Tuore suomalaistutkimus: Atooppinen ihottuma on enemmän kuin pinnallinen ihovaiva. Mitä vaikeampi tauti, sitä enemmän liitännäissairauksia.

Tuore kansallinen atooppisen ihottuman vaikeusasteita sekä liitännäissairauksia selvittävä rekisteritutkimus osoittaa, että aikuisten atooppinen ihottuma voi kuormittaa elämää ja terveyttä monin eri tavoin. Atooppisen ihottuman vaikeusasteen kasvaessa, sen rinnalla esiintyy enemmän liitännäissairauksia kuten erilaisia infektioita, autoimmuunisairauksia, mielenterveysongelmia tai tuki- ja liikuntaelinsairauksia.
25 000 suomalaista aikuista sairastaa vaikeaa atooppista ihottumaa

”Vaikea atooppinen ihottuma vaikuttaa terveyteen laaja-alaisesti, joten sitä tulisi hoitaa hyvin. Onneksi hoidot ovat kehittyneet”, kertoo tutkimusta tehnyt ihotautien erikoislääkäri Ville Kiiski.

Tutkimuksen avulla saatiin ensimmäistä kertaa myös lukumääräisiä arvioita atooppisen ihottuman eri vaikeusasteista aikuisväestöllä. Suomessa vaikeaa atooppista ihottumaa sairastavia on noin 25 000 ja keskivaikeaa atooppista ihottumaa sairastavia yli 46 000. Vaikeusasteet määriteltiin lääkekäytön sekä terveydenhuollon käyntien perusteella. Anonymisoidusta aineistosta tarkasteltiin vuosilta 2005–2019 yhteensä 124 000 atooppista ihottumaa sairastavan suomalaisen aikuispotilaan tietoja.

”Toivomme, että atooppista ihottumaa sairastava nähtäisiin kokonaisuutena, ja että jokainen voisi saada parempaa kokonaisvaltaista hoitoa. Kunkin atopiapolku on ainutlaatuinen ja jokainen ansaitsee tukea arkeen atooppisen ihottuma kanssa, jotta jaksaa kutisevat yöt ja mahdolliset ulkonäköpaineetkin”, toteaa Anu Sauliala Allergia-, iho-, ja astmaliitosta.

Tutkimuksessa osoitettiin, että atooppisen ihottuman vaikeusasteen kasvaessa sen rinnalla esiintyy myös enemmän liitännäissairauksia kuten erilaisia infektioita, autoimmuunisairauksia, mielenterveysongelmia tai tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Lukuisat liitännäissairaudet ja niiden erilainen esiintyvyys taudin eri vaikeusasteilla antavat atooppisesta ihottumasta tarkemman kuvan kokonaisvaltaisena sairautena. Liitännäissairauksia on tarkasteltu vertailemalla vaikeaa ja keskivaikeaa atooppista ihottumaa sairastavia lievää atooppista ihottumaa sairastaviin.

”Ottaen huomioon atooppisen ihottuman yleisyyden Suomessa, on aika yllättävää, kuinka vähän tutkimustietoa siitä on saatavilla. Kansallisia rekisteriaineistoja yhdistämällä voimme tuottaa paljon uutta tietoa, joka auttaa meitä ymmärtämään paremmin tämän kansantaudin moninaisuutta”, sanoo AbbVien lääketieteellinen johtaja Jaakko Aaltonen.

Tulokset perustuvat ensimmäiseen osajulkaisuun suomalaista tietoaineistoa hyödyntävästä tutkimuksesta; tulevat julkaisut käsittelevät muun muassa atooppisen ihottuman hoitokäytänteitä sekä sen aiheuttamaa terveydenhuollon kuormitusta ja kustannuksia. Tutkimuksen ovat toteuttaneet yhteistyössä AbbVie, Medaffcon ja ihotautien erikoislääkäri Ville Kiiski. Tutkimuksessa käytetty tietoaineisto on yhdistetty THL:n, Kelan, Eläketurvakeskuksen, Tilastokeskuksen, Terveystalon ja Mehiläisen rekistereistä.

