OX2 Finland

Tuoreen asukaskyselyn mukaan suhtautuminen tuulipuistoon muuttuu myönteisemmäksi puiston valmistuttua

Osana tuulivoimahankkeiden kehitystä uusiutuvan enerigan yhtiö OX2 on selvittänyt hankealueiden lähistöllä asuvien näkemyksiä ja kokemuksia tuulipuistoista. Nyt valmistunut kysely on ensimmäinen, jossa kuntalaisten suhtautumista tuulipuistoon vertailtiin ennen ja jälkeen tuulipuiston valmistumisen. Seurantakyselyn mukaan valmiiseen tuulipuistoon suhtautuu positiivisesti tai neutraalisti 84 prosenttia. Ennen valmistumista vastaava luku oli 71 prosenttia.
OX2:n Metsälamminkankaan tuulipuisto, Vaala. Kuva: Petteri Löppönen

Tuore kysely toteutettiin Uusikaarlepyyssä, jossa selvitettiin kuntalaisten näkemyksiä loppuvuodesta 2021 valmistuneesta Kröpulnin tuulipuistosta. Kyselyn mukaan sekä tuulipuistoon kokonaisuudessaan että tuulivoimaloiden vaikutuksiin suhtaudutaan myönteisemmin sen jälkeen, kun tuulipuisto on valmistunut ja otettu käyttöön.

Voimaloiden sijaintia piti valmistumisen jälkeen hyvänä yli puolet vastaajista. Ennen valmistumista sijaintia piti hyvänä joka neljäs. Valtaosa eli 69 prosenttia vastaajista ei pitänyt tuulivoimaloiden ääniä häiritsevänä tuulipuiston valmistumisen jälkeen (ennen valmistumista 42 %). Lentoestevaloja ei valmistumisen jälkeen pitänyt häiritsevänä kolme neljästä vastaajasta (ennen valmistumista 50 %).

”Kröpulnin kyselyn tulos on käsityksemme mukaan linjassa sen kanssa, että suuriin infrahankkeisiin suhtaudutaan hankekehitys- ja rakentamisvaiheessa usein varauksellisemmin kuin hankkeiden valmistuttua. Hyväksyttävyys kasvaa, kun tuulipuisto koetaan käytännössä ja huomataan, että muutos ympäristöön ja arkeen on lopulta varsin rajallinen”, sanoo OX2:n maatuulivoiman hankekehitysjohtaja Veli-Pekka Alkula.

Kyselystä selviää myös, että tuulipuiston lähialueen asukkaiden suhtautuminen tuulivoimaloiden ääniin ja lentoestevaloihin on myönteisempää kuin kauempana asuvien. Kröpulnin tuulivoimaloiden äänitasoa ei pidä häiritsevänä lähialueen asukkaista 73 prosenttia ja kauempana asuvista 66 prosenttia. Lentoestevaloja ei pidä häiritsevänä lähellä asuvista 84 prosenttia ja kauempana asuvista 69 prosenttia.

Rakentamisesta aiheutui lähialueen asukkaille vähemmän häiriötä kuin kauempana asuville. Lähellä asuvista rakentaminen ei häirinnyt kolmea neljästä. Kauempana asuvista häiriötä ei kokenut kaksi kolmesta.

”Kysely osoittaa, että asukkaat suhtautuvat tuulivoimaloiden vaikutuksiin myönteisemmin lähialueilla, missä vaikutukset on mahdollista kokea käytännössä. Niin ikään tuulipuistojen rakennusvaiheen ei juuri koeta häiritsevän – etenkään lähialueilla – ja se on tietysti meille tuulipuistojen rakennuttajana hyvin keskeinen asia”, Alkula toteaa.

Kyselyn mukaan noin puolet asukkaista tietää, että tuulivoimahankkeet on toteutettu ilman yhteiskunnan tukea. Neljä viidestä vastaajasta on tietoinen tuulipuiston kunnalle tuottamasta kiinteistöverosta ja noin puolet pitää sen vaikutusta kuntatalouteen merkittävänä. Eniten tietoa hankkeista asukkaat saivat sanomalehdistä.

