Tuore raportti kertoo kielten oppimisen hyödyistä aivojen ja ajattelun kehitykselle

Jyväskylän yliopistokonserniin kuuluva EduCluster Finland on julkaissut raportin The Bilingual Advantage - The Impact of Language Learning on Mind and Brain, joka kokoaa yhteen neurotieteellisiä tutkimustuloksia aivoista ja kielten oppimisesta. Raportti on päivitetty versio vuonna 2009 Euroopan komissiolle tuotetusta julkaisusta, joka herätti aikanaan maailmanlaajuista huomiota.
”Vuosina 2005–2020 olemme havainneet eksponentiaalisen kasvun kielten oppimisen tutkimuksessa. Tutkimustulokset ovat pääosin linjassa sen kanssa, mitä jo vuosisatojen ajan on kerrottu kielten oppimisen hyödyistä. Uusin tutkimus on kuitenkin lisännyt ymmärrystämme, miksi kielten oppiminen on monille vaikeaa ja miten kieliä kannattaa opettaa”, toteaa David Marsh EduCluster Finlandista.
The Bilingual Advantage -raportin mukaan usean kielen oppiminen ja säännöllinen käyttö tuottavat hyötyjä, jotka liittyvät aivojen rakenteeseen, muistiin, ajattelutapoihin, oppimiseen, muiden ihmisten ymmärtämiseen, ongelmanratkaisuun ja digitaitoihin. Kielten oppiminen kehittää muun muassa ajattelun joustavuutta ja kykyä sopeutua uusiin tilanteisiin – molemmat ovat tärkeitä taitoja nopeasti muuttuvassa maailmassa.
”Kielten oppiminen kehittää ajettelun joustavuutta, joka luo pohjan OECD:n PISA-tutkimuksessa arvioitavalle globaalille osaamiselle. Erityisen kiinnostavaa on se, kuinka nopeasti hyödyt realisoituvat, kun kieliä opiskellaan muihin oppiaineisiin integroituna eikä vain erillisenä oppiaineena”, kertoo Victor Pavón espanjalaisesta Córdoban yliopistosta.
Raportti kehottaa nostamaan kielten oppimisen arvostusta ja muuttamaan kielten opetusmenetelmiä. Muutokset voisivat osaltaan tukea niin sanotun neljännen teollisen vallankumouksen toteutumista.
Raporttia laatinut Italian opetusministeriön ylitarkastaja Gisella Langé tiivistää: ”Raportti auttaa meitä ymmärtämään, miksi kielten opetus onnistuu tai epäonnistuu. Muihin oppiaineisiin integroituna kielten oppiminen kehittää nykyaikana välttämättömiä ajattelutaitoja.”
Raportti on ladattavissa osoitteesta: https://educlusterfinland.fi/bilingual-advantage
Lisätietoja: David Marsh, EduCluster Finland, Jyväskylän yliopistokonserni, puh. 0400 843 653, david.marsh@educluster.fi
Marsh D., Díaz-Pérez, W., Frigols Martín, M.J., Langé, G., Pavón Vázquez, V., Trindade, C. (2020) The Bilingual Advantage: The Impact of Language Learning on Mind & Brain. Jyväskylä: EduCluster Finland, University of Jyväskylä Group
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimuksen mukaan ryhmälauluopetus edistää nuorten hyvinvointia kehollisuuden ja hengitystietoisuuden kautta9.5.2025 09:48:03 EEST | Tiedote
Ryhmälauluopetus voi vahvistaa nuorten itsetuntoa, lievittää stressiä ja vähentää sosiaalista ahdistusta, todetaan FM, MuM Mari Koistisen musiikkikasvatuksen väitöstutkimuksessa.
Viisaus ei ole pelkkää tietämistä8.5.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Uusi tutkimus haastaa arkikäsitykset viisaudesta. Toisin kuin usein ajatellaan, pelkkä tieto ei tee ihmistä viisaaksi.
Pyöräillen vai vanhempien kyydillä kouluun? Vanhempien liikunnallisuus ja lyhyet matkat edistävät aktiivista kulkemista8.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Koulumatkojen kulkeminen aktiivisesti, esimerkiksi pyöräillen tai kävellen, on vähentynyt merkittävästi, osoittaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan pitkittäistutkimus. Tutkimuksessa verrattiin 1980-luvulla koulua käyneiden koulumatkaliikkumista heidän lastensa koulumatkaliikkumiseen 2010-luvun lopulla. Vanhempien rooli on tärkeä, sillä heidän liikunnallisuutensa vaikuttaa myönteisesti lasten aktiiviseen koulumatkaliikkumiseen.
Uudet professorit esittäytyivät juhlaluennoilla 7.5.20257.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston uudet professorit esittäytyivät keskiviikkona 7.5.2025. Juhlaluentonsa pitivät taloustieteen professori Mika Haapanen, kognitiivisen neurotieteen professori Piia Astikainen, kansainvälisen kehitystutkimuksen professori Tiina Kontinen sekä aivojen kehityksen professori Jan Kujala.
Tuoretta professoria Miriam Nokiaa kiehtoo muistin hermostollinen perusta7.5.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on nimittänyt Miriam Nokian psykologian professorin tehtävään. Professuurin erityisalana on käyttäytymisen muutoksen taustalla olevat, erityisesti keskus- ja autonomisen hermoston perusmekanismit.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme