YritysVihti ry

Tuotantotalouden opiskelija muuttaa autonvuokrauksen pelisääntöjä

Ongelmassa piilee usein ratkaisu. Näin tuumi Suomen Vuokrabiili Oy:n perustaja Waltteri Niittula, koittaessaan vuokrata pakettiautoa opiskelukaupungissaan Vaasassa: sopivaa ei löytynyt helposti, eikä kohtuullisella hinnalla. Hän päätti ryhtyä autonvuokrauksen palveluntarjoajaksi itse, hankkien ensimmäisen vuokra-autonsa. Vuosien kuluessa Niittula kasvatti toimintaa ja kypsytteli erilaisia kehitysideoita. Toiminnasta kumpusi lopulta aivan uudenlainen palvelumalli – kehittää verkkoon koko paikkakunnan tarjonnan yhdistävä vuokra-autojen järjestelmä, jossa vertailu on vaivatonta ja varauskokemus mutkattomaksi hiottu. Niittula myös päätti jalostaa suunnitelmansa vielä tätäkin pidemmälle, tarjoamalla helpon mahdollisuuden oman ajoneuvon vuokraamiseen – niin yrityksille kuin yksityisille. Yhdessä vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy:n yrittäjä Antti Leijalan kanssa innovaatiosta kasvatetaan nyt koko Suomen kattavaa vuokra-autojen portaalia.

Suomen Vuokrabiili Oy:n perustaja Waltteri Niittula puhdistamassa vuokra-autoa lumesta.

Autojen ei tarvitse olla uusia – passiivista vuokratuloa pienellä sijoituksella

Yritystoimintansa alussa Waltteri Niittula toimi vuokranantajana itse. Vuosien aikana hän sai asiakkailta kiitosta heidän myönteisistä vuokrauskokemuksistaan. Hän tunnistikin tilanteessa laajemman tarpeen – positiivisia varaus- ja vuokrauskokemuksia kaivattaisiin myös maanlaajuisesti. Niittula päätti auttaa autonvuokraajia kehittämällä nopean ja hintavertailua tukevan varausjärjestelmän, ja lisäksi mahdollistaa yrityksille ja yksityishenkilöille tavan ansaita lisätienestiä – vuokraamalla omaa autoaan. Niittula linjasi, että vuokra-autojen ei tarvitse olla uusia, mahdollistaakseen loppuasiakkaalle huokeamman hintatason ja vuokranantajalle paremman katteen.

”Mielestäni Vuokrabiilissä on hienointa se, että palvelu soveltuu laajasti pienille autovuokraamoille, joilta puuttuu digitaaliset työkalut ja myyntikanavat auton vuokraukseen. Lisäksi se mahdollistaa yrittäjyyden ja passiivisen liiketoiminnan aloittamisen valmiin liiketoimintamallin kautta. Ihan huikea paketti!” kommentoi UltraLeanBusiness Oy:n yrittäjä Antti Leijala.

Vuokrabiili tuo markkinoille myös uuden konseptin, joka mahdollistaa auton hankinnan vuokraustoimintaan, tarvittaessa ilman alkupääomaa. Uudenlainen sijoitusmuoto Pakuosake tarjoaakin varteenotettavan vaihtoehdon perinteiselle asunto- tai osakesijoittamiselle.

Skaalautuva palveluratkaisu – tähtäimessä maanlaajuinen verkosto

Palvelumallin erityispiirteisiin lukeutuu helppo skaalautuvuus. Mukana on jo vuokranantajia Vaasasta ja Seinäjoelta, ja uusia tulee mukaan jatkuvasti. Tulevaisuuden tavoitteena Niittulalla on luoda Suomen laajin vuokra-autojen verkosto.

Tilanteessa voittavatkin kaikki – vuokraajasta vuokranantajaan. Palvelun laatutakuu varmistaa vuokraajalle tarpeisiin sopivan ja siistikuntoisen auton, kohtuullisella hinnalla. Autovuokraamoille järjestelmä tarjoaa uuden myyntikanavan. Yksityiset vuokraajat voivat rekisteröityä palveluntarjoajaksi ja hankkia vuokratuloilla lisätienestejä. Tai jopa työllistyä täysipäiväiseksi vuokrausyrittäjäksi – valmiiden myyntikanavien sekä Vuokrabiili-verkoston tuella.

Waltteri Niittula, yrittäjä, waltteri@vuokrabiili.fi, p. +358 (0)40 776 3006

www.vuokrabiili.fi

Waltteri Niittula, yrittäjä, waltteri@vuokrabiili.fi, p. +358 (0)40 776 3006

www.vuokrabiili.fi

Vuokrabiilin kehittämä sijoitusmuoto Pakuosake tarjoaa mahdollisuuden hankkia passiivista lisätuloa jopa ilman alkupääomaa.

YritysVihti ry
Juuritie 7

YritysVihti ry on pienyrittäjyyttä tukeva voittoa tavoittelematon yhdistys.