Asukaskysely toteutettiin puhelinhaastatteluina tutkimustalo Iro Research Oy:n toimesta. Kröpulnin kysely toteutettiin ensimmäisen kerran keväällä 2020 ennen tuulipuiston valmistumista ja uudelleen tammikuussa 2023 eli noin vuosi tuulipuiston valmistumisen jälkeen. Kyselyihin osallistui kummallakin kerralla noin sata vastaajaa.Tutkimuksen raportti on luettavissa täältä.

OX2:n Metsälamminkankaan tuulipuisto, Vaala. Kuva: Petteri Löppönen
OX2 Suomen maatuulivoiman liiketoimintajohtaja Veli-Pekka Alkula. Kuva: OX2

OX2 Finland
Kansakoulukuja 1

OX2 kehittää, rakentaa ja myy maa- ja merituulipuistoja sekä aurinkovoimapuistoja. Lisäksi OX2 hallinnoi valmiita tuuli- ja aurinkovoimapuistoja. OX2:n hankekehitysportfolio koostuu yhtiön itse käynnistämistä sekä muilta toimijoilta hankituista, eri vaiheissa olevista tuuli- ja aurinkovoimahankkeista. Yhtiö kehittää aktiivisesti myös muihin uusiutuvan energian teknologioihin, kuten vedyn tuotantoon ja energian varastointiin, perustuvia hankkeita. OX2 toimii Euroopassa kymmenellä markkina-alueella: Ruotsissa, Suomessa, Virossa, Liettuassa, Puolassa, Romaniassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa ja Kreikassa. Vuonna 2022 liikevaihto oli noin 7,6 miljardia kruunua (n. 680 miljoonaa euroa). Yhtiöllä on noin 360 työntekijää ja sen pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa. OX2 listautui Tukholman pörssin päälistalle huhtikuussa 2022. www.ox2.com

Lue lisää julkaisijalta OX2 Finland

OX2 ja Vaasan satama yhteistyöhön merituulipuisto Tyrskyn valmistelussa – kyseessä yhtiön viides satamakumppanuus alueella22.2.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Uusiutuvan energian yhtiö OX2 ja Vaasan satama ovat sopineet merituulipuisto Tyrskyn valmisteluihin liittyvästä yhteistyöstä. OX2 ja Vaasan satama tulevat yhdessä työskentelemään suunnitteilla olevan merituulipuiston rakentamisen, käytön ja huollon aikana. OX2 ja Vaasan satama sopivat vastaavasta yhteistyötä myös yhtiön toisen alueelle suunnitellun merituulivoimahankkeen Laineen osalta.

OX2 och Vasa hamn samarbetar vid beredningen av den havsbaserade vindparken Tyrsky – detta är bolagets femte hamnpartnerskap i regionen22.2.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Bolaget för förnybar energi OX2 och Vasa hamn har kommit överens om samarbete kring beredningen av den havsbaserade vindparken Tyrsky. OX2 och Vasa hamn kommer att arbeta tillsammans under byggandet, driften och underhållet av den planerade havsbaserade vindparken. OX2 och Vasa hamn avtalar om motsvarande samarbete också i fråga om Laine i ett annat havsbaserat vindkraftsprojekt som bolaget planerar i området.

Öppet informationstillfälle om programmet för miljökonsekvensbedömning för den havsbaserade vindparken Tyrsky den 13 februari12.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Programmet för miljökonsekvensbedömningen (MKB-programmet) för det havsbaserade vindkraftsprojektet Tyrsky utanför Vasa har slutförts och kan kommenteras fram till den 22 mars. Programmet fastställer vad som ska utredas för att bedöma projektets miljökonsekvenser. Om projektet och utvärderingsprogrammet hålls den 13 februari ett informationstillfälle som är öppet för alla.