Linkki tutkimusartikkeliin

Real World Evidence eli tosielämän tutkimus kerää tietoa sairauksien aiheuttamasta taakasta, hoitokäytännöistä ja hoitojen vaikuttavuudesta, terveyspalveluiden käytöstä ja kustannuksista terveydenhuollon ammattilaisille, päättäjille ja potilaille, jotta hoitoja voidaan johtaa tiedolla, ja yhä useampi ihminen saa tehokasta ja itselleen sopivaa hoitoa oikealla tavalla, oikeaan aikaan tukemaan työ- ja toimintakykyään.

Kehitämme työkaluja hoidon vaikuttavuuden mittaamiseen potilaiden näkökulmasta. Perehdymme mm. siihen, mitä potilaat ajattelevat sekä tuntevat, ja yhdistämme nämä tiedot perinteisempään kliiniseen tutkimustietoon, jotta voimme tutkia hoidon vaikuttavuutta.

Suomen AbbVie julkaisi ensimmäisen paikallisen RWE-tutkimuksen 2017. Suomessa AbbViella on käynnissä paikallisia RWE-tutkimuksia useilta merkittäviltä terapia-alueilta.Vuonna 2022-2024 Suomen AbbVie tulee julkaisemaan tuloksia yli kymmenestä paikallisesta RWE-tutkimuksesta.

FI-ABBV-230014/04.2023

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Mitä RWE eli tosielämän tutkimus on?Siirry videokanavalle

25 000 suomalaista aikuista sairastaa vaikeaa atooppista ihottumaa

Veturitie 11 T 132

AbbVie on yksi maailman suurimmista lääkeyrityksistä, joka kehittää hoitoja vakaviin sairauksiin, keskittyen immunologisiin ja neurologisiin sairauksiin, onkologiaan ja hematologiaan sekä silmäsairauksiin. ​

Tavoitteemme on parantaa vakavien sairauksien kanssa elävien ihmisten elämänlaatua. Terveydenhuollon ammattilaisille tavoitteenamme on tarjota lääkeluokkansa parhaita tai uusia vaikutusmekanismeja hyödyntäviä ratkaisuja.​

Haluamme olla lääkealan paras ja kiinnostavin työpaikka. Suomessa työntekijöitä on noin 100​ ja toimistomme sijaitsee Pasilassa. ​

Potilaskeskeinen ajattelumme kiteytyy mottoomme 'Aina ihminen’.

Kestävä terveydenhuolto -verkosto: Priorisointi kaipaa avointa periaatekeskustelua – keskusteluun arvopohjasta tarvitaan myös kansalaisten näkemystä30.11.2023 10:30:00 EET | Tiedote

Miten Suomi pysyy terveydenhuollon kärjessä säästöpaineiden kasvaessa? Priorisointia ei tulisi nähdä vain säästökeinona, vaan päätöksentekona siitä, miten resursseja voidaan kohdentaa kaikkien kannalta mahdollisimman hyvin. Asiaan on monta näkökulmaa ja päätöksenteko jakautuu yhteiskunnassa usealle tasolle – monimutkainen asia vaatii paitsi ajantasaista ja kansalaisia osallistavaa keskustelua, myös selkeää ohjausta päätöksentekijöiltä.

Kestävä terveydenhuolto -hanke: Terveydenhuollon pirullisia ongelmia ei ratkaista pikavoittoja tavoittelemalla28.6.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Kaikkea yhteiskunnallista päätöksentekoa haastaa nopeasti muuttuva toimintaympäristö, jossa asioiden välisiä suhteita on koko ajan vaikeampi hahmottaa. Myös terveydenhuollossa puhutaan ”pirullisista ongelmista”. Näihin lukeutuu esimerkiksi hyvinvointialueilla ajankohtainen palveluverkkojen rakentaminen – miten varmistetaan, että sairastuneet saavat oikeaan aikaan tarvitsemaansa palvelua ja hoitoa, kun rahat ovat tiukalla ja hoitajista huutava pula?