Tuotantotalouden opiskelija muuttaa autonvuokrauksen pelisääntöjä

Ongelmassa piilee usein ratkaisu. Näin tuumi Suomen Vuokrabiili Oy:n perustaja Waltteri Niittula, koittaessaan vuokrata pakettiautoa opiskelukaupungissaan Vaasassa: sopivaa ei löytynyt helposti, eikä kohtuullisella hinnalla. Hän päätti ryhtyä autonvuokrauksen palveluntarjoajaksi itse, hankkien ensimmäisen vuokra-autonsa. Vuosien kuluessa Niittula kasvatti toimintaa ja kypsytteli erilaisia kehitysideoita. Toiminnasta kumpusi lopulta aivan uudenlainen palvelumalli – kehittää verkkoon koko paikkakunnan tarjonnan yhdistävä vuokra-autojen järjestelmä, jossa vertailu on vaivatonta ja varauskokemus mutkattomaksi hiottu. Niittula myös päätti jalostaa suunnitelmansa vielä tätäkin pidemmälle, tarjoamalla helpon mahdollisuuden oman ajoneuvon vuokraamiseen – niin yrityksille kuin yksityisille. Yhdessä vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy:n yrittäjä Antti Leijalan kanssa innovaatiosta kasvatetaan nyt koko Suomen kattavaa vuokra-autojen portaalia.
Suomen Vuokrabiili Oy:n perustaja Waltteri Niittula puhdistamassa vuokra-autoa lumesta.

Autojen ei tarvitse olla uusia – passiivista vuokratuloa pienellä sijoituksella

Yritystoimintansa alussa Waltteri Niittula toimi vuokranantajana itse. Vuosien aikana hän sai asiakkailta kiitosta heidän myönteisistä vuokrauskokemuksistaan. Hän tunnistikin tilanteessa laajemman tarpeen – positiivisia varaus- ja vuokrauskokemuksia kaivattaisiin myös maanlaajuisesti. Niittula päätti auttaa autonvuokraajia kehittämällä nopean ja hintavertailua tukevan varausjärjestelmän, ja lisäksi mahdollistaa yrityksille ja yksityishenkilöille tavan ansaita lisätienestiä – vuokraamalla omaa autoaan. Niittula linjasi, että vuokra-autojen ei tarvitse olla uusia, mahdollistaakseen loppuasiakkaalle huokeamman hintatason ja vuokranantajalle paremman katteen.

”Mielestäni Vuokrabiilissä on hienointa se, että palvelu soveltuu laajasti pienille autovuokraamoille, joilta puuttuu digitaaliset työkalut ja myyntikanavat auton vuokraukseen. Lisäksi se mahdollistaa yrittäjyyden ja passiivisen liiketoiminnan aloittamisen valmiin liiketoimintamallin kautta. Ihan huikea paketti!” kommentoi UltraLeanBusiness Oy:n yrittäjä Antti Leijala.

Vuokrabiili tuo markkinoille myös uuden konseptin, joka mahdollistaa auton hankinnan vuokraustoimintaan, tarvittaessa ilman alkupääomaa. Uudenlainen sijoitusmuoto Pakuosake tarjoaakin varteenotettavan vaihtoehdon perinteiselle asunto- tai osakesijoittamiselle.

Skaalautuva palveluratkaisu – tähtäimessä maanlaajuinen verkosto

Palvelumallin erityispiirteisiin lukeutuu helppo skaalautuvuus. Mukana on jo vuokranantajia Vaasasta ja Seinäjoelta, ja uusia tulee mukaan jatkuvasti. Tulevaisuuden tavoitteena Niittulalla on luoda Suomen laajin vuokra-autojen verkosto.

Tilanteessa voittavatkin kaikki – vuokraajasta vuokranantajaan. Palvelun laatutakuu varmistaa vuokraajalle tarpeisiin sopivan ja siistikuntoisen auton, kohtuullisella hinnalla. Autovuokraamoille järjestelmä tarjoaa uuden myyntikanavan. Yksityiset vuokraajat voivat rekisteröityä palveluntarjoajaksi ja hankkia vuokratuloilla lisätienestejä. Tai jopa työllistyä täysipäiväiseksi vuokrausyrittäjäksi – valmiiden myyntikanavien sekä Vuokrabiili-verkoston tuella.

Waltteri Niittula, yrittäjä, waltteri@vuokrabiili.fi, p. +358 (0)40 776 3006

www.vuokrabiili.fi

Waltteri Niittula, yrittäjä, waltteri@vuokrabiili.fi, p. +358 (0)40 776 3006

www.vuokrabiili.fi

Vuokrabiilin kehittämä sijoitusmuoto Pakuosake tarjoaa mahdollisuuden hankkia passiivista lisätuloa jopa ilman alkupääomaa.

YritysVihti ry on pienyrittäjyyttä tukeva voittoa tavoittelematon yhdistys.