Lue lisää julkaisijalta YritysVihti ry

Uusi suomalainen kuvapankki ratkaisee yritysten ja julkisen sektorin kuvitushaasteet – ammattilaistason valokuvia yksinoikeudella3.3.2021 08:01:00 EETTiedote

Tänä päivänä yrityksillä ja julkisilla tahoilla on jatkuva tarve kuvittaa viestintäänsä. Kuvituskuvien hankkiminen kuvapankeista on kuitenkin kimuranttia: kilpailijat voivat hyödyntää samoja kuvia, eikä tunnelmakaan aina viittaa kotimaiseen alkuperään. Foto Bakery Oy:n yrittäjä, valokuvaaja Sanna Nuutinen kuunteli tarkoin asiakkaidensa haasteita, saaden ajatuksen uudenlaisesta palvelukonseptista. Ideasta jalostui Foto Bakers – uniikkien valokuvien kotimainen kuvapankki – jonka kaikki kuvat myydään yksinoikeudella. Kehitystyössä mukana oli mm. Lean-myynnin asiantuntija Antti Leijala ja tukea hankkeelle antoivat Business Finland sekä ELY. Nyt palvelussa on edustettuna tasokas joukko ammattikuvaajia, ja kuvapankki on valjastettu palvelemaan yritysten, yhdistysten ja julkisen sektorin kuvitustarpeita – ympäri Suomen.

Kalevalan uusi tuleminen – perinteitä ja mytologiaa Nuuksion sydämessä16.2.2021 08:01:00 EETTiedote

Kansalliseepoksemme Kalevala elää uutta nousukauttaan. Sen nostamiseksi matkailualamme ja koko Suomen vetovoimatekijäksi tehdäänkin parhaillaan mittavaa yhteistyötä matkailuyrittäjien keskuudessa. Vihtiläinen yrittäjä Satu de Weerd näkee Kalevalassa arvokkaan palan suomalaista historiaa, jonka hän haluaa nyt välittää suurelle yleisölle Nuuksion Taika -perheyrityksen matkailu- ja tapahtumapalveluina. Yritys onkin luonut Nuuksion kansallispuiston maisemiin Kalevala-teemaisia ohjelmia ja tapahtumia, jossa osallistujat pääsevät osaksi kansallistaruamme niin puvustuksen, tarjoiluiden kuin ohjelmanumeroiden osalta.

Mitä ELY:n palveluilla on saatu aikaan – Mainostoimisto Riima valjasti avukseen Lean-myynnin ammattilaisen.15.2.2021 12:16:47 EETTiedote

Kuluneen vuoden aikana yrityksillä on ollut mahdollisuus hakea rahoitusta ja tukipalveluja oman toimintansa kehittämiseen. Yksi auttavan kätensä tarjonnut taho on ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelut. Mainostoimisto Riima näki mahdollisuuden kehittää toimintansa ja haki ELY-rahoitusta yritykselleen ja aloittaa nyt 2021 vuotensa uudistunein ottein.

Hoivavaje hurjassa kasvussa18.1.2021 19:08:01 EETTiedote

Pian kokonaisen vuoden olemme joutuneet keskittymään koronaviruksen torjuntaan. Yli 70-vuotiaiden arkea on jouduttu rajoittamaan monin eri tavoin, hoivakotien asukkaista puhumattakaan. Kuntien asukkaista keskimäärin viidennes on eläkeiässä, yli 65-vuotiaita. Kunnat tavoittelevat ikäihmistensä osalta mahdollisimman pitkää asumista kotona, sillä tehostettu palveluasuminen on kallista: yksi kuukausi ympärivuorokautisessa hoidossa maksaa kunnalle vähintään 3 000 euroa. Kotona asuminen edellyttää riittävää toimintakykyä. Toimintakykyä taas tukevat päivittäinen aktiivisuus, liikunta ja sosiaaliset suhteet.

Matkailuautoilun uusi aikakausi – liikkuva hotellihuone tarjoaa elämyksellistä matkantekoa korona-ajan haasteisiin vastaten21.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Korona-aika on haastanut matkailualaa kovalla kädellä kuluneen vuoden aikana. Yksi matkustusmuoto on kuitenkin pitänyt pintansa ja muodostunut jopa trendikkääksi – matkailuautoilu elääkin nyt uuden tulemisen aikakautta. Vihtiläisen ZUMA Products Oy:n yrittäjä Tiina-Mari Tuominen oli toiminut jo vuosien ajan hotelli- ja julkistilojen kalustajana ja päätti sen innostamana luoda muuttuneessa tilanteessa aivan uudenlaisen konseptin – liikkuvan hotellihuoneen. Tuominen ei kuitenkaan halunnut tarjota tavanomaista matkailuauton vuokrauspalvelua. Sen sijaan yrittäjä halusi matkailuauton tarjoavan kokonaisvaltaisen elämyksen, jossa sisustuksen jokainen yksityiskohta on tarkoin harkittu ja asiakkaalla on valittavanaan lukuisia mukavuuspalveluita. Yrityksen uusi toiminto Zuma Rent tarjoaakin jatkossa matkailun ystäville hotellitason elämyksen vuokramatkailuauton muodossa.

Yritysagentuuri yhden numeron taktiikalla – uusia mahdollisuuksia pienyrittäjille ympäri Suomen17.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Palvelujen kulutus Suomessa on menneinä vuosina ollut vahvasti kasvusuuntainen. Palveluntuottajien kenttä on puolestaan hajanainen ja toiminta pääasiassa itsenäisten toimijoiden harjoittamaa. Vihtiläinen yrittäjä Juuso Lyytikäinen tunnisti tilanteessa selkeän tarpeen toimijalle, joka kokoaisi erilaiset palveluntarjoajat yhteen, helpottamaan palvelujen ostamista. Samalla uusi toimintamalli loisi mahdollisuuksia palvelujen tuottajille, agentuurin hoitaessa myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun heidän puolestaan – vapauttaen yrittäjien resursseja omaan ydintoimintaan. Näin syntyi Nummela Services, joka on jo saavuttanut tukevan jalansijan paikallisena toimijana Vihdissä. Nyt Lyytikäinen tähtää kuitenkin kauemmas ja on Business Finlandin tuella laajentamassa toimintamallia koko Suomen kattavaksi.