus onnistuu tai epäonnistuu. Muihin oppiaineisiin integroituna kielten oppiminen kehittää nykyaikana välttämättömiä ajattelutaitoja.”

Raportti on ladattavissa osoitteesta: https://educlusterfinland.fi/bilingual-advantage

Lisätietoja: David Marsh, EduCluster Finland, Jyväskylän yliopistokonserni, puh. 0400 843 653, david.marsh@educluster.fi

Marsh D., Díaz-Pérez, W., Frigols Martín, M.J., Langé, G., Pavón Vázquez, V., Trindade, C. (2020) The Bilingual Advantage: The Impact of Language Learning on Mind & Brain. Jyväskylä: EduCluster Finland, University of Jyväskylä Group

Kuvat

Kielenopiskelua Jyväskylän normaalikoulussa. Kuva: Petteri Kivimäki.
Kielenopiskelua Jyväskylän normaalikoulussa. Kuva: Petteri Kivimäki.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Juuri se oikea kumppani: Harvinainen ilokaasun metallikompleksi avaa uusia näkökulmia tehokkaan kasvihuonekaasun muuntamiseen vaarattomiksi aineiksi23.2.2021 10:19:43 EETTutkimus

Ilokaasu eli dityppioksidi (N2O ) on sukulaismolekyylinsä hiilidioksidin (CO2) kanssa huomattava kasvihuonekaasu sekä pääasiallinen ilmakehän otsonikerrosta heikentävä aine 2000-luvulla. Sen päästöjen hillitsemiseen etsitään uusia keinoja. Tuore kemian alan tutkimus osoitti, että dityppioksidi pystyy sitoutumaan riittävän vahvasti metalleihin, mikä puolestaan auttaa suunnittelemaan uusia metallikomplekseja, joissa sitoutuminen olisi vielä vahvempaa. Tämä voisi mahdollistaa dityppioksidin laajemman käytön synteesikemiassa ja sen katalyyttisen hajottamisen ilmakehän kannalta vaarattomiksi aineiksi. Tutkimusartikkeli aiheesta julkaistiin Angewandte Chemie International Edition -julkaisusarjassa erittäin tärkeän julkaisun statuksella 17.2.2021.

Sairaanhoitajasta yleislääketieteen erikoislääkäriksi, kokista kasvatustieteen tohtoriksi – Urapolku on harvoin suoraviivainen18.2.2021 09:00:00 EETKutsu

”Olemme hieno kansakunta, kun olemme sallineet kaikille oppimisen ja kehityksen polun riippumatta lähtökohdista”, Jyväskylän kaupungin tartuntataudeista vastaava lääkäri Ilkka Käsmä sanoo. Tavoitteellinen urasuunnittelu, resilienssi eli psyykkinen palautumiskyky ja voimaantuminen ovat puheenaiheena tiistaina 23.2.2021 klo 13–14 Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tilaisuudessa, jonka järjestää Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto.

Ensimmäiset löydetyt kutupesät antavat toivoa järvilohen ja -taimenen elvytystoimien onnistumisesta Pielisjoen Laurinvirrassa18.2.2021 08:30:00 EETTutkimus

Pielisjoen Laurinvirrasta Pohjois-Karjalassa on saatu ensimmäisiä lupaavia tietoja uhanalaisten järvilohen ja järvitaimenen elvytystoimien onnistumisesta Vuoksen päävesistöalueella. Tutkijaryhmä löysi Laurinvirrasta pieneltä alueelta viisi kutupesää ja Joensuun koskista kaksi pesää. Ryhmä tutki pesiä sukeltamalla ja kahluutähystämällä viime vuoden lopulla. Kartoitusta vaikeutti Laurinvirran suuri virtaama tutkimuspäivinä.

Työllisyyden kasvu vaatii, että työnhakijoiden osaaminen kohtaa työnantajien tarpeet16.2.2021 09:00:00 EETTiedote

Keski-Suomeen luodaan parhaillaan jatkuvan oppimisen palveluketjua, joka kokoaa yhteen työllisyyttä tukevan koulutustarjonnan sekä uraohjauksen. Sen tavoitteena on saada osaavia työntekijöitä työvoimapulasta kärsiville aloille. OsaajaKS-palveluketjun rakentamista esitellään tiistaina 23.2.2021 aloitusseminaarissa, jonka järjestää Uusi jatkuvan oppimisen palveluketju Keski-Suomen työllisyyden kokeilukuntiin -hanke (2020–2023).

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme